Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons Zoombrowser och extern hårdisk/kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
Har inhandlat en 40 gigs Tripper från zebramedia, den har en CF läsare inbyggt och har usb 2 som interface.
Var precis i Egypten två veckor och fotade ca 2600 kort och då jag kommer hem så ligger allt i mappar, en efter VARJE gång jag laddat ur mitt cf kort. Canons Zoombrowser vägrar och se trippern som "ett stort cf kort" så jag enkelt kan få allt nerladdat till datorn i mappar efter vilket datum de blev tagna. Någon som har tips här? sitta o flytta o meka en efter en verkar inte roligt och jag vill INTE riskera att missa något kort osv.

Tackar på förhand!

Dave

Dave skrev:
Har inhandlat en 40 gigs Tripper från zebramedia, den har en CF läsare inbyggt och har usb 2 som interface.
Var precis i Egypten två veckor och fotade ca 2600 kort och då jag kommer hem så ligger allt i mappar, en efter VARJE gång jag laddat ur mitt cf kort. Canons Zoombrowser vägrar och se trippern som "ett stort cf kort" så jag enkelt kan få allt nerladdat till datorn i mappar efter vilket datum de blev tagna. Någon som har tips här? sitta o flytta o meka en efter en verkar inte roligt och jag vill INTE riskera att missa något kort osv.

Tackar på förhand!

Dave
Har du Fotostation ? Det hanterar flera mappar som en.

Tycker...

...att du ska ladda ner allt till datorn och sedan kolla upp när dom är tagna!
Det står ju i "EXIF" om du öppnar bilderna i PS!
(Under "File/File info")
Om du börjar "joxa" med filerna innan dom ligger på HD:n är det risk att dom blir korrupta!

Har filerna unika namn? Öppna då rotmappen på trippern från Windows Explorer, inte Canons programvara, och tryck F3. Skriv in .jpg i sökrutan och klicka sök. Då får du upp alla bilder som ligger i undermapparna i en lista och kan kopiera eller flytta dem var du vill. Sen kan du väl köra Canons programvara från den mappen du flyttat/kopierat till (förmodar jag utan att ha provat den).

ska testa programmen och det ni förslagit, har dock blandat .jpg och RAW. Men det borde nog gå!

Tackar för hjälpen!

Dave

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto