Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons objektivproduktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Någon som vet om det är en del objektiv som inte tillverkas för tillfället?

har beställt ett 85/1,2 och ingen verkar kunna ge någon svar om när det skulle kunnas levereras...

Efter vad jag har hört tillverkar Canon en serie "batch" t.ex 500 ex.) av lite ovanligare L-objektiv och antalet beror på efterfrågan. När denna serie är färdigproducerad tas ett annat L-objektiv i produktion.

Till skillnad mot "vanliga" objektiv som tillverkas löpande.

Mvh. Bengt H

Det stämmer att objektiven tillverkas i omgångar. Men huvudproblemet är att efterfrågan överstiger förväntan. Den trånga sektorn är glaset där tillverkarna får göra beställningar långt i förväg. Ökar efterfrågan så...

Det har varit brist på objektiv ända sedan den ekonomiska krisen då förväntningarna skrevs ner mer än den verkliga nedgången i efterfrågan. Sen ställer också alla smartphones till det som kräver optiskt glas.

Att Canon skjutit på leveranserna på sina nya supertelen sägs vara att de vill beta av restordrarna på L-objektiv och inte problem med produktionsanpassningen som är den offiiciella förklaringen.

Leica har över ett års väntetid på flera av deras objektiv....

Detta var anledningen till att jag köpte ett begagnat dock nytt och oanvänt och utan garanti. Dock fick jag det AF nollat tillsammans med huset på goodwill och har nu en skarp glugg för halva priset. Kan vara ett alternativ kanske?

Huvud-delen av problemet är inte produktionssvårigheter. Det är helt enkelt så att de glastyper som används i objektiven har varit bristvararor på marknaden i snart 5-10 år. Detta gäller alla delar av optik-industrin, inte bara kamera-optik.
Kameratillverkarna betalar alldeles för dåligt, glastillverkarna (det finns tre, kanske fyra stycken som kan tillverka de mest efterfrågade typerna med tillräcklig kvalite) säljer hellre till seriösa köpare som t.o.m betalar förskott för att hamna först i kön - som t.ex de inom medical och industri.

Att Leica har så lång ledtid beror inte heller på tillverkningssvårigheter, det beror på att de är så ekonomiskt utsatta att de inte kan chansa på att tillverka objektiv "i förväg". INGEN är tillräckligt korkad för att ge Leica full kredit på ett hårdvaruinköp - man vet aldrig när (om!) man får betalt.

trist, tur att jag inte gjorde mig av med min andra 85:a ännu

beslutsångest om man skall vänta eller välja något annat...

Det stämmer att objektiven tillverkas i omgångar. Men huvudproblemet är att efterfrågan överstiger förväntan. Den trånga sektorn är glaset där tillverkarna får göra beställningar långt i förväg. Ökar efterfrågan så...

Det har varit brist på objektiv ända sedan den ekonomiska krisen då förväntningarna skrevs ner mer än den verkliga nedgången i efterfrågan. Sen ställer också alla smartphones till det som kräver optiskt glas.

Att Canon skjutit på leveranserna på sina nya supertelen sägs vara att de vill beta av restordrarna på L-objektiv och inte problem med produktionsanpassningen som är den offiiciella förklaringen.

Leica har över ett års väntetid på flera av deras objektiv....

Så du menar att Canon-Japan såg ett tillfälle för att dra en vit lögn för alla Canon-användare mfl efter att katastrofen hade slagit till o gick ut med detta istället för att säga att dom ligger efter med produktionen pgr av brist på glas mm??

http://translate.google.com/translat.../20110324/

Senast ändrad:
Hmmm... Det ena motsäger väl inte det andra? Det fanns redan från början en kötid (men den var betydligt kortare). Denna kötid märktes inte, eftersom det mesta utom super-telena ändå kunde levereras "JIT".

När det sedan smäller till, och de förlorar kanske ytterligare 2-3 månader ledtid så märks detta naturligtvis omedelbart.

Köp min 85/1,2 mk2 nyskick i kartong , skarpt på 1,2 , AF testat ua med 5dmk2 och 7d , objektivet står och skräpar i ett skåp och används sällan.
Pris 13800:- inkl moms prutat och klart
momskvitto till dig som kan dra momsen
(de som känner till mig vet att jag har noggrannt testat ut detta objektiv av flera ex innan eget köp)

ps objektivet säljs i Lund eller Ystad under sommaren och efter en test där vi kan se att din kameras AF stämmer

Senast ändrad:
Hmmm... Det ena motsäger väl inte det andra? Det fanns redan från början en kötid (men den var betydligt kortare). Denna kötid märktes inte, eftersom det mesta utom super-telena ändå kunde levereras "JIT".

När det sedan smäller till, och de förlorar kanske ytterligare 2-3 månader ledtid så märks detta naturligtvis omedelbart.

Nej det är sant men när Canon själva sagt att den nu ännu längre väntan/kötiden på L-objektiv beror på produktionsproblem som orsakats av katastrofen som gör att dom inte kan köra på för full maskin o producera det antalet som efterfrågas så ser jag ingen anledning till att tveka på att det inte skulle vara den sanna och riktiga förklaringen på dagens leveransproblem.
Hade inte katastrofen inträffat så hade det garanterat inte varit dom väntertiderna som det är i dagsläget på L-objektiv.

Så du menar att Canon-Japan såg ett tillfälle för att dra en vit lögn för alla Canon-användare mfl efter att katastrofen hade slagit till o gick ut med detta istället för att säga att dom ligger efter med produktionen pgr av brist på glas mm??

http://translate.google.com/translat.../20110324/

Objektivet sköts på redan innan Tsunamin. I december fick jag reda på att det kunde finnas ett annat skäl än inkörningsproblem. Jag har inte sagt något om naturkatastrofen.

Objektivet sköts på redan innan Tsunamin. I december fick jag reda på att det kunde finnas ett annat skäl än inkörningsproblem. Jag har inte sagt något om naturkatastrofen.

Ja dom sköt upp dom nya teleobjektiven innan pgr av det du säger men orsaken till att det är så stora förseningar just nu på L-objektiv(inte enbart supertelerna) beror inte på det utan främst på att dom faktiskt har/har haft stora problem med produktionen sedan katastrofen så jag skulle inte säga att huvudproblemet just nu enbart beror på att efterfrågan överstigit förväntan....hade inte katastrofen inträffat så hade dom garanterat varit ifatt med produktionen och inte haft samma leveranssvårigheter som råder just nu.

ANNONS