Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons L-serie vs EF-serie

Produkter
(logga in för att koppla)

MR-Jonte

Ny medlem
Hej
Tänkte ta hjälp av detta forum då jag är inne på att skaffa ett nytt objektiv till min kamer. Som rubriken säger så vad är skilnaden och vilket är att föredra. Är ute mest i naturen och fotar djur lanskap men även action typ rally där det händer lite om så säger. Har en Canon EOS 450D om detta är till någon hjälp. När jag endå skriver så vad ska jag då välja har kollat lite på 100-400/4,5-5,6 L IS men det är kanske för häftigt?????? Så help någon.....

Ps är helt ny på detta med digital fotografering.

Vad jag fattat det som står "L" for Luxury, och ska vara bättre och tåligare bygge! Medans EF står för "Electro-Focus" betyder mer eller mindre vad det heter ^^

Med vänliga hälsningar
Marcus

L serien är EF objektiv med högre byggstandard och bättre optik oftast. EF objektiv passar på fullframe kameror och APS-C kameror och sen har du EF-S objektiv som är specifikt för APS-C kameror.

Som Jacob skriver:

- EF passar (i princip) samtliga av Canon's EOS kameror

- EF-S passar endast Canon's EOS kameror med mindre sensor (APS-C). Det är i princip alla Canon's nya digitalkameror, med undantag för de olika 1D, 1Ds och 5D-modellerna)

L är endast en tilläggsbeteckning för objektiv med professionell byggstandard och bildkvalitet. De är ofta mycket robusta och håller hög kvalitet, men kostar också skjortan. L finns för närvarande bara i EF-serien (ej EF-s).

EF 100-400 L är det många som gillar för djur och naturfotografering pga räckvidden, bildstabiliseringen och zoomomfånget. Bl a ett populärt safariobjektiv. Ljusstyrkan är dock inte så god (bländare 5,6 i 400-läget).

Alternativ i L-serien för sport/rally kunde ju vara något objektiv ur EF 70-200 serien (finns med och utan is och med ljsustyrka 2.8 eller 4). Alla är bra objektiv men man får fundera på om man behöver IS och vilken ljusstyrka man är beredd att betala för (och släpa med sig vikten).

Är de häftiga? Ja. Är de "för" häftiga? Det är det nog plånboken samt hur intresserad/biten du är som får avgöra.

Sannolikt är "L" "bättre" byggda men det är inte alla "L" som är vädertätade som det ibland missuppfattas som.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto