Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canons blixt 580exII hjälp !!!

Produkter
(logga in för att koppla)

jochen79

Medlem
Hej !!
Har just börjat leka lite med denna blixt men upptäckte en sak jag tänkte någon förmodligen kan svara enkelt på.........

1 När man använder bixten på någon av programvalen som sport,porträtt etc kommer blixten blinka rött när jag trycker ner knappen halft.Vilket gör att autofokus lättare hittar när det är mörkt.

Men när jag går över till M,AV etc så gör den inte det längre.Har valt blixt som ljusmetod.Vilken inställning skall jag pilla på ??

2 På fotomässan iår frågade jag en av killarna i canon demo hörna om blixten kommer känna av när jag zoomar inom blixtomfånget och automatisk välja rätt blixtinställning.DVs har jag 75mm vill man ju att blixten skall vara på samma nivå.Har jag missat något vitalt ??

Canon killen kunde inte visa mig det men hävdade att de skulle gå men hade inte tid att visa när det inte gick direkt.

MVH Lars J

Hej !!
1 När man använder bixten på någon av programvalen som sport,porträtt etc kommer blixten blinka rött när jag trycker ner knappen halft.Vilket gör att autofokus lättare hittar när det är mörkt.

Men när jag går över till M,AV etc så gör den inte det längre.Har valt blixt som ljusmetod.Vilken inställning skall jag pilla på ??

Beror på vad du har för kamera, kolla att du inte ändrat C.FN inställningarna till "Hjälpbelysning: tänds ej" Kolla i kamerans manual.

2 På fotomässan iår frågade jag en av killarna i canon demo hörna om blixten kommer känna av när jag zoomar inom blixtomfånget och automatisk välja rätt blixtinställning.DVs har jag 75mm vill man ju att blixten skall vara på samma nivå.Har jag missat något vitalt ??
Du måste ha blixthuvudet vinklat rakt fram, dvs inte uppåt eller i någon annan vinkel än 90 grader för att blixten skall zooma med objektivet. (Objektivet måste såklart vara ett Canon EOS objektiv.) Det står mer om detta i manualen.

/M

Fråga två: Ställ blixten i ETTL och zoom automatik så fugerar det utmärkt.

Fråga ett: Vette tusan, jag kör alltid på M eller ibland Av med blixten och den tänder alltid af-hjälpen. Kolla att den står på ETTL.

"(Objektivet måste såklart vara ett Canon EOS objektiv.)"
Fel, fungerar utmärkt med sigma gluggar ockå - iaf med 40D

Har för mig att det är bara på en fullformats kamera, som blixtens zoomskalan överensstämmer med objektivets zoomskala.

Nej,Det finns ett antal orsaker till att den inte tänder af-hjälpen, men nu tror jag att alla har blivit listade. Grattis förreten till en väldigt bra, om än något klumpig blixt!

Klumpig? Den är hur smidig som helst. Sen jag köpte 580 EX II har jag knappt använt min Metz 45 CT.

Om blixten blinkade rött (inställningsljus) när programmet sport användes är något helt tokigt, för det ska den inte göra.

Men både C.Fn 8-1 i blixten och C.Fn III-5-1 i en 40D hindrar AF hjälpbelysning att tändas, liksom inställningen Servo AF.

Oavsett sensorformat visar 580 EX II den inställda brännvidden i displayen, om den är inställd för att zooma automatiskt och du nyss tryckt på avtryckaren.

Mina frågor !!

Man får tacka så mycket för svaren på mina frågor :))

Funkde direkt när jag ställde blixten i 90 grader.

Hade helt missat att den måste stå på one shot.Nu lyser den så fint.

God forsättning på julen och tack för hjälpen igen :))

Stor oh tung iaf...Fungerar väl på 40D, men på 350D med tele så känns den väldigt tung
Jo, den mindre serien är för små, det håller jag med om. Tacksamt nog räcker det med ett batterigrepp på min 400D, för att man ska få tillräckligt att hålla i för att den ska vara hanterbar med 580 EX II på taket.
Men visst är den bättre att hantera på en 40D, speciellt som jag har batterigreppet på den också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar