Annons

Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Liedberg

Avslutat medlemskap
Hej! kör nu med två 5d hus med L-optik. Är sugen på ny Canonkamera.
Frågan är EOS 1d mark III eller 5d mark II?
Jag plåtar konsert,friidrott,fastigheter.
 
Hej! kör nu med två 5d hus med L-optik. Är sugen på ny Canonkamera.
Frågan är EOS 1d mark III eller 5d mark II?
Jag plåtar konsert,friidrott,fastigheter.

Tycker du att dina nuvarande kameror har för långsam seriebildtagning, välj 1D Mk3. Tänk dock på att du förlorar ett par millimeter vidvinkel, fast vinner istället lite i bildkvaliet.

Tycker du att dina nuvarande kameror ger för små bildfiler, välj 5D Mk II.

Ibland känns sådana här frågor rätt meningslösa, utan ytterligare information om vad det är du saknar med nuvarande uppsättning är det svårt att ge råd.

/Sara
 
Är mest brus och långsam af som jag vill ha bättre

Brusmässigt är 5D och 1D Mk3 i princip lika, så vill du ha mindre brus är det 5D Mk2 som gäller.

Autofokusen i 1D Mk3 är marginellt snabbare än den i 5D, däremot är slutarfördröjningen kortare vilket gör att kameran känns snabbare. Men skillnaden i autofokushastighet beror förmodligen mer på vilket objektiv du använder, 85/1.2L är exempelvis ganska långsam oavsett kamera.

/Sara
 
Hej! kör nu med två 5d hus med L-optik. Är sugen på ny Canonkamera.
Frågan är EOS 1d mark III eller 5d mark II?
Jag plåtar konsert,friidrott,fastigheter.

Jag fotar med både 5D och 1D Mark III och tycker själv att förutom snabbare serietagning är det som jag uppskattar mest med Mark III:an att jag kan använda fler fokuspunkter, även i sämre ljus. Där är 5D hopplös och jag tvingas alltid köra med centerpunkten på konserter. Med Mark III:an kan jag snabbt välja andra fokuspunkter med joysticken och behöver inte komponera om lika mycket. Brusmässigt är de likvärdiga.

Tyvärr sitter samma tråkiga AF-konstruktion i 5D Mk II så du får väl fungera på vad som är viktigast. Eller vänta på 1D Mark IV.
 
Det var en svårt överdrift onekligen....Ja MkII är bättre och en riktigt bra kamera, men inte är det några ljusår bättre än sin företrädare inte....

Jag vet inte riktigt vad en "svårt överdrift" är, och jag har inte påstått att den i sin helhet är ljusår ifrån sin företrädare. Däremot ligger den en bra bit före på just brusprestanda.
 
Då är det väl rätt onödigt att börja med ett citat taget ur sitt sammanhang och svara till mig? Eftersom trådskaparen har en 5D var det något han kan relatera till, därav mitt svar.
Whaaatever.

Ah, nevermind. Läste fel :)

Då trådskaparen ställde 1DMkIII mot 5DMkII utgick jag ifrån att du gjorde detsamma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.