Annons

Canonkamera - nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

PCN88

Ny medlem
Hej

Funderar på att köpa en systemkamera. Har tittat på eos 500d och 50d.
Det jag undrar är om det är någon skillnad att fota med dessa kameror med ett "dåligt" objektiv som ef-s 18-55mm som är med i kittet till 500d. Är ingen jättestor skillnad i pris om man bara tittar på de två husen, men har fått uppfattingen om att det inte går så bra att använda objektiv i 1000-3500kr klassen till 50d gemfört med 500d.
Tittar man på den tekniska datan på dessa verkar ju bildkvalitén vara näst intill den samma? En till sak som jag grubblar på om någon vet, om brushanteringen på dessa två är den samma? De har ju ändå samma sensor och processor.

Såklart du kan använda ett kitobjektiv till en 50D men tycker det är synd att man inte kan använda dess prestanda då. Då räcker det med en 400D om du ska köra med ett sådant optik.

Inte så stor skillnad på pris mellan dem säger du men känslan är jättestor! Jo stämmer att bilderna emellan kanske man inte se så stor skillnad på men träffsäkerheten för att få likadana bilder kan skilja.

Okej, för min oro var lite om det möjligtvis kunde leda till att bilden blev något sämre om man tar en bättre kamera men inte uppgraderar objektivet.
Jo, 50d är betydligt större och andas mer kvalitét. Är dock en ute efter en hyfsad kamera komplett med objektiv och tillhörande väska och minne för max 13-14 tusen eftersom det endast ska vara för privat bruk. Tar man då 50d blir det i princip nästan bara ett objektiv, som då måste va allround.

Okej, för min oro var lite om det möjligtvis kunde leda till att bilden blev något sämre om man tar en bättre kamera men inte uppgraderar objektivet.
Jo, 50d är betydligt större och andas mer kvalitét. Är dock en ute efter en hyfsad kamera komplett med objektiv och tillhörande väska och minne för max 13-14 tusen eftersom det endast ska vara för privat bruk. Tar man då 50d blir det i princip nästan bara ett objektiv, som då måste va allround.

Du hittar ju en del 50D för väldigt lågt pris här på fotosidan bara för att de ev vill ha 7D eller nåt. När du får den bilden som optiket kan leverera som bäst men du kan få ännu bättre bilder med bättre glas. Det är synd att många stryper sin hus med mediokra optik när huset kan ge så mkt bättre bilder med rätt optik. Du ska köpa det som känns bäst i handen för du kommer säkert ta många bilder om du ska lägga ner 13-14 tusen.

Om det skulle bli så att jag köper begagnat blir det i så fall av en butik och inte privat.

Jo har läst en hel del, och sett att många tycker att man i princip kan köpa en 1000d med ett riktigt bra objektiv och få oerhört bra bilder. Får gå och testa hur de känns i handen, annars kanske det funkar med ett batteri-pack på en mindre modell.
Med begränsad budget är det kanske klokast att ta en 500d med bättre objektiv, om ja inte nu tycker 50d är superskön att hålla i handen genemot 500d.

Du har gett mig en hel del att fundera på, men känns nog som att 500an med lite bättre optik väger tyngre.

Min bedömning är att bildkvaliten från 500D och 50D är så gott som identisk. Skillnaden mellan husen är snarare byggkvalitet, snabbhet och features.

50D har/är:
* dubbelt så snabb seriebildstagning
* större buffert för fler bilder i serie
* tar dubbelt så många bilder på en batteriladdning
* robustare och dåligt-väder-tåligare hus
* tyngre
* känns annorlunda i handen
* ser proffsigare ut
* lite snabbare och säkrare AF
* lite fler manuella inställningsmöjligheter (1)
* kan inte filma

(1) ladda hem och läs igenom båda manualerna så ser du om det är någon feature som du bara måste ha.

Kitobjektivet EF-S 18-55 IS är:
* litet, lätt och plastigt
* skarpt på alla bländare och brännvidder
* har en AF som prickar rätt, men en aning långsamt
* har IS bildstabilisering som är jättebra
* värt varenda krona
* tar bättre bilder än alla andra zoomar under 6000kr
* inte lika ljusstarkt som en f/2.8 zoom
* tar lika skarpa bilder som bästa f/2.8 zoomen på de bländare som kitobjektivet har att tillgå

Vill du ha ett objektiv som är bättre heter der EF-S 17-55/2.8 IS som kostar 7500 beg eller 9400 nytt. Allt annat är sämre eller på sin höjd lika bra.

Lite av samma reaktion. Visst är kit-gluggen 18-55 IS helt OK men det finns fler alternativ som kan vara av intresse.

Så du jämför ett 18-55 IS som lika bra jämfört med Sigma 18-50 2,8 & Tamron 17-50 2,8?

Absolut! Myten att EF-S 18-55 IS inte är bra nog att ta jätteskarpa bilder med, bara för att den är plastig och billig, bör avlivas.

Den har dessutom andra fördelar för Canon-amatörer som automatisk korrigering av vinjettering (i huset och/eller i Canon DPP), automatisk korrigering av CA och distorsion (i medföljande programvaran Canon DPP) samt Canon's IS som fungerar jättebra.

Den har inte f/2.8 när man vill och/eller måste ha det, men på bländare den har är den SKARP och har AF som prickar rätt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto