Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canonblixt till manuell kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej, jag har en Canon Speedlight 420EX, och min fråga är om den går att på något sätt koppla till en gammal manuel kamera? bara så att den skickar av blixen på starkaste ledtalet? så kan jag räkna själv, men det finns ju inga uttag vad jag kan se??

Menar du att det inte finns någon blixtsko på kameran eller inga uttag över huvud taget?

Inte ens ett litet runt uttag vid sidan eller på framsidan av kamerakroppen?

jo, kameran har blixtkontakt, vanlig - gammal, det är på blixten problemet ligger, på den finns inget uttag för "vanlig" blixtsladd.

Men blixten har 5-6 stift under i skon? men jag får väl pröva och se, tack för alla svar

Joachim

Vad gäller kontakten är det säkert inga problem. Blixten triggas med kontakt i själva skon och den stora pluppen i mitten. De små anslutningarna är för TTL och kommunikation. En gammal kamera kortsluter bara den stora kontakten med jord, och blixten avfyras. Det ska vara helt riskfritt att koppla en ny blixt till en gammal (utan TTL) gamera.
Har kameran andra små anslutningar som inte matchar kamerans kanske problem kan uppstå.
Om du kan styra blixten, justera blixtflödet etc. är en annan sak. Kolla i manualen.
Man ska dock passa sig för GAMLA blixtar på NYA kameror.
Äldre "computer"-blixtar har en fotocell riktad framåt som stryper blixtljuset när exponeringen är OK. Vet inte om 420EX har en sådan också.

Låter inte som någon bra ide att köra den blixten på en så gammal kamera. Det borde gå att hitta en begagnad blixt för 100-200 spänn med automatik (egen sensor) som blir lättare att använda. Med 420 får du vackert räkna ledtal och riskera att blixten blir förvirrad av eventuella kortslutningar i bixtskon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar