Annons

Canon300D v/s Canon 300S eller 3000N

Produkter
(logga in för att koppla)

boston

Aktiv medlem
Är i köptagen på en lite "bättre" kamera.

Har idag en Sony DSC-V1 och börjat bli fotointresserad. Nu är jag sugen på en systemkamera.
Har kollat mycket på Canon 300D med 18-55 canon EF(den kostar mig idag 5750SEK med cashback erbjudandet).
Man kan ju idag köpa en analog canon för 1300-1700SEK med ett objektiv.

Vilken kamera ger mig bäst resultat? Mitt fotointresse är ganska nytt och jag har inte stenkolla på manuella inställningar utan vill kunna förlita mig på auto-läget.

Diskussionen gäller hur lätt och bra man tar bilder med de olika kamerorna, jag har full koll på frågor gällande antal pixlar och de aspekterna

Det säger sig självt att det är enklare med en digitalkamera, du kan ju kontrollera resultatet på skärmen direkt efter du tagit bilden.

Du kommer att lära dig betydligt fortare med en digital kameran. Du kan ju, som Kim skriver, se resultatet med en gång och du har all information om slutartid, bländare och hela alltet i EXIF-infon så du kan enkelt gå tillbaka och kolla vad du gjort för misstag eller hur du borde gjort istället.
Så du kommer att ta bättre bilder snabbare med en digital kamera, eftersom du själv kommer att utvecklas snabbare. Du kommer att skippa autoläget snabbare med en digital eftersom du vågar experimentera mer åxå. "Filmen" kostar ju inget.

Bäst teknisk bildkvalitet för pengarna får du nog med en analog kamera eftersom du då får råd att köpa bättre objektiv för samma summa pengar. Men vill du ha in bilderna i datorn så tillkommer ju åas kostnad för filmscanner åxå och då blir det inte SÅ mycket billigare ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar