Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon vs Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Twinklestar

Medlem
Hej!

Jag är en fotointresserad tjej som nu under mellandagsrean skulle vilja passa på och handla min första systemkamera. Just nu så kan jag inte så mycket om systemkameror, hur man gör inställningar o.s.v. men är villig att lära mig. Efter att jag blivit bättre vill jag helst inte "slänga" kameran utan kunna använda den ett tag till.

De kameror som det står mellan just nu är Pentax K-r svart + DA 18-55/3,5-5,6 för ca 5500 kr(köpt på Mediamarkt när det var 20% rabatt på allt) och Canon EOS 500D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS för 5990 kr där det ingår kameraväska, 4GB minneskort och en putsduk i priset.(Onoff)
Har även funderat på Canon EOS 550D, dock är det inte lika mycket rea i butikerna på den....

Nu blev det en massa siffror men:
Pentax K-r (5500kr) vs Canon EOS 500D (5990kr)

Så, vilken skulle ni rekommendera till mig? För/nackdelar?


Tacksam för svar, vet nämligen inte om jag kan lita på försäljarna om vilken som är bäst...
 
Bägge är bra kameror.Känn på dem och jämför vilken som känns mest rätt.
Det finns inga dåliga kameror oavsett vad märkesivrarna skriker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.