ANNONS
Annons

Canon vs nikon vs pentax???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkass

Medlem
Hej.. En kompis är på jakt efter en digital systemkamera och dessa tre märken har han hittat på.. Det är som hobby han ska ha kameran till..

Canon 350D kit 18-55 7200:-
Nikon D50 Kit 18-55 6500:-
Pentax ist DL 18-55 5400:-

Vilken kamera är bäst och vilken är mest prisvärd... menar det skiljer ju några 1000lappar mellan dem... Ok nu ligger ju 350D på 8 mpix och dem andra två på 6.1 mpix men förutom de...

Vad är det som gör att Pentaxen är så pass mycket billigare än dem andra två? Är den sämre eller är det att märket kostar på den andra?

/Jerka

En skillnad, vad gäller pentaxen, är, om jag inte är helt ute och cyklar, att den använder AA-batterier och att man inte får med batterier eller laddare till kameran. Det kostar ju inga stora summor att köpa förstås, men man får ju lägga till 200-300kr kanske.

Canon och Nikon är ju större på marknaden och väger ju därför lite tyngre som namn, därför så kan de ju ta lite mer betalt pga det åxå.
En fördel med det är ju att det finns mer tillbehör och större begagnatmarknad.

Jag är inte så påläst vad gäller *ist DL, men vad gäller bildkvalitet så kan man nog iaf säga att skillnaderna mellan de tre husen är relativt liten.
Vad gäller funktioner så skiljer det ju lite mellan 350D och D50 (det har skrivits en hel del om dem i forumet innan, så gör du en sökning får du mycket att läsa). *ist DL har jag, som sagt, inte så jättebra koll på.

Om man köper en *ist DL med 18-55 och 50-200 så får man med en uppsättning batterier och laddare. Inte med bara 18-55.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar