Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CAnon vridbart blixthuvud (åt fel håll)

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
Varför kan man på Canonblixtarna (420EZ, 430EZ, 420EX, 550EX mfl) inte vrida huvudet 180 grader bakåt i högervarv? Bara vänstervarv? Det räcker väl tycker nån, men betänk då att man fotar stående format, är högerhänt och har bestyckat kameran med ett vertikalgrepp! Vad innebär det då? Jo då tiltar man gärna kameran åt vänster och har högerhanden på vertikalgreppet... Då kan man inte rikta blixten uppåt bakåt, bara uppåt framåt, (eller neråt bakåt). Jag tycker det skulle vara väldigt praktiskt om man kunde vrida åt andra hållet... Nu måste jag tilta kameran åt höger för att kunna bounsa upp på en vägg bakom mej, vertikalgreppet tappar sin funktion och jag blir trött pga dåligt grepp och tungt kamerapaket...

Feldesign eller har jag missat nåt här???
 
Sigmas blixtar är likadana.. och kanske även andra märken?

De går ju dock att rotera 90 grader vänstervarv, så man kan bounca i tak..

Varför det är så? - Ingen aning.. ;)
 
Jag har en Nikon SB-25, samma sak där, jag fattar det inte heller, det är ju bara irriterande... Jag försöker studsa blixten mot något annat än väggen bakom mig, men det går ju heller inte alltid...
 
Proboarder skrev:
Har säkerligen med diverse kopplingar mellan blixthuvudet och blixtenheten, tror ni inte? =)

Jo, men jag menar att de kunde ha valt att vrida 180gr åt höger och 90 gr åt vänster istället för nu tvärtom... I och med att vertikalgreppet sitter som det gör och det är tänkt att man tiltar kameran åt vänster vid vertikalfoto.
 
Håller med. jag har fått spel på detta flera gånger. Ofta vill man ju rikta blixten snett bakåt. Har ännu inte hört någon förklaring till varför, finnsn nog ingen..
 
Jag har kommit på det...!!!

Det är bara för att de ska sälja snordyra kablar till oss, som ändå (i Canons fall) fungerar med E-TTL ;)

Så MÅSTE det vara ;)
 
Förutom de självklara konspiratoriska förklaringarna så tror jag att det har med tradition att göra.

På de stora stavblixtarnas tid monterades blixten nästan alltid på vänster sida. Då behövde man kunna vrida blixten ordentligt åt vänster, men inte åt höger för då slog blixten ändå i huvudet. tog man sedan på höjden hade man ju vänstra sidan uppåt och du funkade det fortfarande.

På vissa marknader (som USA och Japan) tycks folk fortfarande tro att blixten gör sig bäst på sidan av kameran och många har blixten på en klumpig skena eller t o m på ett särskilt handtag. Otroligt osmidigt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.