Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon uv-kamera g12/g1x

Produkter
(logga in för att koppla)

parakatla

Medlem
Hej!
Jag kommer inom en snart framtid köpa antingen en g1x eller en g12 för undervattenfotografering. Eftersom jag kan noll om kameror har jag till fullo förlitat mig på denna sidas expertråd
http://www.uwphotographyguide.com/digital-underwater-cameras#COMPACT där ni om man scrollar ner kan se att de ger gott betyg till g 12:an.
Min kamera kommer inhandlas i amerikanska dollar och jag kommer köpa canons egna uv hus till.
Jag ska främst använda den till uvfoto men även viss uvfilmning och som allmän släpa med sig när man tror att fototillfällen dyker upp kamera.
G 12s plussidor billigare, mindre och gott betyg på dyksidan
g1xs plussidor filma i full hd men ett minus att den väger lite mer och är lite större jag behöver nämligen en kompakt kompaktkamera och inte en otymplig systemkamera modell.

så nu är frågan är det värt den skillnaden på drygt 350 us dollar som g1x an kostar eller är det bättre att jag kör på en g12:a och istället lägger de pengarna på det kommande blixtinköpet?
 
Jag har tidigare haft en G12 o har numera en G1X, men inte sysslat med undervattensfoto.

Det jag upplever är de största skillnaderna är
- G1X mkt bättre på höga ISO. Fotat på ISO1600 utan att det blir speciellt grynigt. ISO 800 tycker jag blev kasst på G12
- Eftersom sensorn är mkt större är huset inkl objektiv större. Brukar ha min G1X i jackfickan, men det går knappt numera G12 var enklare att hantera på det sättet
- Sökaren värdelös på G1X, men den används ju inte vid filmning etc.

Jag har filmat lite med båda, men kan inte göra någon värdering där förutom att G1X har Full HD som du skriver.
 
Visst är G1X större (och tyngre), men jag tycker inte att det är någon jätteskillnad då G12 också är rätt stor.
http://m.dpreview.com/reviews/canong1x/images/Sidebyside.jpg

Nu finns dessutom G15 som är lite mindre, och jag utgår från att det går att köpa UV-hus till den också.

Precis som föregående talare säger är G1X bildkvalitet betydligt bättre än G12 på alla iso.
Däremot är närgränsen kortare på G12 om det är viktigt för dig.

Lycka till med ditt val!
 
Glöm inte blixten

Jag har inte någon koll på de olika kamerorna som du väljer mellan, men oavsett vilken du väljer: Se till att du har budget kvar för en blixt. Du kommer att vilja ha en blixt!
På grunt vatten i tropiskt klimat klarar du dig utan blixt, om du vitbalanserar korrekt.
På lite djupare vatten är en blixt ett måste för att du skall få några färger öht.
 
ok tack för era svar, det här med att den inte blir för stor känns viktigt för mig för jag vill orka släpa med mig kameran. Något som jag vet inte kommer ske om den är för stor, det lutar nog åt g12:an. Det känns som på den nivån mitt fotograferande ligger vet jag inte om jag märker så stor skillnad på de båda kamerorna och att den blir några hundra billigare som jag kan lägga på annat istället känns bra.
Ja en blixt står med på listan men då jag bor i vad som måste räknas som tropisk miljö kanske den får komma lite senare, än så länge filmar jag med en gopro som funkar hyffsat utan ljus även om jag även till den måste försöka hitta någon bra ljusmöjlighet med tiden. Men först på listan står just nu ny kamera och uvhus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.