Annons

Canon TC-DC58D telekonverter 1,4x till en G11

Produkter
(logga in för att koppla)

knatte

Aktiv medlem
Någon som har använt Canons egna 1.4 x telekonverter TC-DC58D till G11 kamera??
I så fall:
- Hur fungerar det kvalitetsmässigt? Blir det bra bilder och är det värt kostnaden för att gå från 140 mm till 200 mm?

- Kan man montera konvertern direkt på kameran eller behövs det det en linsadapter Canon LA-DC58K??
Tycker man får oklara besked om behovet av linsadapter eller inte.. Beroende på var man läser.

Så finns det någon som har erfarenhet av en sådan telekonverter och en G11 får gärna ge sina synpunkter :)

För länge sedan..

hade jag en Powershot G3 och till den köpte jag tele- och vidvinkelkonverters. Dessa skruvade man fast i ett plasttillbehör som i sin tur hade ett bajonettfäste mot kameran, funkar sannolikt likadant idag. Kvaliteten i bilderna var det väl inget problem med (hade iofs lite färre pixlar än vad du har) men det som gjorde att jag inte använde mina konverters speciellt mycket var just det faktum att de bara "funkar" i extremlägena "vidvinkel" och "tele". Vad jag menar är att du inte ökar zoomomfånget till att inkludera allt mellan 140mm och 200 utan maxteleläget blir 200 istället för 140. Jag tyckte att det blev för mycket att ha med i väskan (tillsammans med vidvinkelkoverter, macrolins och blixt) och för knöligt att skruva på och av. Å andra sidan är inte livet (eller kameraväskan) lättare nuförtiden ;-D
Hoppas du blir nöjd, vad du än väljer.

Johan

Tackar för svaret Johan!

Klart att det blir meckigare med att ta av och på konverten som du säger. Men om man är på resa eller bara har med G11:an så kan det ibland vara skönt att få 200 mm tele i vissa lägen.
Men om man måste köpa linsadapter+ konverter, så är man ju snart uppe i priset av en bra kamera och då känns det för dyrt...

pengar

Tackar för svaret Johan!

Klart att det blir meckigare med att ta av och på konverten som du säger. Men om man är på resa eller bara har med G11:an så kan det ibland vara skönt att få 200 mm tele i vissa lägen.
Men om man måste köpa linsadapter+ konverter, så är man ju snart uppe i priset av en bra kamera och då känns det för dyrt...

Jag kollade lite mer på vad jag hade till G3:an och min telekonverter var på 1.75 så jag ökade på med ca 100mm där du endast höjer din brännvidd med knappa 60 mm. Frågan är då om det inte är ett mer ekonomiskt (och mindre meckigt) alternativ att införskaffa Genuine fractals från OnOne software för att i PS beskära bilden och "göra den större" därmed efterlikna brännviddsförlängningen. Bara en tanke.

/Johan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto