Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Speedlite 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
Hej
har en Canon Speedlite 580EX II
undrar om man inte kan stänga av blixten för att endast använda fokuslampan??
 
Jag vet att funktionen finns där, eftersom jag själv använt den. Däremot kommer jag tyvärr inte längre ihåg var den finns, då jag inte längre kör Canon. Kolla manualen.

/afe
 
Oj, ibland är man lite virrig och läser inte igenom rubrikerna ordentligt...

På min EOS 30D är C.Fn 7 "Blixttändning".

0 gör att blixten avfyras när den är igång. 1 gör att den inte avfyras... Läge 1 möjliggör alltså nyttjandet av endast fokuslampan.
 
Du kan ju sätta blixten på Master, och därefter stänga av själva Blixtfunktionen.
Alltså så att blixten endast fungerar som styrenhet.

-Håll inne ZOOM tills "OFF" börjar blinka på skärmen.
-Vrid hjulet till Master. Tryck Set.
-Tryck på ZOOM flera gånger tills symbolen av ljussken framför blixtsymbolen börjar blinka.
-Vrid hjulet till "OFF". Tryck Set.


(eller tänker jag fel?)
 
Illunion skrev:
Du kan ju sätta blixten på Master, och därefter stänga av själva Blixtfunktionen.
Alltså så att blixten endast fungerar som styrenhet.

-Håll inne ZOOM tills "OFF" börjar blinka på skärmen.
-Vrid hjulet till Master. Tryck Set.
-Tryck på ZOOM flera gånger tills symbolen av ljussken framför blixtsymbolen börjar blinka.
-Vrid hjulet till "OFF". Tryck Set.


(eller tänker jag fel?)


Provade som du sa men blixten slår ju av ändå...


ska prova den på en 40D här i veckan och kolla om den går att ställa in där på C.Fn inställningarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.