Annons

Canon Speedlite 430EX II + diffusor, bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Många gånger räcker det att studsa över huvud taget. Tänk på att med 7D kan du ju placera din 430 EX II på annan plats än på kameran, och sedan ev. stötta lite med upplättningsljus från den inbyggda blixten.

En sån där diffusor tycker jag mest gör nytta där det man studsar i är ganska nära blixten. Det är ju storleken på ljusfläcken som belyser motivet som avgör hur ljuset upplevs. Tanken med diffusorn är att den ska sprida ljuset mer innan det träffar reflektorn (taket eller vad det nu är), så ljuset ska bli mjukare. Om blixten redan är ganska långt från reflektorn blir det en stor ljusfläck ändå. Då är den bara onödig.

Notera dock att diffusorn sprider ut ljuset, så du får mindre koncentration på motivet, vilket innebär att du behöver mer kraft från blixten. En 580 EX II orkar mer, men kostar också nästan det dubbla.

Tack för svaret. Ja diffusorn kanske inte alltid behövs men den verkar vara praktisk ibland. Jag förstår att 580 har många fördelar förutom kraftigare styrka, läste bl a. att 430 har väldigt svårarbetade knappar, svårt trycka på dem. Fast man kanske ändå styr blixten mest genom kamerans menyer? Prisskillnaden är rätt kraftig så den får ha rätt mkt features för att motivera priset :)

Tack för svaret. Ja diffusorn kanske inte alltid behövs men den verkar vara praktisk ibland. Jag förstår att 580 har många fördelar förutom kraftigare styrka, läste bl a. att 430 har väldigt svårarbetade knappar, svårt trycka på dem. Fast man kanske ändå styr blixten mest genom kamerans menyer? Prisskillnaden är rätt kraftig så den får ha rätt mkt features för att motivera priset :)

Vi kör en 430 på vår 7D och det funkar utmärkt. Kul att man kan utlösa 430 med den inbyggda blixten i 7D:n. Vi köpte våra diffusers här:
http://bit.ly/gRIDrG
Billigare och funkar lika bra (antar jag).

Sedan kan jag rekommendera någon form av blixtspridare (finns också på sidan enl ovan) för den inbyggda blixten också. Den klarar i alla fall att lösa ut 430 med sådan på. Risken finns annars att ljuset blir lite hårt av den inbyggda även om du slår 430 från annan vinkel.

Jag använder aldrig min omnibounce, men det finns säkert de som gör. Däremot använder jag ofta färgfilter tejpade på blixten för att matcha med temp på befintligt ljus. Det enda som jag har märkt är att man tappar ljusstyrka med bouncer, oavsett studs eller direkt. Utlysningen vid direkt blixt upplever jag inte som vare sig bredare eller jämnare med bouncer på, snarare tvärt om faktisk. Jag har testat att fota en vit vägg med olika brännvidder med/utan bouncer och kollat bilderna i datorn för att se hur jämnt ljusets spridning blivit. Utan bouncer vann!

Knapparna på min 430EX (v1) har aldrig varit något problem eller irritationsmoment. Det är sällan och aldrig jag använder så mycket kräm så att 430 inte räcker till, men det finns säkert många som kör hårdare än jag (studio/modell). Kanske skulle 580 återhämta sig snabbare och klara bild till bild snabbare. Använder ofta blixten som 7D-slav 45° mot motiv. Det är möjligt att 580 har fler/bättre masterfunktioner än vad 7D-huset har, men det är inget jag saknar per idag.

Senast ändrad:
Jag använder aldrig min omnibounce, men det finns säkert de som gör. Däremot använder jag ofta färgfilter tejpade på blixten för att matcha med temp på befintligt ljus. Det enda som jag har märkt är att man tappar ljusstyrka med bouncer, oavsett studs eller direkt. Utlysningen vid direkt blixt upplever jag inte som vare sig bredare eller jämnare med bouncer på, snarare tvärt om faktisk. Knapparna på min 430EX (v1) har aldrig varit något problem eller irritationsmoment. Det är sällan och aldrig jag använder så mycket kräm så att 430 inte räcker till, men det finns säkert många som kör hårdare än jag (studio/modell). Kanske skulle 580 återhämta sig snabbare och klara bild till bild snabbare. Använder ofta blixten som 7D-slav 45° mot motiv. Det är möjligt att 580 har fler/bättre masterfunktioner än vad 7D-huset har, men det är inget jag saknar per idag.

Ok! Är det så enkelt att du tejpar gul tejp om det är glödlampor etc?

Ungefär. Har skapat "egna filter" i ett ritprogram, skrivit ut OH-film på färglasern. Typ såhär:

Bilagor

• Nikon_001.jpg
    Nikon_001.jpg
    31.2 KB · Visningar: 691
  • Nikon_002.jpg
    Nikon_002.jpg
    16.8 KB · Visningar: 678
Ok, fräscht! Exakt vad blir följden av att alltid köra med blixten/diffusorns färgtemperatur? Blir det konstig vitbalans eller blir det dessutom konstig kombination mellan blixtens temperatur och omgivningens?

Ok, fräscht! Exakt vad blir följden av att alltid köra med blixten/diffusorns färgtemperatur? Blir det konstig vitbalans eller blir det dessutom konstig kombination mellan blixtens temperatur och omgivningens?

Jag använder ofta blixt + mycket befintligt ljus. Om ljusen har väldigt olika färgtemp blir det svårt att vitbalansera så att hela bilden blir bra.

Bakgrund: glödljus, stearinljus etc med temp 2500 Kelvin. Förgrund/motiv: blixt 6000 Kelvin. Vitbalans för bra bakgrund ca 2800 men då blir motivet blått i ansiktet. Vitbalans för blixt gör motivet bra, men bakgrunden blir på tok för gul.

Hur jag mäter färgtemp på befintligt ljus?
1. Sätt 7D på film/liveview
2. Tryck på WB knappen
3. Rulla tumhjulet till Färgtemperatur: K
4. Scrolla temp mer pektingerhjulet till det ser naturligt ut.
5. Läs av temp i grader Kelvin

Senast ändrad:
Kanske skulle 580 återhämta sig snabbare och klara bild till bild snabbare. Använder ofta blixten som 7D-slav 45° mot motiv. Det är möjligt att 580 har fler/bättre masterfunktioner än vad 7D-huset har, men det är inget jag saknar per idag.
Till mina 580 EX II kan jag köra med extra batteripack. Jag som ibland försöker fotografera exempelvis nattorientering, där jag behöver hjälpa till med blixt utomhus, behöver ofta nästan full kräm i varje skott då. Canons CP-E4 eller motsvarande av annat fabrikat gör stor skillnad då, men kan inte användas med 430 EX II.

Det finns faktiskt något färre masterfunktioner i 580 EX II än vad det finns inbyggt i 7D, bortsett från möjligheten att svänga bort 580 EX II från att peka rakt mot motivet, något som man inte alltid vill att masterblixten ska göra. Sen är ju min en tidig 7D, och såvitt jag har förstått på Canon/RCC är det knappt någon av dem som fungerar ordentligt som master, men de gör inget åt det mer än just till de som klagar, för de flesta är inte tillräckligt avancerade användare för att ens upptäcka felet.
Synd bara att Intevision inte fick reda på hur det skulle göra, när de försökte reparera min. RCC påstår i alla fall att de kan.

580 mkII

Hej!

Har god vän med 5D och 580 mkII på jobbet och vi har den lyckliga omständigheten vi kan pyssla lite på raster. Själv har jag en 430 mkI och en 550. Min 430 räcker till överraskande mycket märker jag. Har stora rum på jobbet och hemma. Det som blir lite jobbigt är om det blir mycket folk som minglar, exv vid fester och kalas. Likadant i mitt vardagsrum, där färgsättningen äter ljus. Du har en stor fördel med Din 7D och det är höga ISO med mycket mindre brus än jag i min 40D, så som Anders säger tror jag en 430 räcker långt. Vet inte vad Du tycker som rekommendation, Anders, men jag änvänder hellre fler svagare ljuskällor än en stark. Kanske på sikt två 430or? Jag har ännu inte köpt någon off-shoe, jag kan inte styra trådlöst, men ofta sitter min 550 på kameran och 430 står på fot som upplättning. En gång på jobbet skulle vi ta en grupp bild (+40 pers i två rader!) i jättestort rum. Använde våra små externa, tre stycken, indirekt i vanligt sänkt akustikdämpat vitt innerttak och lös ut gruppen riktigt imponerande bra.

Vi använder aldrig bouncer. Enda jag haft gav jag bort till min bonusdotter igår, då jag gav en henne en 20D i julklapp. Innan hon har råd köpa egen externblixt är denna pop-up-bouncer det enda sättet att skilja foton på levande människor från rättsmedicinska... tycker jag.

Hemma har jag kompaktaggregat på hobby/instegsnivå. Problemet är det omvända... jag kan inte ställa ner dom tillräckligt utan är tvungen att köra små bländare som inte är smickrande för skärpan.... *man är aldrig nöjd...* ;-)

Till mina 580 EX II kan jag köra med extra batteripack. Jag som ibland försöker fotografera exempelvis nattorientering, där jag behöver hjälpa till med blixt utomhus, behöver ofta nästan full kräm i varje skott då. Canons CP-E4 eller motsvarande av annat fabrikat gör stor skillnad då, men kan inte användas med 430 EX II.

Extra BP kan jag förstå att det gör stor skillnad, bra tänkt. Med standard 4 x AA NiMH i både 430EX och 580EX kan det inte bli så stor skillnad i bild-till-bild prestanda mellan de två när man vält tömt kondingen första gången, tror inte att det skiljer mycket i max laddström.

Okej, så kortfattat så räcker det oftast att rikta blixten mot taket/väggen, utan bouncer/diffusor, för att få tillräckligt indirekt ljus på motivet? Och 430 räcker för mångas behov, om man kör 7D.

Vet inte vad Du tycker som rekommendation, Anders, men jag änvänder hellre fler svagare ljuskällor än en stark. Kanske på sikt två 430or?

För mina behov skulle jag hellre ha två 430:eek:r än en 580, båda styrda från 7D. Jag ställer ofta ut blixten på stativ nära "objektet" och fotar med tele från långt avstånd. Då behövs mindre kräm.

Men om man som Anders P fotar nattorientering är 580 + BP bättre val.

Hade jag bara någon som sprang längs löparen med slavblixten, så... :)

Här är ett exempel från när vi arrangerade 10-mila i Skåne. Detta var innan jag skaffade batteripacket, så det gällde att gå nära och så blev det ett skott. När blixten var laddad igen hade den löparen redan passerat. Nu kan jag hinna mer än ett, om jag känner att det behövs.

Jag har för övrigt tre 580 EX II. Det var så jag löste dilemmat med två 430 kontra en 580.

Hade jag bara någon som sprang längs löparen med slavblixten, så... :)

Här är ett exempel från när vi arrangerade 10-mila i Skåne. Detta var innan jag skaffade batteripacket, så det gällde att gå nära och så blev det ett skott. När blixten var laddad igen hade den löparen redan passerat. Nu kan jag hinna mer än ett, om jag känner att det behövs.

Jag har för övrigt tre 580 EX II. Det var så jag löste dilemmat med två 430 kontra en 580.

Fasen vet om inte en skogsbrand hade varit med priseffektivt? Men jag kan se problemet med det... vitbalansen. Hoppas det finns snö, så fotar man den och sätter den som vit i det vackert gula fladdrande skenet.

;-)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto