Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon Speedlite 430 EXII Infrarödmottagning?
- Trådstartare WeeBee
- Start datum
WeeBee
Aktiv medlem
Canon kör inte radio alls, utan det är själva blixten som skickar ut någon typ av signal (altså med synligt ljus) som får den andra att veta hur den skall göra, exakt hur det funkar vet jag inte...
Öööh.. Jag kan nog ställa in olika frekevenser på min blixt.
micke80
Aktiv medlem
Om jag förstått Canons system rätt så är det bara deras egna fjärrstyrning som fungerar och det är precis som Xoffis skriver ljus från huvudblixten som styr de övriga, sen kan man ställa in olika "adresser" så att man t.ex. kan undvika att lösa ut varandras blixtar om man är flera fotografer eller vill ha olika uppsättningar men det är likväl styrt med blixtljus, inte radiosignaler.
Sen tror jag inte att man kan använda Canons nyare blixtar som "dumma slavar" tillsammans med andra märken eller studioblixtar men rätta mig väldigt gärna om jag har fel!!!
/Micke
Sen tror jag inte att man kan använda Canons nyare blixtar som "dumma slavar" tillsammans med andra märken eller studioblixtar men rätta mig väldigt gärna om jag har fel!!!
/Micke
apersson850
Aktiv medlem
Den fungerar inte som dum slav, det är rätt.
Canons slavblixtsystem bygger på att masterblixten (på kameran) skickar ut kodade blixtar precis före den vanliga blixten. Dessa kodade blixtar styr hur slavarna ska blixtra. Finns inga koder med blixtrar slavarna inte heller.
De kanaler man kan ställa in på master och slavar är alltså inte radiofrekvenser, utan olika kodnummer som blixtras ut av mastern, för att välja vilka av slavarna som ska aktiveras.
Mottagaren i slaven reagerar på ljus någonstans nära infrarött, men det finns med som en komponent i det synliga ljuset från blixten.
Canons slavblixtsystem bygger på att masterblixten (på kameran) skickar ut kodade blixtar precis före den vanliga blixten. Dessa kodade blixtar styr hur slavarna ska blixtra. Finns inga koder med blixtrar slavarna inte heller.
De kanaler man kan ställa in på master och slavar är alltså inte radiofrekvenser, utan olika kodnummer som blixtras ut av mastern, för att välja vilka av slavarna som ska aktiveras.
Mottagaren i slaven reagerar på ljus någonstans nära infrarött, men det finns med som en komponent i det synliga ljuset från blixten.
Kvitung
Aktiv medlem
Den fungerar inte som dum slav, det är rätt.
Precis man kan missledas av den röda flashen på vardera blixt att de är "sändare" och "mottagare" men det är blixthuvudet som sänder. signalen, detta kan ställa till problem när man har box eller raster på speedlite.