Annons

Canon S95 vs Canon G12 vs Panasonic Lumix DMC-LX5

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Har planer på att investera i en kompakt som komplement till mina DSLR. Har kört med enklare ixus och andra liknande kompakter innan, men stör mig på att jag inte kan ställa in tillräckligt mycket manuellt på dessa. Jag reser relativt mycket och har ibland varken tid, ork eller är på rätt plats för att ta upp en stor DSLR och vill ha en mindre er anonym kamera med inställningsmöjligheter för att ta både snapshots och bra foton med en tanke bakom. De kameror jag kollat på är Canon S95, Canon G12 och Panasonic Lumix DMC-LX5. Den förstnämnda har ett fickformat vilket känns attraktivt samt bra ljusstark stor bländare. G12:an är smidigare att hantera snabbt med inställningsmöjligheter med rattar osv. LX5 är ett mellanting vad jag förstått.

Just nu ligger S95:an närmst för inköp, men vill bolla inköpet med andra på forumet. Kanske det inom kort kommer uppdateringar dvs ny modeller av dessa kameror? vad tror ni, vilken ska köpas..?


Tack på förhand!

Daniel
 
Just nu ligger S95:an närmst för inköp, men vill bolla inköpet med andra på forumet. Kanske det inom kort kommer uppdateringar dvs ny modeller av dessa kameror?
En väldigt trevlig liten kamera. Den introducerades ju i september, så en ny modell kommer gissningsvis i höst.
 
Panasonic DMC-LX5 eller Canon S95, (alt. Olympus XZ-1)

För mig var maximal glasvolym för bästa optiska prestanda en viktig prio, så det blev en XZ-1. Nya Olympus XZ-1 slår alla avancerade kompakter från Canon, Nikon och Samsung, möjligen med undantag för Canon S95 om hänsyn till pris eller storlek är prioritet.

Funderade även på hur viktiga video-egenskaperna var, så ibland ångrar jag att inte valet föll på Panasonic DMC-LX5, som har bäst video bland de ljusstarka kompaktkamerorna.
 
Stort tack för inläggen!

Ännu en kamera i kampen ser det ut som.
G12:an har jag börjat räkna bort, S95 vinner på storlek och pris och Olympusen vinner lätt på ljuskänsligheten osv vilket är en viktig detalj för min del som gillar att fota utan blixt i dunkelt ljus.

Bara att fundera på vad som är viktigast...

Mvh Daniel
 
Jag äger en S95 som jag är glad för, särskild att den så lätt kan tas med och att den trots sin storlek ger så fina bilder. Om du är en som använder teledelen av zoomomfånget mycket kommer du nog tycka att den känns trist och det vore då bättre att välja XZ-1 men utöver det kan jag bara rekommendera S95.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.