Annons

Canon S95 och filmredigering??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har just skaffat mig en Canon Powershot S95 och är väldigt nöjd med den hittils och det var inga problem att öppna RAW filerna i PSE9 för tillfixning men vilken programvara ska/bör jag använda för att redigera de filmer jag tar med kameran och hur gör jag för att plocka ut en stillbild ur en video?

Helst ett gratisprogram och nej jag har inte instalerat de program som finns på de medföljande CD skivorna ännu utan jag vill veta vilka som är vettiga att ha och vilka jag kan låta bli, så tips mottages.

Sedan undrar jag i vilket format den filmar för i stillbild har jag valt RAW +JPEG L men den kan väl inte filma i RAW?!

Manualerna är som vanligt på kameror mer än lovligt kass så hoppas någon har lust att förklara.

Nema problemas

Har just skaffat mig en Canon Powershot S95 och är väldigt nöjd med den hittils och det var inga problem att öppna RAW filerna i PSE9 för tillfixning men vilken programvara ska/bör jag använda för att redigera de filmer jag tar med kameran och hur gör jag för att plocka ut en stillbild ur en video?

Helst ett gratisprogram och nej jag har inte instalerat de program som finns på de medföljande CD skivorna ännu utan jag vill veta vilka som är vettiga att ha och vilka jag kan låta bli, så tips mottages.

Sedan undrar jag i vilket format den filmar för i stillbild har jag valt RAW +JPEG L men den kan väl inte filma i RAW?!

Manualerna är som vanligt på kameror mer än lovligt kass så hoppas någon har lust att förklara.

Angående stillbilder har du redan ett utmärkt program att plocka út högkvalitativa stillbilder med; nämligen Zoombrowser som ligger på skivan du fick med kameran! Det blir enligt min mening skitbra! (Hoppas jag inte skiter i det blå skåpet nu men det fungerar i alla fall utmärkt med EOS 600D). För filmredigering rekomenderar jag SONY Vegas ( http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12776164 ) som även finns i billigare version (395 kr) men med något mindre tillbehörsprogram - videoprogrammet dock samma). Detta program fungerar smärtfritt även med datorer som inte är av senaste snitt och har alla funktioner du kan tänka dig och några till.
Kameror filmar in te i RAW utan använder ett annat komprimerat format. Kameran filmar alltid i det formatet och valet Raw/JPG gäller endast stillbild.

Ja det var verkligen busenkelt, och det är i första hand just att göra stillbilder av en filmruta jag vill åt så detta löste sig ju galant ;-)

Tack för tipset

ANNONS