Annons

Canon S95 halsrem/kamerarem?

Produkter
(logga in för att koppla)

kololo

Aktiv medlem
Ser till min glädje att den just införskaffade Canon S95 har två uttag för rem, dvs möjlighet att ha halsrem.

Men det är väääldigt små öppningar att fästa den på kameran, så vilken halsrem skulle passa där ?

Eller andra smarta alternativ att "göra" en halsrem, främst är det "fästet" vid kameran jag klurar på.

Ser till min glädje att den just införskaffade Canon S95 har två uttag för rem, dvs möjlighet att ha halsrem.

Men det är väääldigt små öppningar att fästa den på kameran, så vilken halsrem skulle passa där ?

Eller andra smarta alternativ att "göra" en halsrem, främst är det "fästet" vid kameran jag klurar på.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128919

Postade ett svar till detta igår. :) Finns säkert något från Op-Tech även.

Funkar inte Canons EW-100DB III?
Den är väldigt skön och rejäl, andas kvalité om den. Den som brukar medfölja till alla EOS systemkameror. Den brukar gå att köpa lös för runt 2-300:- i krokarna.

Funkar inte Canons EW-100DB III?
Den är väldigt skön och rejäl, andas kvalité om den. Den som brukar medfölja till alla EOS systemkameror. Den brukar gå att köpa lös för runt 2-300:- i krokarna.

Nej, den är för stor för de små öglorna på S95/S90.

Dessutom vill man inte alltid gå runt som ett annonsplank för Canon. :)

Ja sen gäller det bara att få tag i den rätte, dvs PSN-100,
är det bara näthandel som gäller , och då från USA vad jag hittat htitils.

Ett enkelt sätt annars kan vara en vanlig "handlovsrem" på varje sida, och sen skarva mellan dessa med en riktig rem (finns en viss ansamling av udda remmar som blivit över genom åren). Ganska meckigt, och inte så elegant kanske, men råvarorna lär väl vara enkla att få tag i.

Nej, den är för stor för de små öglorna på S95/S90.

Dessutom vill man inte alltid gå runt som ett annonsplank för Canon. :)

Aha :) Det var ju synd!

Ja nej, det är väl klart! Men man kan ju alltid vända på bandet när man bär det så slipper man känna att man gör reklam hehe.

Hoppas du hittar ett lämpligt band i alla fall! Och skriv gärna här sen vad det blev för något och hur det passar kameran!

Är det någon som hittat någon bra nackrem till S95an? Har letat som en tok efter Canon PSN100. På de ställen i USA som skeppar hit kostar frakten flera hundra.

Är det någon som hittat någon bra nackrem till S95an? Har letat som en tok efter Canon PSN100. På de ställen i USA som skeppar hit kostar frakten flera hundra.

Op/Tech har nåt kallat "mini QD loops" som funkar med deras remmar, bör inte vara svårt att hitta eller alltför dyrt. Gäller bara att hitta ett företag som skickar det via nåt annat än UPS eller FedEx... men en strap + QD loops kostar under 30 dollar exkl frakt.

Blev lite fulmek

Det blev för min egen del en enkel hemmagjord lösning.
Jag köpte en billig liten kameraväska (finns ett antal sådana med rem och två "fästen", alltså inte bara "handlovsrem").
I kamerans "fästhål" har ja satt en bit smalt buntband, och i dessa "clipsar" jag fast remmen.
Kunde man hitta nåt i t ex metall (från nyckelring ?) skulle det bli mer gediget kanske.
Inte världens elegantaste lösning, men funkis o billigt.

ANNONS