Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S95 - Frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Hej.

Någon som använder en Canon S95 eller liknande?

1. Är det någon som vet hur man får bort alla ikoner och saker tillfälligt från LCDn så man ser själva bilden man ska ta? Lite flummigt frågeställt kanske. Men med ikoner menar jag till exempel dessa:
Batteriindikator, vilken sorts blixt det blir, om det är Auto/M/P/C osv. Det är främst när man är i M som det syns väldigt mycket detaljer.

2. Någon som vet om det finns någon firmware som autofokuserar när man filmar?

3. Finns det någon firmware som gör att man kan filma ännu mer högupplöst? Om det inte skulle vara möjligt: vad är det som begränsar det i kameran hårdvarumässigt?

Det här kanske inte tar bort alla ikoner men några försvinner i alla fall.

Meny>Shooting settings (Vänstra fliken)>Custom display> Klicka ur allt på Display 1 eller 2.
I fotograferingsläget kan du sen växla mellan Display 1 och 2 med Disp.-knappen. På min kamera verkar den visa massa saker ändå. Jag får trycka på Disp två gånger så försvinner det mesta.

Kanske kan hjälpa att stänga av Hints & Tips på mittenfliken i menyn också...

Hej.

Någon som använder en Canon S95 eller liknande?

1. Är det någon som vet hur man får bort alla ikoner och saker tillfälligt från LCDn så man ser själva bilden man ska ta? Lite flummigt frågeställt kanske. Men med ikoner menar jag till exempel dessa:
Batteriindikator, vilken sorts blixt det blir, om det är Auto/M/P/C osv. Det är främst när man är i M som det syns väldigt mycket detaljer.

2. Någon som vet om det finns någon firmware som autofokuserar när man filmar?

3. Finns det någon firmware som gör att man kan filma ännu mer högupplöst? Om det inte skulle vara möjligt: vad är det som begränsar det i kameran hårdvarumässigt?

2. Det finns hacks till S95 som möjliggör "omfokusering" inte auto om jag minns rätt. Sök här i forumet eller på google så hittar du. Skriver på mob nu så jag har svårt att länka, kanske senare när jag är vid dator.

Fråga 3 har jag tyvärr inget svar på.
/Anders

ANNONS