Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon s90 auto-iso okey eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Hej min fråga är till er alla ägare av canon s90,får man bra kort med kameran om man använder autoläget på isotalen. Att jag frågar är på grund av att jag inhandlade fujifilms ny exlusiva kompaktkamera. Resultatet blev med auto tagning katasrofalt. Många kort togs med isotal 800-1600 mitt på dagen inomhus. Resultat otroligt mycket brus.Butiken gjorde ett test på en annan kamera med samma resultat vilket fick mig att lämna tillbaaks kameran.Därför undrar jag om isotalen ligger på en bra nivå på automatik och inte sticker iväg på för höga isotal.
Sen undrar jag ochså när man vill fota manuelt hur fungerar isoinstållningen då? har hört att man ej då kan använda autoiso utan måste ställa in manuellt.
Samt blir det bra nattkort med automatik eller måste man fota manuellt.
Hoppas verkligen någon svarar på detta inlägg då det betyder mycket för mig då jag ska köpa en ny kamera,

Jag kan inte svara direkt på din fråga. Jag har bara testat en S90 lite. Något jag noterade då var dock att när man fotar med blixt i "gröna rutan" så dras ISO upp rätt rejält, betydligt mycket högre än på min Ixus 980, vilket resulterar i onödigt mycket brus. För att kunna använda S90 som blixtkamera var jag tvungen att gå över i P och välja ett lägre ISO (400 eller helst lägre).

Jag skulle inte bli förvånad om Auto ISO har samma problem, Canon tycks lita lite väl mycket på att bruset är lågt vid höga ISO på S90.

Nu är jag inte S90-ägare, men jag kan ju svara ändå kanske?
Kompaktkamerornas akilleshäl är som du märkt brus på högre iso. Autoiso är både bra och dåligt, för novisen kan det rädda bilder från rörelse- och skakningsoskärpa. Priset är brus. Antagligen går det ställa in en begränsning i kameran hur högt autoiso skall gå, det gör det i alla fall i min kompakt. Vad man behöver känna till då är hur exponeringstid och iso är relaterade med tanke på rörelse- och skakningsoskärpa. Ställer man ner iso, får man längre tider och kanske dåliga bilder av dessa anledningar i stället. Men vet man vad man gör är det mycket lättare att få de bilder man vill ha. Åtminstone förstår man då varför bilderna blir som de blir och kanske hittar sig vägar att jobba sig runt svårigheterna, i stället för att byta utrustning. Fysikens lagar är de samma för alla kameror.

Om autoiso ligger rätt som du frågar beror ju på användaren och fotograferingssituationen. Kamerateknikerna har gjort en avvägning och byggt in autoisofunktionen som de anser passar kundkretsen. Det är omöjligt med en lösning som passar alla i alla lägen, och då finns det förmodligen möjligheter att påverka både autoisos maxtal, och genom manuell inställning av iso.

Vet inte hur det är med S90, men kompakter brukar ha scenlägen. Då ställer man in tex nattfoto, så väljer kameran ett lågt iso och så blir det så bra det kan. Eller också ställer du själv in lägsta iso. Iso är lätt att ställa in själv, man behöver inte förlita sig på automatiken. Dessutom är det svårt för automatiken att veta vad exakt du vill göra, då kan det vara bra att ställa in själv så man får det som man tänkt sig. Ställer man in själv arbetar inte autoiso, utan man får komma ihåg själv att ändra om det behövs mellan bilder där ljuset varierar kraftigt, tex inomhus och utomhus. Då behöver man i detta sammanhang kanske lära sig triaden exponeringstid/bländare/iso, se tex under rubriken exponering i denna artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Hoppas detta ger några ledtrådar och lycka till med ditt kameraköp.

Nu är jag inte S90-ägare, men jag kan ju svara ändå kanske?
Kompaktkamerornas akilleshäl är som du märkt brus på högre iso. Autoiso är både bra och dåligt, för novisen kan det rädda bilder från rörelse- och skakningsoskärpa. Priset är brus. Antagligen går det ställa in en begränsning i kameran hur högt autoiso skall gå, det gör det i alla fall i min kompakt. Vad man behöver känna till då är hur exponeringstid och iso är relaterade med tanke på rörelse- och skakningsoskärpa. Ställer man ner iso, får man längre tider och kanske dåliga bilder av dessa anledningar i stället. Men vet man vad man gör är det mycket lättare att få de bilder man vill ha. Åtminstone förstår man då varför bilderna blir som de blir och kanske hittar sig vägar att jobba sig runt svårigheterna, i stället för att byta utrustning. Fysikens lagar är de samma för alla kameror.

Om autoiso ligger rätt som du frågar beror ju på användaren och fotograferingssituationen. Kamerateknikerna har gjort en avvägning och byggt in autoisofunktionen som de anser passar kundkretsen. Det är omöjligt med en lösning som passar alla i alla lägen, och då finns det förmodligen möjligheter att påverka både autoisos maxtal, och genom manuell inställning av iso.

Vet inte hur det är med S90, men kompakter brukar ha scenlägen. Då ställer man in tex nattfoto, så väljer kameran ett lågt iso och så blir det så bra det kan. Eller också ställer du själv in lägsta iso. Iso är lätt att ställa in själv, man behöver inte förlita sig på automatiken. Dessutom är det svårt för automatiken att veta vad exakt du vill göra, då kan det vara bra att ställa in själv så man får det som man tänkt sig. Ställer man in själv arbetar inte autoiso, utan man får komma ihåg själv att ändra om det behövs mellan bilder där ljuset varierar kraftigt, tex inomhus och utomhus. Då behöver man i detta sammanhang kanske lära sig triaden exponeringstid/bländare/iso, se tex under rubriken exponering i denna artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Hoppas detta ger några ledtrådar och lycka till med ditt kameraköp.

Tack för svaret.
Jag är ganska ny på området inställningar på kamera.Har alltid kört på automatik på minakameror men nu så vill jag börja utforska alla inställningar som finns. Jag blir dock förvånad på svaren jag har fått då min gamla canon ixus 70 nästan alltid ger rätt iso. När jag köpte fujifilm som jag sa tidigare så var det ju katasrof på dom allra flesta tagningarna. I köket med lysrör så tog kameran 1600 isotal på automatik medans min gamla canon låg på 80(jag förstår ingenting).
Därför blir jag förvånad att man inte kan använda (som på fujifilm)kameran på automatik.
Jag hoppas att någon mer canon s90 älskare kan ge mig ett tydligt svar på hur kameran jobbar på automatik.
Sen undrar jag ochså om en systemkamera jobbar likadant med automatiken.
Om den jobbar bättre med isotalen på automatik så köper jag hellre än eos 500.
Jag ber om ursäkt för min dålika förmulering och teckenbehandling då jag har svåra problem med att skriva och förmulera.
Tacksam för fler svar angående automatiken på isotal på canon s90.
Vänliga hälsningar johan

Är inte heller S90-ägare, men:

Stäng av autoiso om du använder blixt och ställ in iso enligt eget önskemål istället om bruset vid högre iso stör. Kameran räknar ut hur mycket blixtljus som måste användas utifrån exponeringsinställningarna (iso, bländare, slutartid) och ljusmätningen. Med andra ord så använder kameran en kraftigare blixt ju lägre isotal du han inställt, förutsatt att bländare och slutartid är desamma i båda fallen). Många tycker blixtljus rakt på är fult och vill minska på det och vill hellre ha lite större andel naturligt ljus på bilden till kostnaden av lite mer brus. Jag gjorde nyss en kort testserie med olika isotal och blixteffekter. Snyggast blev det då jag hade skruvat upp iso en aning så att blixten inte skulle behöva jobba så hårt (gjorde testet på min systemkamera).

En fråga: Är bruset störande framträdande också då du ser på bilderna utskrivna i vanligt format eller i förminskat läge på skärmen? Eller är det bara framträdande då du ser du på bilderna på skärmen i naturlig storlek (100%)? Om det är det senare så är bruset inget som du behöver störa dig på. Annars, stäng av autoisofunktionen som jag sade i första meningen ovan.

Är inte heller S90-ägare, men:

Stäng av autoiso om du använder blixt och ställ in iso enligt eget önskemål istället om bruset vid högre iso stör. Kameran räknar ut hur mycket blixtljus som måste användas utifrån exponeringsinställningarna (iso, bländare, slutartid) och ljusmätningen. Med andra ord så använder kameran en kraftigare blixt ju lägre isotal du han inställt, förutsatt att bländare och slutartid är desamma i båda fallen). Många tycker blixtljus rakt på är fult och vill minska på det och vill hellre ha lite större andel naturligt ljus på bilden till kostnaden av lite mer brus. Jag gjorde nyss en kort testserie med olika isotal och blixteffekter. Snyggast blev det då jag hade skruvat upp iso en aning så att blixten inte skulle behöva jobba så hårt (gjorde testet på min systemkamera).

En fråga: Är bruset störande framträdande också då du ser på bilderna utskrivna i vanligt format eller i förminskat läge på skärmen? Eller är det bara framträdande då du ser du på bilderna på skärmen i naturlig storlek (100%)? Om det är det senare så är bruset inget som du behöver störa dig på. Annars, stäng av autoisofunktionen som jag sade i första meningen ovan.
Ja bruset var katasrofalt. Syntes redan i skärmen på kameran. Sen när jag la ut bilderna på datorn så gick det knappt att titta så mycket brus var det.
Medans på min ixus klockrent. Det var därför som jag ställde frågan då jag blev mycket förvånad över den brusiga bilden. Hoppas att detta bara var på fujifilm och ej på canon s90. Butikskillen sa att det var så mycket brus på fujifilm att dom skulle kontakta fuji då dom ansåg att kameran ej gick att använda på automatik. Jag testade ej någon mer kamera då jag var trött på allt velande med kameran.SÅ MYCKET BRUS VAR DET

livsfarligt att använda autoiso på kompaktkameror, måste hela tiden tänka på att ställa det så lågt som möjligt för att få någon sorts kvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar