Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S50 vs. S60

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsJ

Medlem
Hej,

Jag ska köpa en första digitalkamera, och det är de ovannämnda som jag har fastnat för hittills. Är det någon idé att lägga till någon tusenlapp för S60:n?

Ge mig bra argument och anledningarm till vilken jag ska köpa.

Den största skillnaden är väl att S60 har mer vidvinkel (visserligen lite sådär kantskärpa i vidaste läget). Den är lite ljussvagare i "längsta" läget åxå.

Har du inget behov av vidvinkeln kan du, som jag ser det, lika gärna köpa S50:n. Jag tycker dock personligen att vidvinkeln är käck att ha, så S60:n skulle legat bättre till för min del.

Ok, men exakt vad är vidvinkel och hur vet jag om jag kommer "ha behov av det"? Jag är helt ny på detta som du kanske märker. ;)

Mer vidvinkel innebär att objektivet i kortaste läget "ser mer", eller "förminskar mer" än en kamera vars objektiv har mindre vidvinkel.

Själv tycker jag mer vidvinkel är mycket bra att ha när man fotar inomhus i olika sammanhang. Risk att det inte finns utrymme att backa så mycket att man får med allt annars.

Som Kent skriver så får man med mer av bilden med mer vidvinkel. Bildvinkeln blir större. Utan vidvinkel får du med ett träd, med vidvinkel får du med hela skogen, trots att du står på samma avstånd. (Grovt exempel för att visualisera vad vi menar. Skillnaden är inte SÅ stor i detta fallet.)

Nu såg jag den dåliga kantskärpan hos S60:n. Hur mycket försämrar detta dess placering mellan den och S50:n? Är det vanligt?

Fungerar bara vidvinkel när man inte har någon zoom?

Vi kan väl säga såhär istället:
Det är mycket ovanligt med så mycket/bra vidvinkel på en kompaktkamera. :)

Kantskärpan blir bättre när man zoomar in.

Vidvinkeln är ju när du zoomat ut. Zoomar du in så blir det mindre vidvinkel och till slut, när du zoomat in fullt, så har du kort "tele" istället.

Jag vet fortfarande inte riktigt om jag ska gå på priset eller funktionerna. Jag skulle gärna vilja fota makrobilder, vilket S60:n verkar bäst på, efersom närgränsen är 4 cm. På S50:n är den 10 cm, men hur mycket förstorat blir det? Om det är någon här med S50 och har en makrobild liggandes på datorn vore det trevligt om det finns lust att lägga upp den.
Förresten, eftersom S60:n har mer vidvinkel, innebär inte det också att makrobilderna blir en aning förminskade?

Mvh

Jo. Närgränsen på 4 resp 10cm är ju vid vidvinkel. Du kommer närmare med S60:n, men det har mer vidvinkel så avbildningenstorleken kanske blir ungefär samma.

Jag skulle välja s60 för att det går att använda telekonverter, filter och senare säkert makrolins.
På s50 finns det ingea sådana möjligheter.

Jag har s45 och skall nu byta upp till s70.

Kul!
Snart får man väll se några kort också?
Kan du inte ta något makro, så att vi får se hur närgränsen är..jag är lite nyfiken
/Magnus

Den var fin!
Har du provat att ändra slutartiden i makro läge?
Ibland vill man ha skarpare bakgrund.. och då krävs längre slutartid. prova..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar