Annons

Canon S5 Vs S3

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardo49

Ny medlem
Jag funderar på vilken jag ska ta. Vill ha en kompakt av den anledningen att den lätt slinker ner och inte är så klumpig. Men man blir lite sugen på en systemare också..men man kan inte äga allt.

Hur stor kan skillnaden vara mellan 6 och 8megapixlar?

S5:an kan inte spara i RAW format, det kan S3:an göra på nåt sätt har jag läst mig till här.
Om vi tänker oss utifrån den synvinkeln, visst går det att ändra en heldel saker på en JPEG fil också så hur mycket går jag miste om.

Skillnad mellan DIGIC II och III, den senare borde ju vara bättre.

Så vilken tycker ni jag ska välja, det skiljer ju inte jättemycket i pris hos dom som har kamerorna hemma.

Har fotograferat innan med en Olympus C350 kamera, den är sjukt långsam, kan bero på minnet också, men antar att S3 och S5 är otroligt mycket snabbare än vad den är.

S5 och S3 är inte direkt heller särskilt små kameror. Slinker med neppe lättare in en en 400D med kitobjektiv.

Konstiga argument du drar upp tycker jag.
RAW på S3? Jo, via något jäkligt bökigt hack som man kan tanka nånstans och testa om man törs...tror inte särskilt många gör det dock.

8MP istället för 6MP då? Njae, skulle inte bry mig ett dugg om det. Bruset verkar inte direkt vara lägre på S5'an och då är några ynka extra megapixels extra inte nåt man drar nytta av egentligen.

Den stora skillnaden dock, som du inte alls nämner, är att man kan koppla in en extern blixt på S5'an. DÄR har du en riktig fördel, om man tex fotar mycket macro, eller studio eller annat där det kommer till nytta.

Nu ser jag mig som en amatörfotograf, och jag har sökt på bilder nu ikväll som är tagna med s3:an, fantastiskt vackra färger.

Det blir antagligen en sån då priset är en stor fördel om man kan hitta en bättre begagnad. S5:an kostar endå 4000kr plus minneskort.
S3 kanske man kan få för 1000kr mindre med minneskort och den tar bra bilder.
Inga fel på dina bilder Sebastian.
Skulle det måhända vara så att jag tröttnar vilket jag inte tror, kan jag i det fallet köpa en blixt + systemkamera.

Tack för att ni hjälper till.

Sebastianr skrev:
Konstiga argument du drar upp tycker jag.
RAW på S3? Jo, via något jäkligt bökigt hack som man kan tanka nånstans och testa om man törs...tror inte särskilt många gör det dock.

8MP istället för 6MP då? Njae, skulle inte bry mig ett dugg om det. Bruset verkar inte direkt vara lägre på S5'an och då är några ynka extra megapixels extra inte nåt man drar nytta av egentligen.

Den stora skillnaden dock, som du inte alls nämner, är att man kan koppla in en extern blixt på S5'an. DÄR har du en riktig fördel, om man tex fotar mycket macro, eller studio eller annat där det kommer till nytta.

Raw på S3 är kalas. Än så länge ingen som rapporterat defekt kamera. Det är ju inte fråga om någon firmware precis. Endast ett program som startar från minneskortet när du startar kameran. Med Raw på kameran kan du ta HDR-bilder. Tror inte det är så lyckat i jpg med dess kompressionsartefakter.

Ta och läs fördelen med hacket under:
Sample pictures

We couldn't have done it without CHDK...

http://scratchpad.wikia.com/wiki/CHDK

Och så här fungerar det i praktiken:
http://scratchpad.wikia.com/wiki/CHDK/HDK_firmware_usage

Skulle jag välja mellan S3 eller S5 skulle det falla på S3 då jag kan köra Raw på den. När jag velat ha extra ljus har jag använt en extern blixt och fotocell. Nackdelen är att det endast finns ett läge: max.

Fast visst är det så att S3/S5 tar mindre plats än en 400D, om man ser till zoomomfånget. Om jag ska ta med min 400D+17-70+70-300 så tar det väsentligt mer plats, och vikt. Kanske lite konstig jämnförelse, men värd en tanke om man lite då och då vill använda tele men ändå ha en kompakt kamera.

sfn skrev:
Fast visst är det så att S3/S5 tar mindre plats än en 400D, om man ser till zoomomfånget. Om jag ska ta med min 400D+17-70+70-300 så tar det väsentligt mer plats, och vikt. Kanske lite konstig jämnförelse, men värd en tanke om man lite då och då vill använda tele men ändå ha en kompakt kamera.

Väskan jag har S3 is i får jag inte ner en 400D med kit-objektiv.

Okej. Det va en överdrift å skriva så. Men min S1:a som jag hade för ett par år sedan gick ju inte ner i många fickor direkt ioförsig i anoracken men där gick även min 350D in. Men om man skall ha samma zoom omfång så är ju en S5/S3 IS väldigt kompakt.

ANNONS