Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon s3 vs. Panasonic fz30

Produkter
(logga in för att koppla)

toveliina

Medlem
jag står i valet och kvalet inför att köpa en ny kamera. det är då främst de här två kamerorna jag har fastnat för.
jag kan ganska lätt anta att fz30 egentligen är en bättre kamera när det är mycket högre prisklass och allt, men samtidigt börjar jag se saker som s3.an kanske har till sin fördel, så därför skulle jag vilja höra lite reflektioner från andra.
Det jag först kom att tänka på var det här med närgränsen, eftersom jag nästan främst ägnar mig åt att fotografera närbilder.
Hur är det egentligen, kan man egentligen få mycket närmare närbilder med s3:an än med fz30? (okej, det står ju att s3 har 0 cm närgräns och fz30 5 cm, men när jag kollat på macrobilder tagna med fz30 tänker jag "kan man komma närmare än såhär utan closeuplins?"

jag skulle vara jättetacksam om jag fick lite råd och tips och sådär, och finns det någon annan kamera ni kan tipsa om så gör gärna det :)

S3 eller Z30

Innan jag bestämde mig för super zoom testade jag både S3 och Z30.

Båda kamerorna har sina för och nackdelar.

Z30 har ju en läcker zoom som ger nästan 18x med lägre megapixel, den har manuella ringar på det fasta objektivet och den har RAW.

Men jag tyckte Z30 var för stor och klumpig samt att den har för mycket brus.

Sen kollade jag testet nedan på fler super zoomar

http://www.digitalcamerainfo.com/co...-IS-Sony-H5---Head-to-Head-to-Head-Review.htm

Hade Fuji haft bildstabilisator hade jag köpt deras främst.
Hade Sonys H5 varit snabbare hade jag köpt den.

Till slut vart det en Canon S3 som jag fotat och filmat med mycket första dagarna för att se vad den går för, och jag är faktiskt nöjd med bilderna.

Oavsett vad du köper, se till att ha stort minneskort, jag har 2 GB som kostade 600 kr.

MVH
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar