Jag bytte från 5dsR till R i somras och kan konstatera att jag vann mycket på bytet. Har inte ångrat mig. Det du får fundera kring är vad du behöver mest från ett nytt hus och vad som är mindre viktigt. Jag kan lista några skäl till varför jag stannade kvar hos Canon.
Precis som du har jag redan objektiv för Canon. Även batterier, sändare och blixtar.
Enkla och tydliga menyer som redan är välbekanta.
Bra grepp och med lite träning känns ergonomin gällande vred och knappar bra.
Af som överträffat alla förväntningar både vid stillbild och filmning(nu även med riktigt bra ögon af). -6 ev
Roterbara skärmen (i mitt tycke överlägset bästa lösningen). Suverän touchfunktion.
Jag är nöjd med Canons färger. Gillar utgångsläget som är naturligt.
Skönt att sensorn skyddas vid objektivbyte.
Med det sagt så kan jag ändå känna viss avundsjuka mot främst z6. En anledning är att deras z-objektiv skulle passa mig bättre. Tycker de kompletterar husen med välavvägda konstruktioner. Deras fasta vädertätade 1.8
r är något jag hoppas Canon tar efter. Hade z6 haft Canons skärm och jag inte varit inlåst med så mycket Canonprylar tror jag det blivit en sån istället.
Sony är fortfarande lite efter användarmässigt i mitt tycke och det betyder mer än alla fina funktioner för mig. Däremot är de även långt framme gällande nativ linser och af så förstår att det lockar.
Ibis skulle jag verkligen velat ha men lyckades tillslut inse att flera av skälen ovan väger tyngre i slutändan. Det finns alltid något som tillslut ändå avgör ens val och är du bara påläst och vet vad du vinner och missar med olika hus så har du gjort vad du kan. Efter det är det bara att fota och njuta oavsett vilket märke som pryder framsidan och försöka att inte tänka på det du inte fick.
Vänta på nya hus går ju såklart men de kommer inte vara perfekta heller
.