ANNONS
Annons

Canon PS S1 IS eller KM DiMAGE Z3...eller annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Hej,

splitt ny här på forumet och under dem senaste veckorna har jag letat runt som en galning bland svenska och engelska forum, testsiter mm för att hitta den "perfekta" digitalkameran.

Kort om dagsläget;

Kör idag en Minolta Vectis S-100 APS kamera som passar bra för användingsområdet jag och min familj har.

Vi försöker fota så mycket som möjligt då vi har två barn i 5-7års åldern. Mao blir det en salig blandning mellan inomhusfotografering dagar och kvällar, utomhus: allt från strand-badet till pulkaåkning kvällstid samt alla aktiviteter, såsom stå långt bak och fota skolavslutningar, fotbollsmatcher, dansuppvisning i gympasalar etc etc.

Baserat på detta söker vi en kamera (som förhoppningsvis håller budget på runt 7000 inkl 768MB till 1GB minneskort, väska, batteriladdare etc) där bildkvaliteten är mer än tillräcklig för 13x18 utskrifter och där det finns en zoom som gör att barnet vid skolavslutningen inte blir en liten prick mitt i utan att man faktiskt kan se ansiktsuttryck etc.

Så slutligen landade valet mellan Canon S1 IS eller Dimage Z3, men även funderingar hur budgeten ska gå ihop för en Canon Pro1 eller Dimage A2:a finns såklart....

Snälla, hjälp mig med dem slutgiltiga för- och nackdelar baserat på vardagsfotografering med mig (som gillar teknik knappar och pillande med inställningar) eller för min fru som fotograf (som benhårt kommer att köra allt på AUTO-läge).

Finns det någon genväg till den perfekta bilden utan inställningar av vitbalanser och ISO-tal på dessa "zoom-kameror" där själva kamerapriset ligger runt 4500??

Tacksam för svar,

/Hasse

Hej, trots att jag ör en häängiven Canonfotograf så rekommenderar jag KM A2 framför Canons Pro 1.
Tre anledningar.
1. manuell zoom, mäktigt
2. Antiskakfunktionen
3. Snabbheten.
Jag jobbar med Canon 10D och L-optik, men jag har alltid med mig en mindre kamera. först var det A1an som jag älskar att jobba med. Sen kom Pro 1an och jag beställde omgående. Med stor förväntan öppnade jag paketet och insåg till min bestörtning att Canons 8 megapixlare inte alls hängde med A1an.
Lätt chockskadad testade jag en hel dag innan kanonen åkte på retur til Bankeryd.
Så småningom övertalade jag mig själv att byta upp mig till en A2a. Här är jag kluven. A2 har flera förbättringar gentemot ettan, men den saknar något av känslan hos lillebror.
Det går inte at jämföra A2 och Z3. det är som att jämföra en Subaru Impresa med en Volvo.
Köp A2:an

Hasse skrev

Finns det någon genväg till den perfekta bilden utan inställningar av vitbalanser och ISO-tal på dessa "zoom-kameror" där själva kamerapriset ligger runt 4500??

Tacksam för svar,

/Hasse [/B][/QUOTE]

Det är inte kameran som tar bilderna. Byt fotograf om det inte blir bra eller träna med. Till och med tvåtusenkronorskameror har kapacitet till perfkta bilder. Taskigt men sant.

hornavan skrev:
Det går inte at jämföra A2 och Z3. det är som att jämföra en Subaru Impresa med en Volvo.

Jaha, ytterligare en med denna (som vanligt omotiverade) åsikt. Konstigt då att mängder och åter mängder ständigt väljer mellan dessa. Att jämföra Z3, S1, FZ3 etc med A-serien verkar vara tabubelagt...

Vad motiverar dubbla priset för oss som är nöjda med bildkvaliteten och skiter ett stort stycke i sensorstorleken och upplösningen?

Till frågeställaren:
Canon S3 IS ryktas dyka upp inom kort (kanske på Photokina om två veckor). Kanske kan vara värt att vänta på.

Olympus C-8080 Wide Zoom skulle kännas helt rätt för mig om man ska tro på vad DPReview skriver.

Bäst bildkvalitet (lågt brus, hög skärpa/upplösning), hyfsat snabb.
Nackdelen anser dom är att zoomen är lite kort, "bara" 5x...

A2 anser dom är lite oskarp(?!)

Se tabellen här.

hornavan skrev:
Köp A2:an

Vad ere för fel på en Impresa då? Jag kan mycket väl förstå att man jämför dessa två storheter, 12x optisk zoom med stabilisering o en rejäl filmfunktion är inget man kan avfärda sådär utan vidare.

Jag hade klämt o känt innan jag bestämt mej. Känslan för kameran (bilen!?) är viktig för att man ska trivas med den och använda den så ofta som man tänkt sej, eller oftare...

/kg, med Volvo och A1

Var i stan idag passade på att gå in fotobutiken tittade bla. på en Olympus Camedia C-770 Movie. Tror ingen ångrar sig som sattsar på den. Kvallitetskänsla ingen plast, bra zoom, bra testvärden. Motsvarar upplösningen vad Hasse vill ha.

Kameran gör INTE fotografen, den bistår honom/henne !

Jag brukar inte slänga mig in i alla dessa tyckartrådar om kamerautrustningar. Det finns inget som heter fel utrustning (för alla). Det finns alldeles för mycket olika kombinationer av utrustning/grad av skjortficksstorlek/pris/finesser-enkelhet/fotosituationer/vilja att efterprocessa osv. osv. osv.

Men Du Hasse jag skall gärna beskriva för Dig hur jag resonerade, jag har nämligen en liknande situation som Du. Två barn på 5 & 8 samma behov av familjära fotobehov tilläggas skall att jag som Du gillar finesser är lite åt pedanthållet (vilket givetvis påverkar mina fotoambitioner) har en sambo som fullständigt skiter i allt vad prylar/finesser heter (Autoläge alltså). Samt att när någon gång tid råkar vara obokad föredrar att vidareutveckla mitt fotokunnande.

Alltså:
Jag började med en liten Olympus C-40Z, funkade skitbra. Den hade 4mp så viss beskärning kunde göras utan alltför stora kvalitetsförluster. Bilder "sprutade" in, intresset växte för var dag & ungarna ville alltid kolla in bilden på kameran. Men med tiden blev jag mer & mer less på kamerans begränsningar vad det gäller förmåga att ta bra bilder i dålig belysning, 3x zoom = ungarna som små prickar på skolavslutningarna. Kameran hade visserligen fullt manuella möjligheter men de var ordentligt gömda i menyerna. Och det här med att kunna pula ner kameran i skjortfickan blev inte av det heller, den kostade ju trots allt för mycket för det så det blev till att bära den i handen ändå.

I våras hade jag bestämt mig, det skulle bli en ny kamera. Ingen DSLR, all kringutrustning som jag då givetvis bara skulle bli tvungen att köpa skulle döda Vår ekonomi samt att jag snart skulle få slut på godtagbara motiveringar gentemot sambon. 8mp kamerorna hade precis kommit ut, yes tänkte jag! Nu kan det beskäras ordentligt. Inga prickar till figurer mer. Snabb hanterad skulle den ju givetvis vara, inget klickande i menyer, bra både för mig & sambon. Så lite elektriskt styrda funktioner som möjligt, batteritork hatar jag. Och visst bilderna skulle ju helst rent tekniskt ha en förutsättning att bli bra. Olympusen var alltid ett litet as att ta tid på sig i alla lägen, så snabbstartad & snabbavtryckt skulle den ju givetvis vara. Det här med efterprocessning av bilder visste jag då inte vad det var !

Jag åkte runt och klämde och kände, tillslut återstod bara KM A2:an, alla andra 8mp:are föll alltid på något. Märk nu väl att detta var innan alla testare hade publicerat sina vetenskapliga tester med tillhörande diagram ! Så bildkvaliteten fick jag istället bedöma utifrån det jag kunde se vid provfotograferingen !

Jag kan lätt säga att jag inte för en sekund har ångrat mig, mitt intresse för fotografering har ökat lavinartat, kameran ÄR så j-kla lätt att handha, den har alla möjligheter som jag kan drömma om (sånär som ett kortare skärpedjup, där krävs en DSLR). Och tillråga på allt kvaliteten är super, visst bilderna är kanske softare än konkurenterna på standardinställningarna men det går att ändra om man vill. Jag har även gått över till att bara skjuta i RAW format vilket givetvis kräver efterprocessning vilket jag gör gärna pga. den otroligt stora möjligheten till att få till det där extra vad det gäller kvaliteten.

Jag lägger gärna in lite spontana kommentarer för A2:an:

Jättebra optik - Bra brännvidds omfång (28-200 mm) med helmanuell/mekanisk zoomkontroll, batterisparande ;) Väldigt lite sk. "chromatic aberration"

8 Mp - Kan beskäras mycket hårt utan att detaljerna försvinner.

Antishake - Det är aldrig roligt med skakoskärpa, minst 2 slutarsteg längre klaras lätt handhållet.

EVF:n - Jamen denna är ju super, går ju faktiskt att ställa fokusen manuellt genom den.

Sensor switch EVF/LCD - Varför har inte alla kameror det här, titta på LCD:n sätt ögat till EVF:n och bilden slår över. Batterisparande ;)

Fokussensor - Sensor i hantaget+EVF:n, ger alltid skarp bild på LCD:n & i EVF:n.

Inget "spring" i menyer - Nästan allt går att komma åt knappvägen.

Den dör inte - Vare sig av batteritorsk eller av en rejäl sekvenstagning med RAW bilder.

Och sist, visst började jag tvivla på mig själv när de professionella testarna (Dpreview) började säga sitt. Men till sist så litade jag på vad jag själv tyckte och såg, sen såg jag att andra pro.testare inte tyckte som Phil Askey på Dpreview ! Slå gärna en flukt på

Steves Digicam (http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a2.html)

Men även på

The Luminous landscape (http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/choosing-8.shtml)

Michael Reichmann där verkar vara den enda pro.testare som inte bara förlitar sig på diagram.

Tack för ordet och lycka till

/Kristian

forumet glömmer

En kamera är ett verktyg. Liksom en kniv. Med verktyget skapas fotografier. Bra och dåliga.
På fotosidans forum (och andra också) debatteras hur bra eller dålig en kamera är efter dess testvärden och marknadsföringskampanjer.
Alla fotografer som jobbar i fält vet att det viktigaste egenskapen hos en kamera är hur den är att jobba med. Kan man tex fota med den med handskar på? Hur funkar den i fält? Nog så viktiga argument i vårt klimat. Dessa frågor diskuteras sällan, men för mig är de viktigare än vilket objektiv som är skarpast.
Jag har jobbat (försörjt mig) som fotograf mer än 30 år. Under dessa år har jag haft ett otal kameror eftersom jag dessutom är prylfreak. Då och då får jag tag på en kamera som känns mer rätt än andra. Som A1:an.
Den må vara mindre skarp än andra på papperet och definitivt mindre skarp än min 10D med L-gluggar.
Men den är tillräckligt bra för behovet. Jag kan visa er bilder i A3 som är skitskarpa, tagna med A1. Det är en ovanligt sympatisk kamera där det är tydligt att fotografer och inte bara tekniker och ekonomer var inblandade i utvecklingen.
Jämför med Olympus 8 megapixelkamera som får toppresultat i varje test fastän den är ovanligt korkat designad och svårjobbat ute i verkligheten.
Som en morakniv utan skaft.

För övrigt har jag inget emot varken Imprezan eller Volvon. Det är bara inte samma sak. Jag gillar också äpplen och päron. Jag har provat Z3 och den är imponerande, som en armékniv från ett litet alpland. Men det är inte den kniven jag väljer när jag skall skära upp limpskivor till frukosten.

Häromdagen skulle jag förbereda en fotokukrs och tänkte skriva ut en bild i sex, tre resp 1,5 megapixel för att visa mina elever skillnaden.
Det blev en flopp för i A4 storlek gick det knappt att se någon skillnad. En elev tyckte att 1,5 mp bilden var skarpast?!

Wow - tack för Era genomtänkta svar och den tid Ni lagt ner!

Sanningen är den att A2:an under en tid låg väldigt högt på inköpslistan...faktiskt på plats Nr 1. Men hur jag än räknade och vände så blev den lite för dyr när jag räknade in stort snabbt minne, extra batteri, väska, (stativ) och lite andra tillbehör i form av filter (även om dessa troligen först kom till användingen efter en tids inlärning).

Så jag gick ner ett snäpp i prisklass och fann då Z3 vs IS som den slutgiltiga lösningen.

Men....

Sen som en blixt från klar himmel kommer kanske lösningen på mitt dilemma i form av:

Konica Minolta A200

Speciellt efter Kristian Puls rosande av A2 då du har en väldigt liknande utgångspunkt, dels famlijevis i form av fototillfällen och även vad jag antar krav på kvalitet.Som jag ser det kan denna kamera och jag bli väldigt goa kompisar om priset e rätt.

http://www.dpreview.com/news/0409/04091501kmdimagea200.asp

Ska bli intressant att se prisläge. Hoppas på mellan A1:an och Z3:an *håller alla tummar*

För den glada amatören (mig) ser förändringarna från A2 mest ut som en fördel eller inget som spelar en större roll (?).

Sen får jag väl se om S3 IS som Dan tipsade om lanseras med ett bra pris och tilltänkt skeppningsdatum.

Kanske denna tråd borde döpas om till KM A200 vs Canon S3 IS...eller A2??

Tack igen för Er tid.

Om du inte redan har bestämt dig...

Hallå.. om ja kan vara till någon hjälp eller något annat... men jag har en Canon PS s1 IS och ska sälja den.. inte för att den är dålig utan för att det komme en annan kamera som ja helldre ville ha... Men tillbaka till saken.. Ja älskar min Canon. den har allt zooom, ganska bra närgräns, den kan filma i bra kvalite, bildstabilisator och vridbar display så att du kan ta bilder ur andra perspektiv utan att behöva böja sig så mycket.. jagf tycker den är underbar.. Ja tänkte sälja kameran för ca 5000kr med ett 512 och ett 32 mb minneskort. Om du är intreserad kan du ju höra av dig...

070 5775004
[email protected]

Ja, nya A200 är klart mer lik A1/A2 än Z3 och erbjuder både mer och mindre. Jäklar vad glad jag är att jag slipper välja mellan de storheterna. Jag skulle bli tokig (men ändå välja A2 tillslut)! Lycka till med ditt val!

Re: Om du inte redan har bestämt dig...

Jepper skrev:
Hallå.. om ja kan vara till någon hjälp eller något annat... men jag har en Canon PS s1 IS och ska sälja den.. inte för att den är dålig utan för att det komme en annan kamera som ja helldre ville ha... Men tillbaka till saken.. Ja älskar min Canon. den har allt zooom, ganska bra närgräns, den kan filma i bra kvalite, bildstabilisator och vridbar display så att du kan ta bilder ur andra perspektiv utan att behöva böja sig så mycket.. jagf tycker den är underbar.. Ja tänkte sälja kameran för ca 5000kr med ett 512 och ett 32 mb minneskort. Om du är intreserad kan du ju höra av dig...

070 5775004
[email protected]

Vill inte göra dig besviken, men...MEN - priset (vid köp från web-butik exkl frakt) på ny kamera inkl full garanti är nere under 4000 Kr och ett vanligt 512 minne går löst på runt 700.

Även om vi skulle kunna komma överens om pris, väljar jag i dagsläget att invänta A200:an.

Tack ändå för visat intresse och lycka till med försäljningen.

Re: forumet glömmer

hornavan skrev:
En kamera är ett verktyg. Liksom en kniv. Med verktyget skapas fotografier. Bra och dåliga.
På fotosidans forum (och andra också) debatteras hur bra eller dålig en kamera är efter dess testvärden och marknadsföringskampanjer.
Alla fotografer som jobbar i fält vet att det viktigaste egenskapen hos en kamera är hur den är att jobba med. Kan man tex fota med den med handskar på? Hur funkar den i fält? Nog så viktiga argument i vårt klimat. Dessa frågor diskuteras sällan, men för mig är de viktigare än vilket objektiv som är skarpast.
Jag har jobbat (försörjt mig) som fotograf mer än 30 år. Under dessa år har jag haft ett otal kameror eftersom jag dessutom är prylfreak. Då och då får jag tag på en kamera som känns mer rätt än andra. Som A1:an.
Den må vara mindre skarp än andra på papperet och definitivt mindre skarp än min 10D med L-gluggar.
Men den är tillräckligt bra för behovet. Jag kan visa er bilder i A3 som är skitskarpa, tagna med A1. Det är en ovanligt sympatisk kamera där det är tydligt att fotografer och inte bara tekniker och ekonomer var inblandade i utvecklingen.
Jämför med Olympus 8 megapixelkamera som får toppresultat i varje test fastän den är ovanligt korkat designad och svårjobbat ute i verkligheten.
Som en morakniv utan skaft.

För övrigt har jag inget emot varken Imprezan eller Volvon. Det är bara inte samma sak. Jag gillar också äpplen och päron. Jag har provat Z3 och den är imponerande, som en armékniv från ett litet alpland. Men det är inte den kniven jag väljer när jag skall skära upp limpskivor till frukosten.

Häromdagen skulle jag förbereda en fotokukrs och tänkte skriva ut en bild i sex, tre resp 1,5 megapixel för att visa mina elever skillnaden.
Det blev en flopp för i A4 storlek gick det knappt att se någon skillnad. En elev tyckte att 1,5 mp bilden var skarpast?!

Menar du då att dina omdömem är mer att lita på en "EISA Awards". EISA, European Image and Sound Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik, som har Olympus 8 megapixelkamera som nr.1 i den klassen. Varför finns isåfall Eisa? Kan man bara slänga deras omdömen i papperskorgen, jag tycker inte det.

/ janne

Re: Re: forumet glömmer

Jern skrev:
Menar du då att dina omdömem är mer att lita på en "EISA Awards". EISA, European Image and Sound Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik, som har Olympus 8 megapixelkamera som nr.1 i den klassen. Varför finns isåfall Eisa? Kan man bara slänga deras omdömen i papperskorgen, jag tycker inte det.

/ janne

Hej, Janne, jag förstår att du har en Olympus. Nej skämt åsido.
Jag är fotograf. Mitt jobb är att ta bilder. Juryn i EISA består av journalister och sk branchfolk. Jag påstår inte att dom gör en dåligt jobb, men när man ser att DPREWIEV, Steves-digicams mfl ”stora” webbtestare använder fabrikanternas egna texter när de presenterar ”nyheter” och att de är helt beroende av dem för att överleva så misstänker då jag att det finns hundar begravda lite här och var.
Många testparametrar är fullständigt nys.
Hur mycket kromatisk abberation har du i dina bilder?
De få gånger sådana fulingar uppträder störande i bilden så är de relativt enkla att ta bort.
Jag skulle kunna skriva en bok om varför en fotograf vet bäst om vilken kamera som är bra för just honom (eller henne)men du är säkert inte intresserad.
När jag vill fråga något om en bil så frågar jag hellre mekanikern än säljaren.
Det finns en sida på webben som görs av en fotograf som inte har någon reklam och som därför ar fri att tycka vad han vill. http://www.luminous-landscape.com/
Läs den och begrunda. För övrigt anser jag att EISAs omdömen är värdelösa. Skrivna av folk som sitter i tillverkarnas knän. Vem tror du betalar för flera sidor EISA-awards i Foto, Ljud och Bild mfl?? Har du möjligen hört talas om Årets Bil. Samma nys. De väljer ofta Fiat, nästan aldrig en japan. Var inte så blåögd, kritisera EISA som du kritiserar mig.
Framförallt så handlar fotograferandet om att ta bilder. Kameran är bara ett verktyg.
Du har väl hört historien om när Hemmingway såg Irving Penns bilder och utbrast, vilka bilder, vad har du för kamera? Penn svarade blixtsnabbt, Vad har du för skrivmaskin?

Re: Re: Re: forumet glömmer

hornavan skrev:
Hej, Janne, jag förstår att du har en Olympus. Nej skämt åsido.
Jag är fotograf. Mitt jobb är att ta bilder. Juryn i EISA består av journalister och sk branchfolk. Jag påstår inte att dom gör en dåligt jobb, men när man ser att DPREWIEV, Steves-digicams mfl ”stora” webbtestare använder fabrikanternas egna texter när de presenterar ”nyheter” och att de är helt beroende av dem för att överleva så misstänker då jag att det finns hundar begravda lite här och var.
Många testparametrar är fullständigt nys.
Hur mycket kromatisk abberation har du i dina bilder?
De få gånger sådana fulingar uppträder störande i bilden så är de relativt enkla att ta bort.
Jag skulle kunna skriva en bok om varför en fotograf vet bäst om vilken kamera som är bra för just honom (eller henne)men du är säkert inte intresserad.
När jag vill fråga något om en bil så frågar jag hellre mekanikern än säljaren.
Det finns en sida på webben som görs av en fotograf som inte har någon reklam och som därför ar fri att tycka vad han vill. http://www.luminous-landscape.com/
Läs den och begrunda. För övrigt anser jag att EISAs omdömen är värdelösa. Skrivna av folk som sitter i tillverkarnas knän. Vem tror du betalar för flera sidor EISA-awards i Foto, Ljud och Bild mfl?? Har du möjligen hört talas om Årets Bil. Samma nys. De väljer ofta Fiat, nästan aldrig en japan. Var inte så blåögd, kritisera EISA som du kritiserar mig.
Framförallt så handlar fotograferandet om att ta bilder. Kameran är bara ett verktyg.
Du har väl hört historien om när Hemmingway såg Irving Penns bilder och utbrast, vilka bilder, vad har du för kamera? Penn svarade blixtsnabbt, Vad har du för skrivmaskin?

Hej,

jag börjar med att säga jag kritiserade dig inte jag bara undrade. Jag är väl medveten om att det är svårt för tidningar som testar grejor dom "lånar" att sänka tex. en kamera totalt, dom vill ju låna igen. Tror det fanns ev. finns någon Amerikansk biltestartidning som köper det dom testar det är ju bra, men vem har råd med det i dessa dagar då reklam verkar vara liv eller död för många. Det är riktigt att jag har Olympus men den köpte jag inte på testerna för det var ju väldigt många som klagade på just den modell jag har, men jag ger den alla plus, kunde inte motstå den iom att banken inte kunde motstå mig. Men jag kan ju tillägga att jag tror/trodde att Eisa var en fristående org. utan mutor. Även jag håller sällan med om Årets bil, tror sist var när Rover SD1 vann -78.

/ janne

Nån som har några erfarenheter om Panasonics FZ20? Verkar en rätt lagom kamera tycker jag som inte ser nån större nytta med 8Mpixlar men tycker bildstabilisering verkar sunt.

Förresten, en fråga. I Panasonicens spec finns att finna följande data
- max brännvidd 432mm (ekvivalent)
- ljusstyrka 2.8 hela vägen
- och så bildstabilisering.

Om jag jämför den specen med en SLR så låter det som en dröm med ett sånt ljustarkt teleobjektiv och dessutom bildstabilisering.

Tänker jag fel? Kan man inte jämföra dessa värden med en SLR?

Tacksam för svar

En som inte förstår sig på annat än 35mm SLR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar