Annons

Canon Powershot SX40 suddig bild genom "siktet"

Produkter
(logga in för att koppla)

speedylunatic

Ny medlem
Gick och köpte en begagnad powershot idag och allt verkade topp. Bilderna blev jättebra och fin skärpa. Kollade över hela kameran och den såg ut att vara i toppskick.
Ägaren har endast haft den sedan 2011-10-08 då han köpte den på SIBA.
Nu till mitt problem.
När jag sedan kom hem och började testa runt med kameran såg jag till min förtvivlan att när man skall ta ett kort genom att titta genom " siktet" så är den bilden där i alldeles oklar och suddig. Man kan inte ens läsa texten som står i displayen därinne.
Däremot om man sätter igång den lilla displayn utvändigt så är skärpan klockren.
Vad kan detta bero på? Ngt som är isönder i kameran?
Ngn inställning som jag råkat komma åt?
Att tillägga om ni inte redan förstått så är jag ganska ny i fotosfären och har ingen vidare rutin eller erfarenhet av kameror.
Ngt tips på ställe man kan lämna in kameran på i Malmö området som inte skinnar en på pengar för att hjälpa en fixa till det hela?
MVH
Roger Andersson
 
Som Ztenlund skrev så är det med all säkerhet en inställning man kan göra beroende på hur man tittar i sökaren, dvs om man tex ha glasögon eller inte eller har andra speciella behov pga ögonen. dioptrijustering kallas det. Ratten till justeringen brukar alltid finnas bredvis sökaren.

OM det nu skulle vara fel på den trots alls så har du väl fortfarande garanti på den ett par dagar till? Bara att gå tillbaka till Siba i så fall.
 
Blev aningen bättre med att skruva på ratten. Skall sätta mig ner i lugn och ro ikväll och se om jag får den perfekt i bilden.Tackar för hjälpen alla. Inte lätt med en helt ny kamera. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.