Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot sx30 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

emelze

Ny medlem
Hejsan.

Jag ska snart beställa kameran canon powershot sx30 is men jag har några funderingar som jag så snabbt som möjligt vill ha svar på!

Kan jag ha vad som helt för stativ till kameran? Eller måste det vara av märket canon för att kunna passa?
Tänkte mig någon av dessa; ( såg dom billigare sennare)

http://www.pixmania.se/se/se/528738/art/tikoo/mini-stativ-pocketpod.html

http://www.pixmania.se/se/se/2622391/art/expansys/tiny-mini-tripod-for-fuji.html
Kan man kanske bara ha den sistnämna till finepix j50?

Och sen följer det med ett minneskort med kameran?

Jag är ingen proffsfotograf, så är ingen expert på allt som har med detta att göra..
 
Alla stativ passar. Ju större desto stadigare men otypligare att bära. Titta noga igenom konkurrenterna som t ex Fuji HS20, Panasonic FZ150 (eller FZ1000 billigare, en generation äldre) eller vänta på den kommande Fuji superzoomen som verkar lovande - dock verkar priset ligga runt 7500:-. Annars kan du spana in mellandagsreorna och skaffa en billigare systemkamera och köpa till t ex Tamron 18-200,18-250 eller 18-270.

Inget minneskort ingår. För att minska komplikationer välj Sandisk eller Lexar minneskort. Skall du filma välj ett snabbt kort annars spelar korthastighet mindre roll.
 
Tack för det snabba svaret!

Jag har länge kikat på denna kameran och en massa andra men denna är ändå den jag har fasnat för varje gång. Ligger i den prisklassen jag har råd med också.

Okej, misstänkte att inget minneskort ingick, får väl se om vi har något här hemma annars blir det väl att köpa något.

Tack ska du ha :)
 
Tack för det snabba svaret!

Jag har länge kikat på denna kameran och en massa andra men denna är ändå den jag har fasnat för varje gång. Ligger i den prisklassen jag har råd med också.

Okej, misstänkte att inget minneskort ingick, får väl se om vi har något här hemma annars blir det väl att köpa något.

Tack ska du ha :)

Hoppas du får mycket nöje, och en god fortsättning!
 
Tack!

Nu kommer en till dum liten fråga.

Är det bäst att köpa ett minnes kort på 16 gb för 169 kr eller ta en med 8 gb för 89 kr?
Hörde av en att kameran kunde bli segare med 16 gb kortet?
 
På en kamera som den spelar inte hastigheten på korten någon roll. På snabbare kameror börjar det ha en liten betydelse men inte på kompaktkameror.

För övrigt är det inte storleken som avgör hastigheten utan hur många mb/s det kan föra över. Ett kort kan vara både stort och snabbt, men då blir det som allting annat bra rätt dyrt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.