Annons

Canon PowerShot SX230 HS vs. Sony CyberShot DSC-HX9V

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Kravlista:
  • Vidvinkel
  • Optisk bildstabilisering
  • Minst 10x optisk zoom
  • HD-filmning (Full HD)

Önskemål:
  • Bra bildkvalité (för vara kompaktkamera)
  • Bra och användbara funktioner (röda ögon-korrigering, bakgrundsblurr, miniatyrformat osv.)
  • Bra i dåligt ljus
  • Snabb autofokusering under pågående filmning (i jämförelse med kompakta konkurrenter)
  • Inget zoomljud under pågående filmning

Ändamål: Hobbyanvändning

Jag har beslutångest över vilken kamera jag bör satsa på. Ena stunden känns SX230 HS rätt och andra stunden känns HX9V rätt. Jag har läst flera recensioner och jämförelser men båda har sina för- och nackdelar. Här är ett konkret och överskådligt test. Det enda som verkar felaktigt med testet är röda ögon-korrigeringen. Det står att det inte fungerar i SX230 HS men här står det ju det motsatta.

SX230 HS kan fås för endast 1790 kr nu under julrean medan HX9V kostar 2489 kr (ej nedsatt pris). Det som lockar med SX230 HS är bildkvalitén, även om skillnaden inte ser stor ut i mina ögon verkar alla test överens om att den är snäppet vassare än sina konkurrenter (alltså även Panasonic Lumix DMC-TZ20). Dessutom har SX230 HS en rolig miniatyrfunktion och tillbehör som UV-hus. HX9V lockar däremot med 60 bps i AVCHD, bakgrundsblurr och enligt mig, bra bildkvalité också.

Jag är inte klar än dock. Det finns en till aspekt. Jag planerar att överge traditionell dator (i mitt fall bärbar dator) och enbart köra med netbook, mer exakt en Chromebook. Jag vet inte hur bilder och film lagras i Chromebook än, ska givetvis ta reda på detta. Men jag får känslan att full HD i AVCHD inte kommer fungera. Kanske i framtiden, för jag tror på konceptet. Inte ens min HP ProBook 4710s kan spela upp full HD i AVCHD felfritt (det går men tar lite tid innan jag kan spela upp det fri från hack).

Lägg därtill att SX230 HS kostar 699 kr mindre än HX9V. Är det SX230 HS jag ska ha?
 
Kanske kan jag bidra på något vis. Enligt min erfarenhet behöver man i fall som detta inte haka upp sig på skillnader i bildkvalitet, då de förmodligen är omöjliga att upptäcka vid helskärmsvisning, eller förstoring på vägg under normala betingelser. Om man pixelpeeper kan dock skillnader hittas. Det är detta testarna gör för att hitta dem, då det är detta som intresserar läsarna. Alltså oavsett om detta nu syns i bilderna som man tänkt använda dem, eller inte.

Däremot att HX9V har bakgrundsblurr skulle jag mena är en verklig skillnad dem emellan. Visst kan man få till bakgrundsblurr även med en kompakt om man placerar huvudmotivet nära, fotograferar på lång brännvidd och har bakgrunden långt bort på största bländaren. Men det blir ändå inte som med de möjligheter en kamera med större bildupptagningsformat ger. Det är inte heller alltid det är möjligt att arrangera bilderna på detta vis.

Det är funktioner som detta, eller andra skillnader i själva konfigurationen (brännviddsomfång etc), som jag tycker skall låta styra ditt val.
 
Den viktigaste skillnaden mellan kamerorna är nog att HX9V har en vidvinkel motsvarande 24 mm, SX230 HS bara motsvarande 28 mm. Och hur du tycker att de känns i handen.
 
Ok, nu fick jag bara mer beslutsångest. Skillnaden i vidvinkel gör mig inte så mycket, däremot bakgrundsblurr är en användbar funktion. Ser ut att fungera väldigt bra i praktiken också (hittills har jag förknippat bakgrundsblurr med systemkamera).

Jag har spanat in bilder tagna med båda kamerorna och trots att testerna talar för SX230 HS bildmässigt så har jag svårt att se det. Tycker tvärtom att HX9V verkar ge bättre bilder, är det för att jag inte pixelpeeper? Jag vet att fotografen påverkar bildresultatet mycket, men det känns som antalet lyckade bilder från HX9V är fler än från SX230 HS. Speciellt rörliga motiv (djur).

http://www.flickr.com/groups/sx230andsx220/pool/ SX230 HS
http://www.flickr.com/groups/hx9v/pool/ HX9V

Vilken kamera som filmar bäst behöver jag kanske inte berätta. Jag tycker förstås HX9V är överlägsen, även om SX230 HS är bra för sitt format (och miniatyrformatet är kul).

Mitt största problem är mer hur en Chromebook hantera AVCHD-formatet. Någon som vet hur det fungera att redigera sådant format i JayCut? Jag har HDTV så jag skulle visserligen kunna spela upp det direkt på TV, men jag vill förstås ha mölighet att redigera i datorn, lagra och dela på webben. Nästan jag överväger välja bort Chromebook eller vänta tills konceptet utvecklats mer. Å andra sidan har jag ingen panik att köpa kamera just nu, men ska jag ha en SX230 HS är jag ju smart om jag passar på nu under julrean.
 
Senast ändrad:
Inte mycket, att fundera över, jag har en av de två, - verkar vara slutsåld i hela Europa och i USA, min arbetskollega har besökt B&H, i New York, slutsåld även där, de är ändå giganter när det gäller inköpsvolymer, ny leverans väntas i febr. 2012, problem med tillverkningen, efter jordbävning/översvämning, - alltså mängder med restorder!
Agenturen i Sverige anser den vara en av dess bäst säljande kompaktkameror någonsin, så här långt 2011!

Av de två du nämner, Sony DSC-HX9V och Canon PowerShot SX230 HS, har endast en ett riktigt perfekt grepp, den andra är säkert hal som en tvål, när det blir kallt!
Skärpemässigt är de jämbördiga, handhavandet är bättre på en av dem, mycket lätt att fotografera med!

Använde den för några timmar sedan, Nyårsfest, redigerar och printar nu ut bilder!

En mycket seriös test, finner du nedan, bara några dagar gammal, den tar upp flera kompaktkameror, sk. långzoomare!
Studera testbilderna!

En vann, köp den, - om du hittar den i någon butik!

http://www.imaging-resource.com/news/2011/12/20/travel-zoom-shootout-posted
 
Fast när du satte upp det som första punkt på din kravlista fick man intryck av att du tyckte det var viktigt.

Självklart, ursäkta om jag verkar otydlig. Menar mer att skillnaden inte gör så mycket. Båda har ju vidvinkel, även om de har olika mycket. Jag försöker få så mycket av allt (från krav- som önskelistan).
 
Inte mycket, att fundera över, jag har en av de två, - verkar vara slutsåld i hela Europa och i USA, min arbetskollega har besökt B&H, i New York, slutsåld även där, de är ändå giganter när det gäller inköpsvolymer, ny leverans väntas i febr. 2012, problem med tillverkningen, efter jordbävning/översvämning, - alltså mängder med restorder!
Agenturen i Sverige anser den vara en av dess bäst säljande kompaktkameror någonsin, så här långt 2011!

Av de två du nämner, Sony DSC-HX9V och Canon PowerShot SX230 HS, har endast en ett riktigt perfekt grepp, den andra är säkert hal som en tvål, när det blir kallt!
Skärpemässigt är de jämbördiga, handhavandet är bättre på en av dem, mycket lätt att fotografera med!

Använde den för några timmar sedan, Nyårsfest, redigerar och printar nu ut bilder!

En mycket seriös test, finner du nedan, bara några dagar gammal, den tar upp flera kompaktkameror, sk. långzoomare!
Studera testbilderna!

En vann, köp den, - om du hittar den i någon butik!

http://www.imaging-resource.com/news/2011/12/20/travel-zoom-shootout-posted

Ojdå, här var det ord och inga visor. Spännande! Ska självklart titta på testet med en gång!
 
Ojdå, här var det ord och inga visor. Spännande! Ska självklart titta på testet med en gång!

Nu har jag tittat igenom testet (eller jag har läst också). HX9V vann. HX9V får mycket beröm för sina funktioner och video medan SX230 HS får beröm för sin bildkvalité. Eftersom det skiljer så lite i bildkvalité så känns ju HX9V mer passande för mig. Enda tveksamheten jag har är egentligen AVCHD-formatet. Jag har inget emot formatet, det blir ju som att filma med en videokamera. Problemet är bara att formatet inte lämpar sig för alla program eller datorer. HX9V ser för övrigt mycket greppvänlig ut till skillnad från SX230 HS.

Tack för alla tips och råd! HX9V känns verkligen mer rätt, men jag får ta och fundera på hur jag ska göra med datorn/program. Jag är inte i akut behov av en kompakt långzoom så jag tror jag avvaktar tills jag vet mer om datorn. HX9V är inte precis gammal på marknaden eller har nedsatt pris, så jag stressar inte.
 
CyberPhoto står det att SX230 HS kan zooma både optiskt och digitalt vid filmning. Menar du att det står fel? Jag har sett klipp på YouTube där de filmar en bit, och det kan inte vara digitalt för SX230 HS har bara 4x digital zoom.

Vi har en sån på jobbet och när jag testade att filma tyckte jag att den bara zoomade digitalt, såg helt klart så ut. Jag vågar dock inte lova nåt innan jag testat igen.
 
Vi har en sån på jobbet och när jag testade att filma tyckte jag att den bara zoomade digitalt, såg helt klart så ut. Jag vågar dock inte lova nåt innan jag testat igen.

Verkar väldigt konstigt om den inte skulle kunna zooma optiskt. Känns som att de flesta nyare kompakter gör detta. Men jag som inte har den kan verken säga bu eller bä. Tror dock att den kan, kanske är en inställning.
 
Det är väldigt stor skillnad på (motsvarande) 24 och 28 mm.

Jo, sant. HX9V som har mer vidvinkel är mer intressant också. Mitt problem nu är inte att välja kamera utan att kombinera dator och kamera. Läste precis på en brittisk sida, att Chromebook endast spelar upp MP4-formatet. Alltså fungerar ej AVCHD. Skrivet den 14 juli, 2011.

Samsung (Sverige) svarade dock på mail att de inte vet när Chromebook kommer till Sverige, men de TROR att den kommer att komma till sommaren. Jag hade hoppats på tidigare, men med tanke på antalet filformat som fungerar så kanske det är lika bra. Chromebook och appar lär inte stanna upp utan fortsätta utvecklas tills det.
 
En Chromebook har dålig hårdvara. Dessvärre är hårdvaran betydligt sämre än konkurrerande netbooks med Nvidia hårdvara.

En Chromebook är väl intressant om du ska köra de tyngre applikationerna från ett moln. Men då bör du ha en rätt så bra internet uppkoppling också.
 
Jag vet att Chromebook inte stoltserar med hårdvara och det är inte det som gör en Chromebook intressant heller.

Fick veta via ett utländsk forum att Chromebook alltså hanterar MP4, MOV och Mpeg/Mpg, och att H.264 är bäst. Med andra ord kanske jag passar på att köpa SX230 HS nu under rean ändå eftersom den spelar in i MOV/H.264 vilket HX9V inte gör (AVCHD). Båda har sina för- och nackdelar men formatet på SX230 HS fick bli det avgörande i det här fallet.

Tack för alla svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.