Annons

Canon PowerShot S70 eller Nikon CoolPix 8400? (För foto i luften.)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar H

Aktiv medlem
Canon PowerShot S70 eller Nikon CoolPix 8400?

Vilken ger bäst bildresultat och har snabbast processning av RAW-filer? Frågan ställs till dem som har använt kamerorna och inte bara läst specifikationerna :)

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/cp8400.php

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s70.php

Dessa två är marknadens enda hyfsat nya modeller som har en kombination av:

Vidvinkel om minst 28 mm (motsvarande analog SLR).
Trådlös fjärrkontroll.
RAW-format.
7-8 mpix.
CF-kort.

Vidvinkeln och fjärrkontrollen gör att de kan användas monterad vid vingspetsen på en hängglidare (engelska: hang glider), för fotografering i luften på flera tusen meters höjd. En digital systemkamera ger naturligtvis bäst bildkvalitet och har alla ovanstående egenskaper, men blir för tung (kräver montering av motvikt på den andra vingsidan) och för dyr att ersätta vid skada vid en ev. hård landning.

I övrigt skall den användas som ett smidigt alternativ till en digital systemkamera, när denna är för bökig att ha med sig (KM Dynax 7D).

Det är alltså den här typen av fotografier som kräver ovanstående kameraegenskaper:

http://photos1.blogger.com/blogger/7821/1982/1600/Rampart2.0.jpg

Sä her ser en hängglidare ut i luften:

http://www.icaro2000.com/Gallery/HG Gallery/Z8/Alex Dolomiti 6 L.jpg

För er som vill lära er mer om hängflygning:

http://www.airsport.se/hangflyg/t2.asp?p=136799

S70:an är en underbar kamera den kan du använda i RAW under mycket dåliga ljusförhållanden på ISO 400 och sedan kan du tvätta och skärpa bilderna med Noiseware Pro plugin 4.01 med fantastiskt resultat.

NW´n är självlärande och när man som jag har en lärdatabas på mer än 50 bilder på varje ISO är tvätt och skärpning helt automatisk.

Jag är numer så förtjust i min S70 att jag oftast tar den istället för 20D´n och får nästan likvärdiga resultat.

Se en bild från operan i Las Palmas här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/647307.htm

Den är tagen under dåliga ljusförhållanden med blixt och allt ljud avstängt så att den inte stör under pågående föreställning.
Med ISO 400 kan du alternativt ha snabba tider i stället och t.o.m. underexponera ner till -3 EV och ändå få förstklassiga bilder ur konverteringen och brustvätten/skärpningen. Allt detta kan du också göra i 16 bits mode för att behålla hög kvalitet.

Så S70:an den har ett underbart register.

Tack

Tack för mjukvarutipsen och bilden, Christer.

S70 verkar vara något modernare än CoolPix 8400. Det lutar åt den, bar jag hittar ett exemplar som finns kvar i någon butik. MVH, Gunnar.

Gunnar,

I Tyskland finns den fortfarande kvar på några få ställen.

Se:

http://www.geizhals.at/deutschland/a115966.html

Det är ju helt oförståeligt och en fruktansvärd miss att Canon inte har givit S80 RAW-möjlighet. Men det kommer kanske framöver.

S70 kommer att bli mycket eftertraktad p.g.a. sin RAW och andrahandspriset kommer därför att vara högt framöver eftersom det blir svårare och svårare att hitta nya S70 kameror.

Och dessutom blir vi fler som vet att man får helt andra möjligheter med RAW med dessa kameror. Helt hopplösa bilder kan räddas.
Något som inte kan ske i JPG.

Hälsningar

Christer

Senast ändrad:
Canons service på S70

Nu har jag också erfarenhet av Canon servicen som är toppen. Jag hade damm på sensorn precis som man får på stora kamerorna med bytbara objektiv.

Jag gick till Canons servicepartner i Upplands Väsby (där jag bor) och fick hämta en sensortvättad kamera 3 timmar senare. Canon tog det på garanti.

Canon S70 är en av de bästa kompakterna som finns. 1/1,8-sensorn på 7 megapixel från Sony är väldigt brusfri och ger relativt bra dynamiskt omgång.

S70 är också välbyggd med många inställningar. S80 ger sämre bildkvalitet, men är något mindre.

Kul att även du Magnus gillar den.
Jag är småförälskad i den för att den ger så bra resultat i sin litenhet och jag har den med jämt.

Kan i stort sett alltid fotografera med den under mörka förhållanden UTAN blixt på ISO400 och få djupa verklighetstrogna bilder. Jag satt en kväll på en pizzeria i San Agustin GC, och tog upp kameran ur fickan men märkte inte i stearinljusskenet att vredet flyttats till M från AV.
Det var så mörkt att fick ta avståndet till stearinljuset och sedan hålla kameran på det avståndet på personerna.Fick en kolsvart -3CV RAW-bild där personera +3CV senare såg ut att ha fläcktyfus. 16 bit processade bilden i CS och NW pro plugin 4.01 .

Det är otroligt vad som går att göra idag.

Christer

Bilagor

• crw_1096 w+s4 16bit fs1.jpg
    crw_1096 w+s4 16bit fs1.jpg
    49.7 KB · Visningar: 322
Christer1 skrev:

Det är otroligt vad som går att göra idag.

Men det är tråkigt att marknadsavdelningarna kräver kameror med häftigare prestanda och sämre kvalitet... S80 är inte lika bra tyvärr i bildkvalitet.

/magnus (som funderar på en bagagnad S70 eller G6)

Tusan också! Hade själv börjat fundera på en beg S70. Blir många om budet.

Spekulation: Kan Canon tänkas komma med en S90 som har RAW? I så fall när?

Jalong skrev:

Just nu verkar ingen tro på exklusivare och bättre kompakter. G-serien är nedlagd och S-serien lever säkert osäkert.

Men man kan ju hoppas på en framtid för kvalitetskompakterna.

Jalong skrev:
Fuji har kommit med en E900 som har RAW och 9,1Mp. Det kanske triggar Canon att göra en S90 modell gärna så slank som 750:an eller något tjockare så att man kan ha kvar S70:ans 28mm vidvinkel för den uppskattar jag mycket och det är den ensam om idag vad jag vet.

När man går riktigt nära med S70:an vill bilden gärna bulla till sig lite grann men det går att fixa. Jag har hittat en CS Plugin som är suverän på att räta ut bullen.

Se Lens correction download här:

http://www.photo-plugins.com/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=68&Itemid=43

Så jag är fortfarande lika förtjust i den.
/Christer

froderberg skrev:
Men det är tråkigt att marknadsavdelningarna kräver kameror med häftigare prestanda och sämre kvalitet... S80 är inte lika bra tyvärr i bildkvalitet.

/magnus (som funderar på en bagagnad S70 eller G6)

Menar du det pga att S80 inte har raw? eller menar du att S70 även är bättre med jpeg?
Jag har kollat på en hel del bilder från S80 och är rätt imponerad. Hög upplösning med en del brus på ISO 200 och 400, men tack och lov ingen förstörande brusreducering.

MartinB skrev:
Menar du det pga att S80 inte har raw? eller menar du att S70 även är bättre med jpeg?

Även i jpg är S70 bättre enligt min uppfattning. 1/1,8-sensorn från Sony som också satt i G6 och Ixus 750 var ovanligt bra. Bra dynamiskt omfång och ovanligt lågt brus. Det märks också på jpg.

Att en kamera i den här klassen inte har raw verkar ju korkat.

S80 är trevlig på många sätt. Många inställningsmöjligheter och moderna kontroller. Men min uppfattning är att S70 hade bättre bildkvalitet, även om jag inte gjort en direkt jämförelse.

Jag har kollat på en hel del bilder från S80 och är rätt imponerad. Hög upplösning med en del brus på ISO 200 och 400, men tack och lov ingen förstörande brusreducering.

S70 och G6 har rätt lågt brus vid iso 400. Bland de bästa jag sett. Detta tillsammas med några andra kameror med samma fina sensor, exempelvis Samsung V70.

froderberg skrev:
Även i jpg är S70 bättre enligt min uppfattning. 1/1,8-sensorn från Sony som också satt i G6 och Ixus 750 var ovanligt bra. Bra dynamiskt omfång och ovanligt lågt brus. Det märks också på jpg.

Att en kamera i den här klassen inte har raw verkar ju korkat.

S80 är trevlig på många sätt. Många inställningsmöjligheter och moderna kontroller. Men min uppfattning är att S70 hade bättre bildkvalitet, även om jag inte gjort en direkt jämförelse.

S70 och G6 har rätt lågt brus vid iso 400. Bland de bästa jag sett. Detta tillsammas med några andra kameror med samma fina sensor, exempelvis Samsung V70.

Jag har jämfört några bilder mellan S70 och S80 från diverse tester och de ser rätt likartade ut. Den stora fördelen med S70 är ju i så fall RAW som det är ofattbart att de inte kör med i S80. Att de inte har en mer högupplöst LCD tycker jag också är konstigt. Men jag är ändå fortfarande intresserad av den eftersom det inte direkt regnar ner bra kompaktkameror där ute =(
Det är S80, LX1 och GR-D som är kandidaterna just nu, men ingen känns helgjuten tyvärr..

Den enda jag kan tänka mig är Ricoh GR Digital. De andra har för dålig optik för min smak. Dessutom har GR D en grym autofokus som är både aktiv och passiv.

Min kollega Göran Segeholm har köpt en. Vi diskuterade länge kring hans köp. Han var tidigare inne på en Canon G6, men den var för klumpig. Problemet med GR D är bara bruset. Men bruset är inte värre vid 800 än om man stoppar i en Fuji 800-film i motvarande analog kompakt.
Men visst vore det najs med en ny version med lägre brus.

Canon S80 tyckte jag var för pillig. Den passar bättre för nogranna ingenjörstyper.

froderberg skrev:
Den enda jag kan tänka mig är Ricoh GR Digital. De andra har för dålig optik för min smak. Dessutom har GR D en grym autofokus som är både aktiv och passiv.

Min kollega Göran Segeholm har köpt en. Vi diskuterade länge kring hans köp. Han var tidigare inne på en Canon G6, men den var för klumpig. Problemet med GR D är bara bruset. Men bruset är inte värre vid 800 än om man stoppar i en Fuji 800-film i motvarande analog kompakt.
Men visst vore det najs med en ny version med lägre brus.

Canon S80 tyckte jag var för pillig. Den passar bättre för nogranna ingenjörstyper.

Jo, GR Digital är otroligt trevlig. Den känns väldigt proffsig. Det enda jag inte gillar är att den bara har 28mm. Men jag skulle nog kanske kunna lära mig att leva med det.
Har kollat på många bilder från GR Digital och inte blivit speciellt imponerad. Fast i RAW format var kvalitén mycket bra! Synd att den tar 10 sek på sig bara. Fast ska man inte spruta iväg en massa bilder kan jag nog vänta. Ett plus att det är DNG dessutom.
Brus bryr jag mig inte så mycket om bara det är ett "snyggt" brus. Pysslar mycket med svartvitt och då kan det nästan vara ett plus.

Vän med bruset

Jag har blivit vän med bruset och ser inte det som något väsentligt negativt om kameran är bra i övrigt.
Jag har lärt mig Noiseware Pro plugin ordentligt med lite hjälp från utvecklingsgrabbarna i USA och kan nu både tvätta och skärpa i ett steg med mycket bra resultat.

Just nu måste man använda Photoshop för S70:ans bilder, gärna i 16 bitmode, för att NW skall lägga in lärdata om inmatade bilder.

Men vad jag förstår jobbar dom på att få in ISO-data i NW-programmet från kompaktkameror även från andra editeringsprogram som RS, DPP och RIT.
DSLR-bilder kan man däremot autobehandla.

Så för närvarande är det lite jobbigt att göra allt för hand i gamla CS RAW-pluginen men resultatet blir väldigt bra när tillräckligt lärdata registrerats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar