Annons

Canon Powershot S5IS vs Panasonic Lumix DMC-FZ50

Produkter
(logga in för att koppla)

mamarazziii

Medlem
Ett måste vid köp av kamera är en vridbar/vinklingsbar skärm och det har dessa två. Men vilken tror ni att är bäst?

Who knows????

Vem har Ps S5IS, OCH, DMC-FZ50 för att gä dej en trovärdig sammanlikning?????
Jag gissar på: Inga här!
Men det dyker antagligen upp några tyckare......
Eller månne mitt innlägg har strypt tråden?

Re: Who knows????

fujicanon skrev:
Vem har Ps S5IS, OCH, DMC-FZ50 för att gä dej en trovärdig sammanlikning?????
Jag gissar på: Inga här!
Men det dyker antagligen upp några tyckare......
Eller månne mitt innlägg har strypt tråden?

Med det resonemanget skulle väl 90% av alla "vs." frågeställningar vara ointressanta.

Det ligger väl i sakens natur att de som har erfarenhet av i alla fall ena sidan av jämförelsen kommer med sina synpunkter. I t ex fallet S5 IS så finns den ju inte på marknaden men när man läser specen är den ju väldigt lik föregångarna S2 IS och S3 IS (undrar vart S4 tog vägen...) och där finns det ju många som har erfarenhet.

Handlar inte hela fotosidan (liksom de flesta internetforum) om att olika personer tycker och tänker. Ibland kan man dra några vettiga slutsatser av det hela, ibland är det totalt värdelöst.

Precis som diksussionerna man har hemma vid köksbordet, i lunchrummet på jobbet eller i baren på krogen. Ibland är de givande, ibland inte.

Just det

AFJ skrev:
Med det resonemanget skulle väl 90% av alla "vs." frågeställningar vara ointressanta.

Aldeles för många tycker sej veta..........tyvärr.
Klart man kann seja att denna har jag och är nöjd; t.o.m. jättenöjd....men vs....tja.
T.o.m. "varjemansens" erfarenhet kann ju vara påvärkad av vadsomhälst :)
Tro mej inte, jag kann ha fel......
/Erik J

Re: Just det

fujicanon skrev:
Aldeles för många tycker sej veta..........tyvärr.

Så ser inte jag det. Om jag frågar "Vad är bäst A eller B?" och en person svara "A, jag fick min i förra veckan och den är kanonbra" och en annan skriver "Jag har fotat i 30 år, jag har A, B, C, D, och haft X, Y och Z, jag tycker att A är bäst därför att ...." Så kommer jag förstås att värdera dessa svar olika.

Det är upp till läsaren att dra sltusatsen av vad som skrivs och försöka avgöra vad som är "rätt" och "fel" - i den mån det nu finns något facit...

Visst förekommer det ibland rena "tokerier" men det får man ta om man hämtar sin information på ett Internet forum. Vad är alternativet?

Nåväl, jag skall väl inte förstöra denna tråd med filosofiska resonnemang.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Re: Re: Just det

AFJ skrev:
Så ser inte jag det. Om jag frågar "Vad är bäst A eller B?" och en person svara "A, jag fick min i förra veckan och den är kanonbra" och en annan skriver "Jag har fotat i 30 år, jag har A, B, C, D, och haft X, Y och Z, jag tycker att A är bäst därför att ...." Så kommer jag förstås att värdera dessa svar olika.

Det är upp till läsaren att dra sltusatsen av vad som skrivs och försöka avgöra vad som är "rätt" och "fel" - i den mån det nu finns något facit...

Jo, jag är helt enig med dej i detta Anders. Men inte alltid kann man lista ut bakomliggande erfarenhet....
Men kvälden är trevelig, enn så länge...
Fortsatt gott till dej.
/Erik J

Om jag läser svenska rätt (vilket jag tror) så efterfrågade Eva inte heller "absolut vetande".....

"Men vilken TROR ni är bäst?"

Lämnar väl fältet öppet för lite spekulation som jag ser det. Gillar man inte sådant kan man väl helt sonika låta bli att i allmänhet titta i dylika "vs-trådar" eller i synnerhet låta bli att posta intetsägande svar i tråden i fråga :p

Ha´de

/Matti

PS! Eva, jag TROR Canon S5 IS är bäst ;-) DS!

Powershot S5IS vs Panasonic Lumix DMC-FZ50

mamarazziii skrev:
Ett måste vid köp är en vridbar skärm

Vinklingsbar skärm är guld värd i en del situationer.

Innan jag bestämt mig testades några 10x - 12x zoom och det slutade med en Canon S3 IS som jag är nöjd med, fina och jämna färgbilder och den utfällbara displayen är suverän.

Testade även Panasonics men den var för stor och klumpig tyckte jag, även om dess extrema zoom är cool så ger den kameran för mycket brus.

Trots allt så spelar det roll vilken vikt kameran har, efter en hel dags fotograferande så kan några hundra gram göra stor skillnad.

Om du har någorlunda nära till någon fotobutik så åk dit och känn på båda kamerorna så du får en uppfattning om vilken som passar dig bäst.

MVH
.

matti skrev:
Om jag läser svenska rätt (vilket jag tror) så efterfrågade Eva inte heller "absolut vetande".....

"Men vilken TROR ni är bäst?"

Lämnar väl fältet öppet för lite spekulation som jag ser det. Gillar man inte sådant kan man väl helt sonika låta bli att i allmänhet titta i dylika "vs-trådar" eller i synnerhet låta bli att posta intetsägande svar i tråden i fråga :p

Ha´de

/Matti

PS! Eva, jag TROR Canon S5 IS är bäst ;-) DS!

Hämtade ut min S5 IS idag och ska prova lite i helgen. De första testskotten visar på viss CA på längre zoomlägen. Bildstabiliseringen verkar fungera bra, bra 2,5 tums skärm.
Den är nätt och behändig, inget för stora händer dock.

Jag har en Panasonic FZ-50.
Är supernöjd med den.
Fördelen mot S5 är att FZ50 har RAW. det har inte
S5

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar