Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowerShot S1 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Pson

Medlem
Hejsan!

Detta är mitt första inlägg på fotosidan.se. Jag har tänkt att köpa mig en ny digitalkamera efter jul och har sedan tidigare en Canon PowerShot A60.

Då jag tyckter att det känns aningen lite med 3x zoom vill jag ta steget upp till lite högre nivåer i samband med en ny kamera. Jag tycker även det vore roligt att kunna filma lite också i bra kvalité vilket inte med A60 riktigt klarar av. Och framför allt vill jag ha högre upplösning än mina två megapixlar idag.

Har ju självfallet tittat på en Canon PowerShot S1 IS samt motsvarande hos konkurrenterna, Olympius Camedia C765 samt Konica Minolta Dimage Z3 samt även Canons PowerShot A95.

PowerShot S1 IS har väl egentligen det mesta, en utmärkt filmkuntion, bra zoom med bildtstabilisering, ett snyggt yttre osv. MEN det är ju bara 3,2 megapixlar och det känns ju lite B att köpa såhär sent, eller?

4-5 megapixlar är väl egentligen det jag främst vill ha, varför jag kollade på C765 och Z3. Men båda dessa har sämre filmfunktion än S1 IS och Olympus kandidaten saknar bildstabilisering. På tal om bildstabilisering, gör det verkligen någon nytta? Kan jag fota med 1/8-del som slutartid och rejält med zoom och få en skarp bild?

Canon's S1 IS tycker jag har klart skönare färger än konkurrenterna, inte lika "dassiga" färger, inte lika brusigt och mer "smooth" så att säga. Av Cyberphotos bilder att döma verkar det vara en enorm skillnad, medans Steves-digicams som exempel inte visar på lika stor skillnad.

Valet är som sagt svårt, behöver lite hjälp!
Eller kommer det kanske en S2 i dagarna med 5 megapixlar, skulle passa mig utmärkt! :D

Tack på förhand!

Mvh. Pierre

S1 är lite långsam och har fått en del kritik för att autofokusen ofta har problem. Annars är den väl inte så dum, men jag tycker nog ändå att Z3 är mer intressant. Snabb och har dessutom bildstabilisering.
Hung långa tider du kan använda med bildstabiliseringen beror ju på hur stadig du är på handen. Säg att du kanske kan använda 2-3 steg längre tid. Man brukar ju säga att man bör ha 1/brännvidden i slutartid. Z3 har ju motsvarande 420mm när man zoomat in fullt. Vi säger slutartid på 1/500, bara för enkelhetens skull då. Med bildstabiliseringen skulle du då kunna använda 1/125 eller kanske 1/60. Men rör motivet på sig så hjälper ju inte bildstabiliseringen.

Vad gäller upplösningen så klarar man sig rätt långt med 3Mpix. Utskrift i A4-format ser faktiskt rätt bra ut. Men visst, det är ju inte fel att ha mer heller.

Jag köpte min S1:a för ca 4 månader sedan och jag har inte mycket att klaga på. Autofokusen är inte sådär jättebra i dåligt ljus, men det är inget stort problem alls. Finns ju manuell fokus om man så vill också.

Filmfunktionen funkar bara finfint, men 1gb minneskort är att rekommendera. Inget att klaga på, förutom autofokusen som inte är sådär superbra i dåligt ljus. Har du frågor är det bara att du frågar.

fördelar och nackdelar?!!

vill höra mer fördelar och nackdelar med dem båda! Sitter här med beslutsångest och vet inte vilken av dem jag ska välja. Tar nästan bara bilder utomhus. Mest macro och porträtt. Vill även ta på djur långt borta som rör sig. Vill ha en ordentlig skärpa på bilderna utan brus. Tips??!

S1an har en betydligt bättre kvalitetskänsla än Z3an och betydligt bättre objektiv.
Båda har bildstabilisering.
Jag har testat båda och för mig är det ingen jämförelse; Canon vinner denna gång.
Du som klagar på att den automatiska avståndsinställningen (AF) är slö har inte läst bruksanvisningen.
Man skall ALDIG, med någon kamera göra som testarna i diverse fotosajter gör. DVS skärpan skall försällas. Tryck ner försiktigt och rikata avståndspunkten mot det som skall vara skarpt. Håll sedan kvar fingret på avtryckaren och komponera och inväntat tagningsögonblicket.
Svårare att beskriva i ord än att göra.
Jag har sålt ett 50 tal digitalkameror och majoritetet av klagomål gäller avståndsinställningen. Samma förfarande gäller med alla kameror med automatisk skärpeinställing.
LÄS BRUKSANVISNINGEN!!! Och gör som det står.
Elementärt.

S1:an har betydligt mer kromatisk aberration än Z3.

Och om kameran fokuserar omedelbart du trycker ner avtryckaren till hälften eller om du får vänta en halvsekund, eller kanske upp mot en hel sekund gör skillnad. Det är inte alltid man har tid/möjlighet att förfokusera. Sen har väl Z3 även följande fokus, det har väl inte S1? (Osäker på det sistnämnda.)

Tiden mellan avtryck och tagen bild är åxå en vikig faktor. Nu var det ett tag sedan jag höll i S1:an, men jag vill minnas att fördröjningen är ungefär samma som på min A70, och den kan, under vissa omståndigheter, kännas som en halv evighet. Z3 har kortare fördröjning än en systemkamera.

När S1 kom för 2 år sedan eller så, så var den helt okej. Den presterar fortfarande bra bildkvalitet, men känns långsam och omodern jämfört med många andra kameror. Konstigt att Canon, som spottar ur sig modeller i tid och otid inte kommit med nån ersättare.

dumbo skrev:
Sen har väl Z3 även följande fokus, det har väl inte S1? (Osäker på det sistnämnda.)
Menar du "continous auto focus"? Det har båda.

När S1 kom för 2 år sedan eller så, så var den helt okej.
Korrektion: S1 lanserades under PMA 2004 (närmare bestämt 9/2 2004).

Konstigt att Canon, som spottar ur sig modeller i tid och otid inte kommit med nån ersättare.
Det talas mycket om Powershot Pro10/Pro100 på spekulationsforumen, men det är ju bara rykten än så länge.

sagan skrev:
Pro 10/Pro 100 måste väl rimligtvis vara en ersättare till Pro 1 och inte till S1?

Det varierar ju med ryktesspridaren. :) Jag har dock "hört" varianten att Pro10 skulle ersätta S1 (kanske även G6) och Pro100 skulle ersätta Pro1.

dl_4711 skrev:
Menar du "continous auto focus"? Det har båda.

Korrektion: S1 lanserades under PMA 2004 (närmare bestämt 9/2 2004).

Ögnade igenom manualen och det stämmer att S1 åxå har följande fokus.
Det är möjligt att det var så sent som PMA 2004 den annonserades. Faktum kvarstår ju dock att de flesta andra kameror från Canon har "åldrats" iaf 2 generationer sedan dess och Konica Minolta har ju hunnit släppa både Z3 och Z5 sedan dess.

Nåväl, jag skulle säga, att även om bruset på Z3 ligger lite i överkant så är det en betydligt trevligare kamera än S1 IS iaf.

hornavan skrev:
.
Du som klagar på att den automatiska avståndsinställningen (AF) är slö har inte läst bruksanvisningen.
Man skall ALDIG, med någon kamera göra som testarna i diverse fotosajter gör. DVS skärpan skall försällas. Tryck ner försiktigt och rikata avståndspunkten mot det som skall vara skarpt. Håll sedan kvar fingret på avtryckaren och komponera och inväntat tagningsögonblicket.
Svårare att beskriva i ord än att göra.
Jag har sålt ett 50 tal digitalkameror och majoritetet av klagomål gäller avståndsinställningen. Samma förfarande gäller med alla kameror med automatisk skärpeinställing.
LÄS BRUKSANVISNINGEN!!! Och gör som det står.
Elementärt.

Syftar du på mig? Jag påstår bara att den inte är så bra i svagt ljus. I dagsljus är den kanon.

Patrik, jag syftar inte på dig.
Kromatisk abberation är ett problem i teknikforum men knappast i verkligeheten, dvs papperbilder.
Jag har sålt tiotusentals bilder i mitt liv och aldrig har jag stött på en kund som sagt; den där bilder gillar jag inte den har KA!
KA skapar man genom att plåta grenverk och dyl och dra upp dessa detaljer i 200% eller mer. Då kan man utbrista; men usch då.
Däremot syns dålig skärpa rätt bra i verkligheten.Här har jag också fått klagomål.
Sen jag köpte sex och åttamegaCanoner har jag sakta bytt ut alla ”vanliga” gluggar mot L och fasta. Tyvärr är det stor skillnad, men fråga mig inte vilken som lider av KA eller inte KA.
Jag upplever att testsajterna måste hitta på nya saker att testa därför att allt annat är så likvärdigt. Där är KA kanon. Låter häftigt också.
Har du kollat ditt KA idag?

KA är åxå en form av oskärpa och kan mycket väl ge bilden ett suddigt intryck.

För övrigt tycker jag optikerna är tämligen likvärdiga. Z3 har mindre uppskärpning i mjukvara, vilket åxå syns. Det är antagligen för att inte förstärka bruset för mycket, i de fall såndant förekommer.
Om man skalar ner bilderna från Z3 till samma storlek som bilderna från S1 så ser de mycket lika ut skärpemässigt. Däremot är färgrendering och kontrast olika.

på vilket sätt är färger och kontraster olika? Är det mer kontraster på någon av dem och så eller? Vad betyder kromatisk aberration? Om jag tycker mycket om att ta närbilder på blommor och sådant är det då lättare med den ena kameran kontra den andra eller har det BARA med den som håller den i handen att göra?

Du kan ju kolla lite på dessa bilder:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z3/samples/pict0082.jpg
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s1is/samples/img_1456.jpg

Z3 har har en lite varmare ton än S1 IS. Jag tycker personligen att färgerna ser med balanserade ut, medan färgerna feån S1:an är mer överdrivna. Det är ju en smaksak vilket man gillar.
Jag upplever åxå at S1, rent generellt har lite mer kontrast i bilderna.
Dessa saker brukar dock gå att ställa i kameran åxå, i viss mån.

Vad gäller närbilder så har ju Z3 bättre närgräns och är nog mer lämpad på så sätt. Sen spelar ju det ju såklart roll vem så håller i spakarna åxå. :)

Kromatisk aberration kan du läsa lite mer om här:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar