Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot A85 eller A95?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Folkestad

Aktiv medlem
Hejsan!

Första inlägget här på fotosidan, så jag får hoppas att jag inte gör bort mig. ;)

Nåväl, min fråga är först och främst om Canon Powershot A85 och A95 är bra kameror i sin klass? Jag har sökt en del och funnit att de båda verkar vara väldigt bra, har manuella inställningsmöjligheter och tar bilder med bra bildkvalitet.

För det andra undrar jag om det är värt prisskillnaden mellan A85 och A95 för en extra megapixel? Eller har jag mer nöje av extra minneskort? Jag vill kunna skriva ut ganska stora bilder (A4-storlek iallafall) med bra kvalitet, så klarar A85:ans 4 megapixlar detta med gott resultat?

Ni som har en Canon Powershot A85 eller A95 får gärna minirecensera dem och säga vad ni tycker är bra respektive dåligt med eran kamera. Tips om andra motsvarande kameror i prisklassen mottages gärna också.

Mvh Andreas

Jag har precis testat A95'an och recension kommer att dyka upp i Allt om digitalfoto i ett kommande nummer.

Jag tyckte det var en ganska trevlig bekantskap, med mängder av inställningsmöjligheter och funktioner. Bildkvalitén var hög över lag, men som alla andra i klassen så lider den av kromatisk abberation (lila kanter i kanter med stora kontraster). Men som sagt, över lag så ger den bra bilder för sitt pris.

A95 har en lite större sensor än A85, vilket gör att den, trots sina fler pixlar, inte brusar mer än A85. För den lilla prisskillnaden som det är, tycker jag personligen att valet är enkelt.

Rent teoretiskt, så behöver du 8.4MP för att skriva ut en 20x30-bild i fotokvalité. Desto fler pixlar, desto mindre interpolering behövs.

Jeppe skrev:
Jag har precis testat A95'an och recension kommer att dyka upp i Allt om digitalfoto i ett kommande nummer.

Jag tyckte det var en ganska trevlig bekantskap, med mängder av inställningsmöjligheter och funktioner. Bildkvalitén var hög över lag, men som alla andra i klassen så lider den av kromatisk abberation (lila kanter i kanter med stora kontraster). Men som sagt, över lag så ger den bra bilder för sitt pris.

A95 har en lite större sensor än A85, vilket gör att den, trots sina fler pixlar, inte brusar mer än A85. För den lilla prisskillnaden som det är, tycker jag personligen att valet är enkelt.

Rent teoretiskt, så behöver du 8.4MP för att skriva ut en 20x30-bild i fotokvalité. Desto fler pixlar, desto mindre interpolering behövs.

Tackar för det snabba svaret! :)

Kommer man undan kromatisk abberation inom samma prisklass? Och hur "allvarlig" är den med A95?

Roligt att höra att kameran annars är bra! Skulle du kunna berätta lite mer om hur kameran är i olika situationer, ex. närbilder, landskapsbilder, porträtt, nattbilder osv.?

Mvh Andreas

Den kromatiska abberationen kommer man inte ifrån, men som sagt, det är bara i extrema situationer som den är framträdande, vissa modeller har mindra, andra mer. Har ingen uppfattning om var på skalan A95 befinner sig.

Macrobilder funkar bra, med en närgräns på 5cm.

Nattbilder funkar bra, A95 har brusreducering för tider längre än 1.3".

Röda ögon blir det ofta, trots anti-röda-ögon-funktionen-som ändå-aldrig-fungerar.

Som med de flesta kameror så är det ett liten fördröjning mellan avtryck och bild.

Tittar man på kameror i prisklassen så bedömmer jag att A95 tillhör toppmodellerna.

Jeppe skrev:
Den kromatiska abberationen kommer man inte ifrån, men som sagt, det är bara i extrema situationer som den är framträdande, vissa modeller har mindra, andra mer. Har ingen uppfattning om var på skalan A95 befinner sig.

Macrobilder funkar bra, med en närgräns på 5cm.

Nattbilder funkar bra, A95 har brusreducering för tider längre än 1.3".

Röda ögon blir det ofta, trots anti-röda-ögon-funktionen-som ändå-aldrig-fungerar.

Som med de flesta kameror så är det ett liten fördröjning mellan avtryck och bild.

Tittar man på kameror i prisklassen så bedömmer jag att A95 tillhör toppmodellerna.

Tack!

Det sista du sa gör mig ännu mer säker på att det nog blir denna kamera jag köper.

Tänkte dock bara höra vad ni tycker om Olympus C-60 Zoom? Den vann digitalkameratestet i senaste Råd&Rön. OK, det testet kanske inte riktar sig åt samma målgrupp som mig, men det kan ju vara värt att höra hur den är.

//A

Om man har möjlighet att blända ner lite så kan man ju minska den kromatiska aberrationen en hel del åxå, även om den väldigt sällan är ett problem i de flesta bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar