Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot A520 etc långsamma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziesta

Aktiv medlem
Hej,
Står i valet och kvalet vilken digitalkamera jag ska köpa.. Tänkte mig en kompaktkamera, ca 4-6 pixlar och med möjlighet att justera bländare o slutare om jag vill experimentera lite.. pris 2000-3500...

Har kollat på Canon Powershot modeller.. ngn som har erfarenhet från A520? Nackdel med bara upp till 400 ISO? Borde man ta ngn med 800 istället? Vad är det för skillnad melllan Powershot serien och IXUS?

Har hört att det är viktigt att köpa en "snabb" kamera som man snabbt kan sätta på och knäppa en bild med.. har dessvärre också hört att Powershot 520 är rätt långsam... Stämmer det? Är de andra i serien bättre?

Idag har jag en (analog) kompaktkamera Olympus mju och en (analog) systemkamera EOS 300. Tänkte att digitalkameran till stor del skulle få ersätta dessa..
 
A520 är en bra kamera för rätt lite pengar.
Jag skulle inte säga att den är långsam, men visst finns det kameror som är snabbare (som åxå är dyrare).

Vad gäller ISO-tal så är ISO400 rätt brusigt på A520, så räkna upp till ISO200 som användbart.
Det är klart att det är en fördel att kunna fota på höga iso-tal. Man får ju bättre möjlighet att fota handhållet i befintligt ljus då.
Det man ska veta är att på många kameror som har ISO800 osv så minskar man upplösningen pga att man helt enkelt "sätter ihop" flera pixlar till en stor och på så sätt får bättre brusegenskaper.
Den enda kameran som har "riktig" ISO800 (och för den delen ISO1600) bland kompaktkamerorna, som jag känner till, är Fuji F11 (och föregångaren F10).

Skillnaden mellan IXUS:arna och A-serien är att IXUS:arna är mindre och inte har lika mycket manuella inställningar.

Jag är själv lite sugen på en F11 för att ersätta min A70 som jag har som fickkamera nu.

Jag vet inte om du blev klokare på ditt val av detta. :)
Du kanske har lite mer kött på benen iaf.

A520 är, hur som helst, en bra kamera, men jag skulle nog titta lite på storebror A610 åxå, eller kanske rent av på F11:n.
 
Jag har inte sett en enda digital kompakt som i mina ögon ger bra bilder på högre ISO än 200. Färgbruset blir alltför påtagligt tycker jag. Har dock inte sett Fujis F11 men den har jag hört ska vara bättre.

Men stirra dig inte blind på ISO-talet, du kommer nog ändå märka att man bör hålla sig runt 100-200. Tror inte att man märker så stor skillnad i bildkvalitet på dom billigare kompakterna i förstoringar upp till A4 format. I alla fall om du håller dig till de större märkena som har en tradition av att göra bra optik. Det är mer användarfunktioner, handgrepp, zoommöjligheter och sånt som skiljer. Bland dom nyare modellerna skiljer det nog inte heller så mycket i snabbhet, vad det verkar. Det man brukar se kan skilja markant är möjligen uppstarttiden. Men hur viktig är den egentligen? Om det tar 0,5s eller 2s kanske inte har den största betydelsen.

Kontentan blir: Kolla så att kameran verkar passa dig vad gäller grepp, funktioner och zoom.
 
Magnus: F11 är inte "bättre" den är enormt mycket bättre och spelar i en helt annan liga.

ISO800:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/f11/DSCF0020.JPG
(Ser bättre iaf inte sämre ut än ISO200 på de flesta andra kameror)

ISO1600:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/f11/DSCF0021.JPG
(Här ser man ju att brusreduceringen drastiskt börjat förstöra detaljer, men det är fortfarande fullt använtbart för ganska många ändamål.)

Det är jädra synd att vi inte kan få se prestanda som ens är i närheten i kompakter från andra tillverkare än så länge.
 
dumbo skrev:
Magnus: F11 är inte "bättre" den är enormt mycket bättre och spelar i en helt annan liga.

ISO800:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/f11/DSCF0020.JPG
(Ser bättre iaf inte sämre ut än ISO200 på de flesta andra kameror)

ISO1600:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/f11/DSCF0021.JPG
(Här ser man ju att brusreduceringen drastiskt börjat förstöra detaljer, men det är fortfarande fullt använtbart för ganska många ändamål.)

Det är jädra synd att vi inte kan få se prestanda som ens är i närheten i kompakter från andra tillverkare än så länge.

Ser ju bra ut faktiskt! Verkar vara en prisvärd kamera. Dock har den ju inte ett fullständigt manuellt läge vad jag förstår.
 
En kompis har F10 och den är sååå imponerande på höga känsligheter! Såg en test med bilder där den inte låg långt efter Nikon D70 på 1600 Asa brusmässigt!

För övrigt så är A520 en oerhört kompetent kamera för sitt pris (min son har den) och frågan är hur mycket du skulle använda Fujins höga känsligheter?

Själv så ska jag nog ha en F11 som komplement till min DSLR och jag bryr mig inte i så mycket annat än programautomatik på en kompakt i denna klass då dom ändå inte är så kreativa (liten möjlighet till att styra skärpedjup) och oftast bara är krångliga att använda i nåt annat läge. Dock mycket viktigt att det är enkelt att exponeringskompensera.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.