Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON Pixma TS8350 - får inte till färgerna på mina utskrifter - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklasx

Medlem
Hej.

Jag har en Canon Pixma TS8350 och kämpar med att få till utskrifterna med avseende på korrekta färger (t ex blå får en tydlig blå-grön färg på utskriften) och kontrast (bilderna kommer ut med väldigt låg kontrast).

Skriver ut från Photoshop. Kör MacOS på en MacBook.

Jag har förstått att Color Handling ska hanteras av Photoshop (Color Handling Photoshop Manages Color), och inte av skrivaren.

När jag väljer detta får jag meddelandet att jag ska "Remember to disable the printer's color management in the print setting dialog box". Jag hittar ingen inställning för detta.

Under "Print Settings..." så finns det ingen inställning för detta. "Media Type" är satt till det papper jag använder (Photo Paper Plus Glossy II).

Behöver inte perfektion, utan att få till något som vid en första anblick ser ok ut.

- När jag väljer att Color Handling ska skötas av PhotoShop så kan jag därefter välja "Printer Profile", vad är detta och vad ska jag välja här?

- Jag kör "Color profile" sRGBIEC61966-2.1, kan val av detta ha betydelse?

- Finns det några andra inställningar som kan tänkas påverka detta?

- Hur disablar jag "printer's color management"?

Håller på att bli tokig av detta och är nära på att slänga ut skrivaren. Ytterst tacksam för råd och tankar kring hur jag ska lösa detta..

Börja med att låta skrivaren hantera utskriften i stället för photoshop.
Det finns tyvärr många falluckor som man kan hamna i när man låter photoshop styra. En bock i fel ruta någon stans i menyerna kan ställa till det.
Det är bra att börja med skrivarens egen hantering och papper från samma fabrikant, här Canon.

Det finns en del instruktioner på youtube som kanske kan hjälpa dig.
Sök på skrivarens mamn och tutorial.

Får se om det här kan hjälpa men vi kan försöka:) Skriver själv ut bilder med en Epsonskrivare men har också en Canon Pixma 6350. Jag tror att utskriftsdialogen ser likadan ut som på din skrivare.
Börja med att välj Fotoutskrift och välj "Manuell justering...."

1734213321346.png

Då dyker det upp en ny dialogruta som ser ut (ungefär) så här:

1734213408189.png

Välj matchning och detta dyker upp:
Välj ingen och du har stängt av skrivarens färghantering:)

1734213479229.png

Om jag nu gissat rätt hur din dialogruta för utskrift ser ut så borde detta ha fungerat:)

Profilen du valt i Photoshop fungerar inte. Den ska vara en skrivarprofil som är avsedd för ditt papper och din skrivare. Det borde se ut ungefär på det här sättet:
1734213100555.png

(Fast det här är för en Epsonskrivare och Epsonpapper) För dig borde namnet på profilen dels innehålla namnet på din skrivare (förkortat) och dels namnet på ditt papper.
Om skrivarprofiler för olika papper inte installerades automatiskt när du installerade skrivaren (i bland funkar det) så får du leta skrivarprofiler på Canons hemsida. (Kolla vad som finns under dropplisten)

Har vi tur har du fått lite tips med detta inlägg:) Men din 8350 har kanske dialoger som ser helt annorlunda ut och i så fall kanske någon annan kan tipsa om hur man ska göra.

Senast ändrad:
Börja med att låta skrivaren hantera utskriften i stället för photoshop.
Det finns tyvärr många falluckor som man kan hamna i när man låter photoshop styra. En bock i fel ruta någon stans i menyerna kan ställa till det.
Det är bra att börja med skrivarens egen hantering och papper från samma fabrikant, här Canon.

Det finns en del instruktioner på youtube som kanske kan hjälpa dig.
Sök på skrivarens mamn och tutorial.

Tack! Ska definitivt testa detta, kan mycket väl vara så att jag var slarvig när jag testade med skrivarens färghantering, och gick vidare för snabbt till allt för avancerade inställningar. :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar