Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon objektiv eller----?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speleman51

Medlem
Hej!
Jag har en 400D (bl.a) och har vanliga "kit objektiv" 18-55 och 55-250mm. jag funderar om de objektiven rent generellt är skarpare än äldre obj. till bl.a Olympus OM serien. Jag har nämligen en massa OM objektiv liggande, och i dag finns det ju adaptrar som gör att man kan använda andra obj. än just orginal, visserligen med förlust av AF och bländarautomatik, men vid ex macrofoto har det ju ingen större betydelse. Tacksam för svar

Generellt skulle jag säga så här att äldre fasta OM objektiv, liksom flera andra märken är väl så skarpa. Zoomar är en annan historia för där har det hänt mer. Det är mer så att äldre zoomar var i regel inte så bra j f med fasta. Vissa undantag finns dock. En sak att beakta att ED glas var relativt ovanliga fram till första hälften av 80 talet och dessa objektiv kan lida en del av kromatisk abberation och longitudinell kromatisk abberation. Problemet lär vara något mindre med 400D med 10mp än dagens 18mp kameror.

Det svåra blir att få till fokus. Det blir väldigt svårt med den lilla och relativt mörka sökaren i 400D. Ett bättre val är i så fall att skaffa en 5D begagnad för 3500-4000:- och byta mattskiva till en som är bättre för manuell fokus.

Tack för svaret. Jag har testat ett 400mm tamron på en EOS1000D och det blev faktiskt ganska hyfsat resultat. Sen kan man ju alltid få till det bättre mycket beroende av plånbok. Det lag tänkte med mina zuiko fasta objektiv var att anvaända dem uteslutande till macrofoto.
MVH Kurt

Registeravståndet är mycket längre för OM än för EOS/EF så de borde fungera med adapter på oändligt avstånd också. Däremot skulle jag tro att manuell fokus kan bli svårt på korta avstånd men vid makro bländas det ju ner en del vilket torde avhjälpa.

Jag har köpt en OM till Canon-adapter och den funkar då utan problem även på oändligt avstånd. Det går att hitta billigt på ebay, ofta står det utskrivet om det fungerar på oändligt, men även vissa svenska webbutiker säljer sådana adaptrar men det blir ju lite dyrare då. Det är ju helt klart värt det om du sitter på ett gäng Olympusobjektiv.

Jag har ett gäng zuiko objektiv, och jag tycker det känns inte så bra att inte använda dessa objektiv som jag vet är mycket bra. Sen undrar jag vilka EOS-modeller man kan byta mattskiva på??

Jag har ett gäng zuiko objektiv, och jag tycker det känns inte så bra att inte använda dessa objektiv som jag vet är mycket bra. Sen undrar jag vilka EOS-modeller man kan byta mattskiva på??

På de tvåsiffriga EOS-modellerna kan man byta sökarskiva, åtminstone på 40D, 50D och 60D. Jag är osäker på 10D, 20D och 30D. På 5D MkII och 6D går det också. Inte på 5D MkIII och inte på 7D.
EOS-1D av olika varianter vet jag inte något om när det gäller sökarskiva.

Det *går* förstås att byta sökarskiva även på de modeller ovan som jag har skrivit att det inte går på, men inte enkelt och det är inte supportat av Canon, dvs mer eller mindre komplicerad kirurgi krävs.

Canon erbjuder inga vettiga sökarskivor med fokuseringshjälpmedel för manuellt fokus, men det finns tredjepartstillverkare som säljer sådana. Jag tror att man absolut vill ha snittbild och/eller mikroprismor när man fokuserar manuellt med en spegelreflexkamera. Idag tog jag ut min nyinköpta Canon EF (med FD-fattning) på en liten fotosväng och det är en enorm skillnad på att fokusera med mikroprismor och snittbild jämfört med de sökarskivor som normalt sitter i en EOS.

På de tvåsiffriga EOS-modellerna kan man byta sökarskiva, åtminstone på 40D, 50D och 60D. Jag är osäker på 10D, 20D och 30D. På 5D MkII och 6D går det också. Inte på 5D MkIII och inte på 7D.
EOS-1D av olika varianter vet jag inte något om när det gäller sökarskiva.

Det *går* förstås att byta sökarskiva även på de modeller ovan som jag har skrivit att det inte går på, men inte enkelt och det är inte supportat av Canon, dvs mer eller mindre komplicerad kirurgi krävs.

Canon erbjuder inga vettiga sökarskivor med fokuseringshjälpmedel för manuellt fokus, men det finns tredjepartstillverkare som säljer sådana. Jag tror att man absolut vill ha snittbild och/eller mikroprismor när man fokuserar manuellt med en spegelreflexkamera. Idag tog jag ut min nyinköpta Canon EF (med FD-fattning) på en liten fotosväng och det är en enorm skillnad på att fokusera med mikroprismor och snittbild jämfört med de sökarskivor som normalt sitter i en EOS.

Det går också på 5D (den första) samt 1Ds, 1Ds mark II och 1Ds mark III. 5D kostar beg 3500-4000:- liksom 1Ds begagnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar