BeJi skrev:
Nu blir jag nyfiken! Finns det något som styrker detta påstående, Vart kommer informationen ifrån? Jag kunde inte ens hitta något om den här spekulationen på Dpreview.
Nej..just det. Nu kanske det klarnar lite
"Så länge det finns en marknad för två olika modeller, så kommer Canon att sälja två modeller"
Kolla på pressidan. Där är 1D MkII relativt ohotad, även om D2x knaprade på den kakan. D2H har det tugnt, trots uppdateringen. Den kameran fick ett tungt mottagande, eller kanske man ska säga kallt och den befinner sig fortfarande i kylen, eller svalen åtminstonde.
På studiosidan (inom 35mm alltså) så är det som det är med 1Ds MkII. 16.7 MP (och sen behöver vi inte gå in i diskussionen om kantskärpa. Fotograferna använder ju kameran, så är det bara).
Däremot säljer Nikon fler kameror just nu, pga att de har de nyaste modellerna, eller ivf de trevligaste konsument/prosumer kamerorna. Det krävs nog ordentliga tag från Canon att mota trycket från Nikon.
Bo: Javisst, men Canon har i detta skedet bara implementerat dessa två funktioner. Det är ju därför som den t.ex. inte sitter i 400D. Den tillför inte något till systemkamerorna just nu. Men i förlängningen så kanske funktionerna hittar in i instegsmodellen.
Till PMA 2007 "kommer" 4000D - en riktigt basic modell i prissegmentet under 5000:-
"Kommer" även en 40D, som är en nätt uppdatering (så att vi kan gnälla lite över att de inte gjorde mer).
Jag är mer tveksam till att det kommer en ny 1D-modell till PMA. Dels för att de fortfarande är väldigt konkurrenskraftiga och dels för att det inte finns något behov. Att den har mindre upplösning än nya 40D är av ringa betydelse för modellen och de som använder den.
Mats: Du gör det rörigare än vad det är. Det är ju egentligen bara 1D-modellerna som är aktuella. Jämför med volvos 700/900 serie så ska du se på krångligt