Annons

Canon - något på G?

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Lade just märke till att både Cyberphoto och Scandinavian photo säljer 1Dmk2 i paket med en Canon 580 blixt för drygt 36' inkl moms villket är det samma som ordinare pris för bara huset om jag inte minns fel. Det motsvarar ju nästan 15% rabatt på huset. Även Technikdirekt har något form av prisnedsättning på 1dmk2 men jag är inte säker på om det är något nytt eller inte, var ett tag sedan jag var där sist...
Kan det vara så att det är något nytt på gång och Canon vill sälja bort så många "gammla" hus som möjligt?

hoppashoppashoppas... ;o)

/Micke

Jodå, det kommer en Canon 1D New som lanseras på fotomässan i februari. Den kommer att ersätta BÅDE 1DsMKII och 1DMKIIN och ha följande data:

Namn: 1D New
Sensor FF: 26.5MP, 24x36mm
Sensor 1.6x: 10MP, 15x22.5mm
Dust reduction: Vibration, Antistatic and Softwarebased dust-removal
Image processor: DIGIC III with Advanced Noice Reduction
Sensitivity: ISO 50-3200 (25 - 6400 boost)
Drive modes: Single, 4f/s (in FF mode), 10f/s (in 1.6x mode)
LCD-monitor: 3"
Shutter: 30-1/16000 + bulb
Lenses: EF (not EF-S compatible)
Price: $7000

Den kommer alltså att ha två lägen vid fotografering. Ett högupplöst 26.5MP läge där hela sensorn utnyttjas, men med "bara" möjlighet till 4b/s, och ett snabbläge där bilden "croppas" till 1.6x med en upplösning av 10MP och 10b/s tack vare nya DIGIC III processorn.

Dagens 1DsMKII kommer att sluta säljas, men 1DMKIIN finns kvar ett tag till.

;)

Synd bara att Digic III-processorn bara tillför ISO 1600 och facial detection. Annars om vi ska svara på Ursprungsfrågan: Canon - något på G?
- Ja, Powershot G7. Det är ju en på G ;)

Är det ett rykte eller något slags "äkta" förhandsbesked? Med tanke på "kampanjen" eller vad det nu är kändes det mer som om det var 1Dmk2 som var närmast ett byte (eller så är det rent önsketänkande nu när jag har möjligheten att köpa en kamera i den klassen ;o) )

/Micke

StaffanW skrev:
Jodå, det kommer en Canon 1D New som lanseras på fotomässan i februari. Den kommer att ersätta BÅDE 1DsMKII och 1DMKIIN och ha följande data:

Namn: 1D New
Sensor FF: 26.5MP, 24x36mm
Sensor 1.6x: 10MP, 15x22.5mm
Dust reduction: Vibration, Antistatic and Softwarebased dust-removal
Image processor: DIGIC III with Advanced Noice Reduction
Sensitivity: ISO 50-3200 (25 - 6400 boost)
Drive modes: Single, 4f/s (in FF mode), 10f/s (in 1.6x mode)
LCD-monitor: 3"
Shutter: 30-1/16000 + bulb
Lenses: EF (not EF-S compatible)
Price: $7000

Den kommer alltså att ha två lägen vid fotografering. Ett högupplöst 26.5MP läge där hela sensorn utnyttjas, men med "bara" möjlighet till 4b/s, och ett snabbläge där bilden "croppas" till 1.6x med en upplösning av 10MP och 10b/s tack vare nya DIGIC III processorn.

Dagens 1DsMKII kommer att sluta säljas, men 1DMKIIN finns kvar ett tag till.

Nu blir jag nyfiken! Finns det något som styrker detta påstående, Vart kommer informationen ifrån? Jag kunde inte ens hitta något om den här spekulationen på Dpreview.

Canon har ju sänkt ganska många priser för någon vecka sedan. Bland annat på flera objektiv.

Så man ska nog inte dra för stora växlar på att även priset på ett par kamerahus sänks...

(OT:Men visst måste väl DIGIC III kunna använda för annat än face detection Jesper?)

Tycker Canon har målat in sig i ett hörn med att envisas att alltid ha toppkameran (topkamerorna) med en 1:a i modellbeteckningen.
Det blir ju himla rörigt till slut.
EOS 1, EOS 1N, EOS 1 RS, EOS 1N RS, EOS 1 V, EOS 1 D, EOS 1 Ds, EOS 1 D Mark II, EOS 1 D Mark II N, EOS 1 Ds Mark II. Har jag glömt några tro?

matnyttige skrev:
Tycker Canon har målat in sig i ett hörn med att envisas att alltid ha toppkameran (topkamerorna) med en 1:a i modellbeteckningen.
Det blir ju himla rörigt till slut.
EOS 1, EOS 1N, EOS 1 RS, EOS 1N RS, EOS 1 V, EOS 1 D, EOS 1 Ds, EOS 1 D Mark II, EOS 1 D Mark II N, EOS 1 Ds Mark II. Har jag glömt några tro?

Håller helt med. Hade då vart enklare att helt enkelt använda "1:an" och sedan gå på årsmodeller istället. Precis som i bildvärlden...

BeJi skrev:
Nu blir jag nyfiken! Finns det något som styrker detta påstående, Vart kommer informationen ifrån? Jag kunde inte ens hitta något om den här spekulationen på Dpreview.

Nej..just det. Nu kanske det klarnar lite :)

"Så länge det finns en marknad för två olika modeller, så kommer Canon att sälja två modeller"

Kolla på pressidan. Där är 1D MkII relativt ohotad, även om D2x knaprade på den kakan. D2H har det tugnt, trots uppdateringen. Den kameran fick ett tungt mottagande, eller kanske man ska säga kallt och den befinner sig fortfarande i kylen, eller svalen åtminstonde.

På studiosidan (inom 35mm alltså) så är det som det är med 1Ds MkII. 16.7 MP (och sen behöver vi inte gå in i diskussionen om kantskärpa. Fotograferna använder ju kameran, så är det bara).

Däremot säljer Nikon fler kameror just nu, pga att de har de nyaste modellerna, eller ivf de trevligaste konsument/prosumer kamerorna. Det krävs nog ordentliga tag från Canon att mota trycket från Nikon.

Bo: Javisst, men Canon har i detta skedet bara implementerat dessa två funktioner. Det är ju därför som den t.ex. inte sitter i 400D. Den tillför inte något till systemkamerorna just nu. Men i förlängningen så kanske funktionerna hittar in i instegsmodellen.

Till PMA 2007 "kommer" 4000D - en riktigt basic modell i prissegmentet under 5000:-
"Kommer" även en 40D, som är en nätt uppdatering (så att vi kan gnälla lite över att de inte gjorde mer).
Jag är mer tveksam till att det kommer en ny 1D-modell till PMA. Dels för att de fortfarande är väldigt konkurrenskraftiga och dels för att det inte finns något behov. Att den har mindre upplösning än nya 40D är av ringa betydelse för modellen och de som använder den.

Mats: Du gör det rörigare än vad det är. Det är ju egentligen bara 1D-modellerna som är aktuella. Jämför med volvos 700/900 serie så ska du se på krångligt ;)

Jeppe skrev:
Nej..just det. Nu kanske det klarnar lite :)

"Så länge det finns en marknad för två olika modeller, så kommer Canon att sälja två modeller"

Kolla på pressidan. Där är 1D MkII relativt ohotad, även om D2x knaprade på den kakan.
Precis, därför tror jag att 1D MkII kommer att fortsätta säljas även när "1D New" börjar säljas.

Jeppe skrev:
Till PMA 2007 "kommer" 4000D - en riktigt basic modell i prissegmentet under 5000:-
"Kommer" även en 40D, som är en nätt uppdatering (så att vi kan gnälla lite över att de inte gjorde mer).
Håller helt med där, att det kommer en billig 4000D (här gäller det att få in nyblivna systemkameraägare i sin egen fålla), och jag tror också att vi "som vanligt" blir lite besvikna på kommande 40D.

Jeppe skrev:
Jag är mer tveksam till att det kommer en ny 1D-modell till PMA. Dels för att de fortfarande är väldigt konkurrenskraftiga och dels för att det inte finns något behov.
Visst är den fortfarande konkurenskraftig, men det är fortfarande väldigt många som kör mellanformat med dyra bakstycken. Så där tror jag helt klart att det finns en marknad för Canon med en högupplöst/bättre dynamik 1:a.

BeJi skrev:
Staffan var det så att du bara var uppe o gick i sömnen, knappade ner dina drömmar här i FS forumet och gick o la dig igen.

Du måste ha vaknat lycklig efter den drömmen! :)
Jodå, visst var jag sömngångare med drömmar inatt :)

Och visst var jag lycklig imorse när jag vaknade (ända tills jag kom ihåg att jag ändå aldrig skulle ha råd med en dylika kamera).

Tycker ändå jag fick till en ganska trovärdig uppföljare i 1D New...

Själv hoppas jag nog på en ny 4D på PMA, så att jag kan köpa en billig begagnad 5D....

För egen del började hjärtat slå fortare när jag var inne på Canons nyhetssida http://web.canon.jp/Imaging/BeBit-e.html
och såg texten "Product info. Renewal: EOS 5D". Men länken leder bara till en sida som presenterar den nuvarande 5D.
Är det något att lägga in på sin nyhetssida, att man lagt upp ny produktinformation? Kanske.
Mvh, Ulf

StaffanW skrev:
Jodå, visst var jag sömngångare med drömmar inatt :)

Och visst var jag lycklig imorse när jag vaknade (ända tills jag kom ihåg att jag ändå aldrig skulle ha råd med en dylika kamera).

Tycker ändå jag fick till en ganska trovärdig uppföljare i 1D New...

Själv hoppas jag nog på en ny 4D på PMA, så att jag kan köpa en billig begagnad 5D....

Ja, jag tycker att det lät otroligt bra, kankse lite för bra.

En 4D skulle sitta fint! : )

Hur långt är man ifrån att kunna leverera en sensor med minst 10EV dynamikomfång och samma låga brus som tidigare tror ni? Som det är nu är det ju jättemånga som laborerar med HDR och annat för att komma runt begränsningarna.
/ L

lusidor skrev:
Hur långt är man ifrån att kunna leverera en sensor med minst 10EV dynamikomfång och samma låga brus som tidigare tror ni? Som det är nu är det ju jättemånga som laborerar med HDR och annat för att komma runt begränsningarna.
/ L
Borde ju kunna gå att iallafall bygga in en HDR-funktion i kameran.

Ponera att du tar en landskapsbild där en bra exponerad bild är f5.6-1/125s. Ställ in HDR-läget och kameran tar istället en bild med f5.6 och 1/15s. Bilden på 1/15s delas upp på följande 5 bilder:
f5.6-1/30s
f5.6-1/60s
f5.6-1/125s
f5.6-1/250s
f5.6-1/500s

Därefter slås dom ihop till en 16 bitars högdynamisk bild.

Men visst, hålle med. Jag skulle hellre vilja ha en kamera med riktigt bra dynamiskt omfång och 10MP, än en 16MP och dagens dynamiska omfång (fuji borträknad).

StaffanW skrev:
Borde ju kunna gå att iallafall bygga in en HDR-funktion i kameran.

Ponera att du tar en landskapsbild där en bra exponerad bild är f5.6-1/125s. Ställ in HDR-läget och kameran tar istället en bild med f5.6 och 1/15s. Bilden på 1/15s delas upp på följande 5 bilder:
f5.6-1/30s
f5.6-1/60s
f5.6-1/125s
f5.6-1/250s
f5.6-1/500s

Därefter slås dom ihop till en 16 bitars högdynamisk bild.

Bra idé Staffan, ta patent på den o sälj den till Canon! ;o) Haken är ju att om det flyger en fågel genom landskapet så kommer den med på flera ställen. ;o(

Men borde inte elektroniken klara av att dela upp en och samma exponering i några olika långa delexponeringar som alla startar samtidigt? Jag skulle nöja mig med 2 eller 3 steg. I det exempel du tog skulle då sensorn läsas av på följande vis:
först efter 1/500s för högdagrar
sedan efter 1/125s för mellantoner
sist (ev) efter 1/30s för bättre skuggor

/ L

Det vore guld. Men skulle inom dessa spekulationer en 4D vara en ren uppgradering av 5D (istället för att göra en Mark nånting?), eller skulle 4D vara en helt ny kamera i segmnetet?

Ryktades det inte om en eventuell 3D? Eller är det jag som av vanans makt är ute och cyklar?

Mvh/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar