Annons

Canon MP-E65/2,8 1-5x

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Har fotat med 40d och nu senare med 5dmk2 och 100mm macro och varit riktigt nöjd med de grejerna.
Har nu börjat tittat på Canon MP-E65/2,8 1-5x som är ganska så dyrt så jag undrar om nån kan berätta lite om detta objektiv.
Kommer bilderna att bli Mycket häftigare,är det svårt att fota med? För det är ett ganska så gammalt objektiv.
Hur passar det på de hus som jag har?

H. Stefan

Lite knepigt är nog MP-E65. Främst är det trixigt att hitta fokus det saknar ju fokuseringsmöjlighet. Det man ställer in är förstoringsgrad och sen får man anpassa avståndet.

Men med lite övning så hittar man ett sätt som fungerar. Det är extremt svårt att använda på frihand så stativ och fokuseringssläde är bra tillbehör. Jag använder ett Gitzo Explorer med Manfrotto 410 växellänk huvud och manfrottos fokuseringssläde. Det finns andra tillverkare av stativ typ Explorer och fokusslädar men jag har inte hittat nåt billigare alternativ till huvud dvs om man inte nöjer sig med ett kulhuvud. Fördelen med växelhuvudet är att man justerar huvudet med "skruvar" och inte på frihand vilket underlättar små justeringar och ska man vinglas med 5x förstoring på t ex APS så har man bara typ 5mm på en 100mm avstånd så det är inte stora ändringar man jobbar med.

Sen tar makro på detta sätt rätt mycket ljus så en blixt och även hjälpbelysning för att fokusera är bra att ha...
Det finns lite bilder i mitt makro album - de flesta tagna med ringblixt men de med droppar är tagna i befintligt ljus en vindstilla sommarmorgon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar