Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Macro Ring Lite MR-14EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Försöker få denna blixt att fungera ihop med Sigma 150mm 2,8 macrot och en Canon EOS 600D, jag får blixten att avfyra och allt sånt men t.e.x när jag testar i "av" och sätter bländaren på 7 så kan jag få flera sekunders slutartider i ett normalbelyst rum..

Det verkar som det är samma på lägena P och Auto.. Blixten är inställt på ETTL, vad kan vara fel?

//Björn

Om du har kameran på AV så anpassas slutartiden till det befintliga ljuset i bilden. Det är utmärkt utomhus där man vill balansera blixtljuset mot det befintliga ljuset.

Prova att ställa in önskad tid och bländare i M-läget. TTL-blixtautomatiken styr blixtljuset ändå.

är det lika för dig i "av" läget?

AV-läget utgår alltid från inställd bländare och matchar slutartiden till det befintliga ljuset. Blixtljuset doseras lika med exponeringen av det befintliga ljuset.

Så är det med alla Canon-kameror och blixtar sedan 1986 då T90 var den först modellen TTL-blixtmätning.

I P-läget med blixt brukar den längsta slutartiden vara spärrad till 1/60s för att prioritera skarpa blixtbilder.

ANNONS