Annons

Canon kompakt kaputt - köpa ny?

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad22

Avslutat medlemskap
Köpte för ca ett år sedan en Canon IXUS 850IS som sedan dess burits i jackfickan men sällan använts.

Nu är displayen sönder, visar bara svartvit mosaik. Klämskada, ej garanti säger Elgiganten, kr 1000:- att reparera säger Canon.

Vill inte betala så mycket, tycker inte kameran är bra (dålig skärpa och osäker exponering).

Billigare sätt att få igång displayen?

Annan bra kamera som inte kostar så mycket?

Gärna tekniskt enkel, hade tidigare en Sony DSC-P72 som tog utmärkta bilder men dog ung pga plastigt utförande. Hårt metallskal står därför på önskelistan.

Om du är lite mer försiktigt med prylarna skulle du kunna spara mycket pengar.. :)

Om du bara vill ha en bra kamera så kan jag rekommendera fuji f30 eller f40..

Hej Fickkkamerafolket!
Jag har mer än två års erfarenhet av att ha en digi-kamera i fickan varenda dag för att kunna fånga DET, och kunna göra det NU!
Jag köpte för 2.5 år sedan en Nikon L1. Den har stor skärm, bra 5x-optik och 6MPix. Jag gjorde en plastficka med HÅRDA skydsskal för linsfront och den stora displayen. Sedan har den fått hänga med i fickan på mina labbkläder i två år på West Virginiauniversitetet, där jag jobbar med "tung" forskningsutrustning. En gång åkte den i golvet men höll. Den är jämt med, i en väska eller i fickan. Något fet, men funkar perfekt. Nu senast köpte jag en liten "Hard Shell"-väska till den. Den knökar jag ner i labbyxfickan...
Vi köpte nu sist en ny Nikon med ung. samma koncept som min till min man, en L15. Det är en tunnare variant som också tar bra bilder, men är snabbare. Båda tar standard laddbara AA- (R6-)batterier. TACK NIKON!!!
-Kanske dessa båda heter något annat i EU. Våra är köpta i USA.
Viktigast: HÅRT skydd mot display och linsfronten.
MVH
Robban

Robert, mycket intressant läsning. Regel nummer ett för att kunna ta en bra bild är ju att ha kameran med sig. Ligger den hemma blir det aldrig bilder när något händer.

Sant! Visst, jag har en 300D och en nyköpt 5D (som tagit in på Hotel Canon i Mölndal på ca 2 månader). Men de där kan man inte ha med sig jämt. En liten kompakt från Canon, Olympus eller Nikon plus några andra tar riktigt bra bilder. Men för att ta tillfället i flykten måste den vara med hela tiden. En liten men bra kompakt är det. Jag har jämfört (helt ovetenskapligt) bilder från min första 2MPix-are, Olympus C2020, med mobilkameror med många MPix. Det är inte samma sak alls. Skillnaden i bildkvalitet är himmelsvid. Många mobiltelefonförsäljningsföretag försöker att få oss att lämna kompakterna och köra "mobilt" istället. _Men de har tydligen glömt det där att det är stor skillnad på en knappnålsstor lins och ett rejält kompakt-Olympusobjektiv med en frontlins på nästan en tum...

-Om man inte lägger kompakten i sin lastbil och sedan glömmer av var man lagt den, så är allt bra. Annars blir det inga bilder av...
Tjoff på er,
Robban

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto