Annons

Canon Ixus 70 eller 75

Produkter
(logga in för att koppla)

petterovski

Aktiv medlem
Vad hade ni valt? Priset skiljer ju bara några hundralappar, skillnaden är att 70'an har optisk sökare med 2,5tums skärm, medans 75'an har 3,0 tums skärm och ingen optisk sökare. De yttrem måtten kanske skiljer lite också...

Hur viktigt är det egentligen med optisk sökare? Då jag inte har haft nån kompakt digital tidigare, så undrar jag... Måste väl dra rätt mycket batteri att köra displayen som sökare hela tiden?

Tacksam för svar.
 
Det är som du säger den enda skillnaden så det är ju bara att välja efter personligt behag.
Det sägs att de nya tftskärmarna, precis som på mobiltelefoner, kommit så långt i utvecklingen att de inte drar särskilt mycket ström och därför inte påverkar batteritiden så fasligt mycket. Det som i så fall drar batteri är ju att titta på bilderna mycket etc, men det måste man ju i vilket fall så..
Har dock inte testat batteritiden i praktiken, men båda kamerorna verkar ha tillräckligt bra batteritid på papret ändå..

Att använda optisk sökare eller inte är ju bara en vanesak. själv har jag bara använt min i konstiga ljusförhållanden några enstaka gånger på år så känns inte supernödvändigt, men det är ju bara jag.
 
Jag skulle inte välja bort en optisk sökare. Mycket av praktiska skäl, det är lättare att hålla stadigt om man trycker kameran mot ansiktet. Men också av fåfänga. Det ser så fånigt ut att ha armarna utsträckta och glo på en skärm. ;-)
 
Den optiska sökaren på kompaktkameror är riktigt usel och visar inte hela bilden, det är väl bara Ricoh GR Digital som har en riktig optisk sökare, och den får man montera på kameran.

Så i ditt fall skulle jag tveklöst valt 75'an då den har större display.

/kent
 
Det blev 75'an, den optiska sökaren på 70'an kändes överflödig när jag var i butiken och kände på kamerorna. Tack för alla råd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.