Annons

Canon Ixus 115HS eller 220HS

Produkter
(logga in för att koppla)

sm7urw

Medlem
Jag funderar på att skaffa en lite lättare (viktmässigt) kamera att ta med på semestern och står och väger mellan bland annat Canon Ixus 115HS eller 220HS. Är det optiken som är skillnaden? Hur stor skillnad är det fråga om? En säljare tipsade om Sony's W580 och menade att det var mindre time lag på den. Kanske ett bättre alternativ?

// Henrik

Jag har inte läst några som helst recensioner eller omdömen, men utgående från specarna listade hos Cyberphoto verkar 115 och 220HS skäligen likartade; som du säger är det möjligt att det väsentligen bara är optiken som skiljer. Den stora skillnaden där tycks vara 24 mm vidvinkel i stället för 28. Det är inte natt och dag direkt, men inte heller utan att man märker det. Det är lätt att vara generös med andras pengar, men om jag inte var priskänslig ned på hundralapparna skulle jag ta den med mer vidvinkel.

...jag skulle också försöka hitta lite mer information, det är lite magert att bara gå på att någon annan tittat lite i ett specblad medan han sitter i telefonkö! :)

Jag har inte läst några som helst recensioner eller omdömen, men utgående från specarna listade hos Cyberphoto verkar 115 och 220HS skäligen likartade; som du säger är det möjligt att det väsentligen bara är optiken som skiljer. Den stora skillnaden där tycks vara 24 mm vidvinkel i stället för 28. Det är inte natt och dag direkt, men inte heller utan att man märker det. Det är lätt att vara generös med andras pengar, men om jag inte var priskänslig ned på hundralapparna skulle jag ta den med mer vidvinkel.

...jag skulle också försöka hitta lite mer information, det är lite magert att bara gå på att någon annan tittat lite i ett specblad medan han sitter i telefonkö! :)

Stort tack för svaret! Jag ska kolla vidare på specarna. Dessvärre är det en djungel med tanke på att Canon av någon anledning kör med olika modellbeteckningar. Blir alltid lite detektivarbete att försäkra sig om att man läser rätt spec. ;-)
Just lag time eller fördröjning när man trycker för att ta bilden har ju varit en nackdel - någon som vet hur det ser ut för 115 eller 220HS?

På dpreview.com kan man göra den här jämförelsetabellen.

Där skiljer kamerorna sig åt med olika objektiv, ett med 4x zoom och ett med 5x zoom. Det senare har dessutom mer vidvinkel. Dessutom har den ena aningen större skärm och väger lite mer.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto