Annons

Canon IT Service

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag ringde Canon IT Service för ca 3 veckor sedan eftersom jag hittat en pixel som alltid ser blåfärgad ut på min G3. Min kamera är ett och ett havt år nu men det var inga problem att få det på garantin. Vissa saker har man väl två år på. Dock var det två till tre veckor kötid. Jag bad då att få lämna in om två veckor i stället och det var inga problem.
Så i morse lämnade jag in kameran vid åttatiden och de ringde kl elva och sa att den var klar. Justerad CCD-sensor. Det är ju grymmt bra!
Jag har också tagit på mig att fixa programvalsratten på en EOS 5 och när jag kontaktade Canon så lovade de att snarast skicka en helt ny topp till kameran. Jag trodde ju att jag möjligen kunde få ett nytt programvred med tillhörande fjäder och kula, men det kom som sagt hem en helt ny topp med blixt och allt på. Trevligt, "bara" att montera dit. Det gäller bara att ha lite koll på alla skruvar och lösa knappar mm.
Vill bara med detta ge Canon en eloge för att ha en mycket angenäm serviceorganinsation!

Bra att de gör ett gott jobb, men väntetiderna är långa.
Jag fick problem med min 300D och det tog dem drygt en månad att "demontera och justera flexen", vad nu det är.
Några inväntade reservdelar var nog i varje fall inte inblandade.

Intressant. Min G3 har varit där i drygt två månader nu. Att få reda på varför är en omöjlighet. Dom svarar inte på varken telefon, mail eller fax. Jag betvivlar idag att firman ens existerar. Och om den gör det så är den ivart fall inte snabb. Det är ingen större risk att jag köper nåt mer från canon i dagsläget...

Det skall väl dock tilläggas att jag har otur. Förutom kameran har på de senaste åren dvdspelaren, skrivaren, bilstereon, billarmet, diskmaskinen, spisen, datorn och hemstereon varit mer eller mindre trasiga i omgångar (alla köpta efter år 2000). Oaktsamt användande? Nej, det kan man inte påstå. De flesta i min omgiving torde mena att jag är pedant och översförsiktig... Otur brukar det kallas. Men då hade det ju hjälpt om man kunde få snabb och bra service på grejjorna, men det är ju ingen risk....

//

För min del har de mest varit digitala kameror som fallerat: först Olympus 40Z och sedan Sony 505V. Båda gick att reparera - Olyn på garanti, men Sonyn på egen bekostnad - och det blev inte billigt!

En Nikon Colpix 900 lönade det sig inte att fixa så den skrotade jag själv och det enda jag har kvar är 2Mpix-sensorn som ligger på bokhyllan som en fetish.........

/Kjell

PS jag har just skrivit ett mail till Canon för att få reda på vad "justera flexen" är - få se om de behagar svara
DS

Bisarra typer de där på Canon IT Service. Ringde och ringde för att fråga varför vår filmscanner krånglar och efter tio försök svarar en karl på bred stockholmska att jag skall ringa Janne på nåt annat nummer. Tror ni han svarade? Icke sa nicke...

Privat kör jag Nikon...

Jag skickade in en D30 för slutarbyte, tog inte mer än en vecka så hade jag den hemma igen.

Visseligen CPS medlem, kanske var därför.

Mitt intryck av IT-service är att de gör ett professionellt jobb, men är en samling kufar som inte riktigt förstår service,

De är nog egentligen underbemannade. De verkar ha mycket att göra,. Men det är nog svårt att att få tag på utbildad personal.

Jag pratade med chefen där en gång och han sa att han slet med att ändra rutinerna för att få bättre service, särskilt för proffsen.

Min Sony Ericsson T68i var 2,5 månader på service. Så illa är det inte med IT-service i alla fall...

Hmmm, intressant. Jag skall snart ta kontakt med dem eftersom min Canon G2 har totaldött. Jag anser ju att 1,5 år är ganska kort hållbarhet på en kamera som ju trots allt var ganska dyr. På Scandinavian Photo trodde de inte att Canon skulle åta sig att göra det kostnadsfritt och de tyckte nog att jag fick skylla mig själv som inte tecknat någon av deras försäkringar...
Frågan är om man kan anse att det är ett fel som funnits från början? Jag kan ju omöjligt bedömma det utan är helt bunden till vad de säger när de öppnar den.

/Daniel Nordenskjöld

Tro det eller inte........ Jag blec UPPRINGD idag av en tekniker som välvilligt förklarade vilket fel min repade 300D hade.

Hoppas att detta är ett gott tecken för kommande problem - för de lär väl komma!

/Kjell

ANNONS