Annons

Canon IP5000 skrivare och färger

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Min HP 5150 skrivare sa upp sig igår. Skrivhuvudet fastnade längst till höger och vägrade lämna den platsen. Provade lite att fixa det men gav upp ganska snabbt, var ändå trött på att behöva köpa dom där dyra flerfärgspatronerna varje gång en färg tog slut.
Åkte genast till Elgiganten för att köpa ny skrivare och hann dit precis innan stängningsdags. Ville ha en med separata färgpatroner och bra fotoutskrift samtidigt som den ska användas som dokumentskrivare också. Bestämde mig för en Canon IP5000 som uppfyllde min kravspec och dessutom såg snygg ut. Den hade dessutom en bild på min kamera kopplad till sig på kartongen. Hem och koppla ihop och allt gick bra, klart att testa.
Skrev ut bilder från Photoshop som jag tidigare skrivit ut på den gamla skrivare för att jämföra.
Bilderna har excellent skärpa men en mycket varmare färgton än min gamla skrivare. Provade med mitt vanliga fotopapper (Kodak) och med några Canonpapper som följde med i skrivarkartongen.
Testade en massa olika inställningar i skrivarprogramvaran men dom blåare partierna i bilderna ser fortfarande bleka ut i jämförelse med dom från gamla skrivaren. Den gamla var bra kalibrerad mot skärmen vid 6500K så att jag hade en bra uppfattning om vad som skulle komma ut ur skrivaren. Med den här får jag ändra skärmen till 5500K för att få den att ens likna dom utskrivna bilderna. Det går säkert att fixa, frågan är bara hur.
Är det någon som har tips?
 
Jag har nu hittat inställningarna på nätet. Dessutom har jag hittat inställningar som funkar med mitt vanliga billigare Kodak papper.
Den här skrivaren ger så mycket bättre bilder än den gamla att man tror det är något fel med dom ibland. Jag får gå ifrån en stund och jämföra igen när ögonen vilat lite och då ser jag skillnaden som natt och dag, jag som trodde att jag hade en bra skrivare innan. Skillnaden ligger främst i det dynamiska omfånget, men också i skärpan.
Hmm, tror jag ska skriva i reviews i stället.
 
Var på nätet hittade du inställningarna för skrivaren...
Håller på att bli tokig på min canon 9100i som inte skriver som det ser ut på skärmen. Jag har kommit riktigt när men är inte ända framme ännu så....

/Olle
 
Jag utgick från Kodak pappret som jag har hemma en hel del och hittade tips hos Kodak för min skrivare.
För din skrivare finns det ett par profiler här för Kodak papper...
http://www.kodak.com/global/en/prof...L4?id=0.1.14.30.23.6.9&lc=en&_requestid=20254

Finns en massa info på www.Kodak.com men inget passade mig riktigt.
Blev att jag stängde av color management i photoshop och hittade inställningar som funkade i printer drivern i stället. Blev Magenta -10, gul +5, svart -5 och intensitet + 10 till slut och nu är jag nöjd med det som kommer ut och ser det tillräckligt likt på skärmen för att kunna förutsäga resultatet.
pappret jag använder är Kodak premium photo paper 230 g som finns överkomligt i förpackningar om 75 st 10X15 i många fotoaffärer.
När jag provar canon pappret som följde med blir det fortfarande rödstucket, har inte jobbat för att få till det med det pappret och har bara 2 ark kvar, men nu har jag i alla fall något som funkar.
Måste hitta något som funkar med mitt lager av HP papper också, har en hel del dyra A4 kvar.
 
BugEyes skrev:


Blev att jag stängde av color management i photoshop och hittade inställningar som funkade i printer drivern i stället. Blev Magenta -10, gul +5, svart -5 och intensitet + 10 till slut och nu är jag nöjd med det som kommer ut och ser det tillräckligt likt på skärmen för att kunna förutsäga resultatet.

Ställer du stora krav på färgåtergivningen tycker jag att det oftast fungerar bäst att göra tvärtom, alltså att lägga in en skrivarprofil i Photoshops »Skriv ut med förhandsvisning«. Sedan stänger du av all form av färghantering i skrivardrivrutinen istället.

Det krävs dock en bra skrivarprofil. Det finns papperstillverkare som lägger ut profiler för olika skrivare. Dessa är ibland alldeles utmärkta, ibland ibland helt oanvändbara.

Ett alternativ är att få en specialgjord profil för din skrivare och ditt papper. Det kostar en del och fungerar bara för det papper som profilen är byggd för. Men resultatet blir överlägset allt annat.

Vi tar 500 kr för att göra en enkel skrivarprofil. Du kan läsa mer om det på http://www.profiler.nu/skrivarp.html

Ofta sparar du in kostnaden på en profil på att man gör en utskrift och får ett bra resultat, istället för att skriva ut, ändra lite, skriva ut på nytt.

MVH/Stefan
 
Jag har en liten tjej som tycker om att ha röda kläder på sig mest hela tiden. Skall jag skriva ut sådana bilder funkar det bäst med colormanagment på i PS men skrivardrivrutinen i "auto". Använder "konica" papper som Cyberphoto rekommenderar ( de har ett underbart matt papper )

// Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.