Annons

Canon G9 uppgradera till system

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har en Canon G9, inköpt för ett halvår sen. Den är mkt smidig att bära runt på och tar bra bilder, men jag känner för att höja kvaliten på mina bilder ytterligare.

Har därför i första hand övervägt att pröva något i stil med Canon 50D eller Nikon D300 eller D90. Ev. med kitobjektiv 18-200 mm. Nikon D700 eller Canon 5DmkII är inte heller helt uteslutet, trots att priset då hoppar upp en bit.

Jag fotar gärna natur och landskapsbilder men också specifikt surfing när tillfälle ges, vilket innebär snabbrörliga motiv på långt avstånd i varierande ljusförhållanden.

Min fråga är om ni tyker det är värt de 15-25000 det kommer att kosta mig? (plus extra kilo att släpa runt på)

Sen tar jag gärna emot tips specifikt relaterat till utrustning för surf-fotografering, om någon har sådana.

G9 tar väl bra bilder, en kvalitetskompakt. Nackdelarna är begränsad brännvidd och kanske framför allt mycket brus så fort ISO ökas lite.

18-200 är inte förstavalet om du ska ha ett skarpt objektiv, det stora omfånget är en optisk kompromiss men ger såklart flexibilitet. Vill du lyfta dig tydligt optiskt är det nog bättre med att splitta upp brännvidderna i flera objektiv. Fasta är dessutom som regel skarpare än zoom. Men de flesta använder zoom ändå, det finns många bra såna idag, även billiga kitzoomar kan vara skarpa.

Surffoto vet jag inte vad det är, men ska du stå på brädan och fota så ska du ha en kompakt med vattentätt hus, det borde väl finnas såna till G9? :)

Har en Canon G9 själv som min kompaktkamera. Den är en bra kompaktkamera men har inte en chans mot en riktig dSLR.
Perfekt att ha båda. En bra kompakt att alltid ha med och en dSLR när du tänker fota aktivt.
Bildkvalitet, hanterbarhet,snabbhet och allt annat lirar i en helt annan division med en dSLR.
Skall du fota surfing så bör du ha minst ett 70-200, gärna längre.
Så skaffa ett hus, t.ex Canon 5D som nu går lätt begagnade till vrakpris. Börja sedan med en normal zoom som 24-105 eller 24-70 samt ett 70-200.
Köp inte en superzoom. Skärpan är dålig och du släpar ständigt runt på ett klumpigt objektiv med dålig ljusstyrka.

Tack for tipsen!

De professionella surffotograferna (ex Tim McKenna) kor ofta med 600 mm objektiv eller mer nar de fotar från stranden. Då kommer man nara...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar