Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G9, mystisk fläck på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

pixelröra

Aktiv medlem
Jag har fått en mystisk fläck på mina bilder. Det hjälper inte att putsa frontlinsen (blåsa bort damm, andas på linsen och gnuggar med Kodak lens cleaning paper). Jag kan inte heller se något när jag granskar frontlinsen med lupp.

På fotografier blir fläcken grå och diffus. Syns bäst vid underexponering mot ljus bakgrund.

I videofiler blir fläcken mer svart och skarpare i konturen. Konstigt tycker jag. Kan det vara ett tecken på att det inte är en vanlig smutsfläck eller vad ska man tro?

På kamerans skärm ser fläcken distinkt ut men när jag håller ner avtryckaren blir den gråare och diffus. Släpper jag avtrycket blir fläcken mer distinkt igen, trots att kameran nu fokuserat rätt.

Här finns en testbild där den grå fläcken syns till vänster om huvudet på den högra mångfotingen:
http://disk.mac.se/vipera/testbild_2_liten_20080910.jpg

Här är en bild från en film där fläcken som synes är mindre och svartare:
http://disk.mac.se/vipera/Skarmdump_2_fran_video_20080910.png

Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut detta!
Janne
 
Det verkar som om det har kommit in någon dammpartikel och lagt sig på sensorn. Därför hjälper det inte att putsa rent frontlinsen. Eftersom det är en kompaktkamera så lär du inte komma åt att rengöra sensorn själv utan det är ett verkstadsarbete.
 
Har samma på min G9. Beroende på vilket bländarvärde man har blir den olika skarp.

Troligen har det kommit smuts på sensorn. Har inte kollat om det går på garantin.
 
Eftersom smutsfläcken troligen har varit där sedan monteringen av kameran, dvs tillverkningsfel, skall garantin/reklamationsrätt gälla.

Garanti 1-2 år.
Reklamationsrätt i 3 år.

eller....
 
En G9 är väl inte tätad på något vis, och när zoom objektivet pumpar fram och tillbaka är det inte omöjligt att det slinker in ett dammkorn, hur som helst, det är ett dammkorn det handlar om i ditt fall.
Har du garanti kvar på kameran så bör Canon åtgärda det med en rengöring.

/kent
 
Så är då felet åtgärdat! Jag hade inte tid att avvara kameran förrän i november. Det gick på garantin och det åtgärdades genom en ny optikenhet! Det är ingen som har tid att montera isär och leta efter dammkorn tydligen. Dammet satt alltså inte på sensorn om det nu var damm?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.