Annons

Canon G7 och Scene modes samt obekräftat tips för minskat brus..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag läste någonstans på nätet om ett tips för att få så lite brus som möjligt när man använder Canon G7. Tipset var bla att använda dem sk scen-lägena i stället för att (som jag alltid gör) köra på bländar- eller slutartidsförval eller i helt manuellt läge. Det ska tydligen ge lite mindre brus i bilderna enligt tipsaren. Jag har själv inte hunnit utvärdera mitt eget test av detta eftersom jag fastnade i lite grubblande över en annan grej under tiden testet genomfördes.

Jag provade nämligen först att ta en bild med kameran inställd på scen-läget "porträtt". Fick då bland annat denna kombination av bländare och slutare: f2.8 och 1/60s. Inget konstigt med det då kameran väljer stor bländare för att få ett kort skärpedjup och därmed en lite suddigare bakgrund som passar fint till just porträtt.

Men när jag sedan valde "landskapsläget" och tog en bild där så fick jag följande kombination: f2.8 och 1/8s. Jag begriper inte i min vildaste fantasi varför det blev så här (eller det kanske jag gör, se nedan)?? Logiskt sätt borde ju landskapsläget välja minsta möjliga bländare och inte bara förlänga slutartiden. Ska sägas att jag testat några olika motivsituationer (med samma utsnitt i dem olika lägena) och det blir likadant hela tiden. Vad 17 har jag egentligen missat??

Nu har det varit ganska lite ljus under testet. Kan det vara så att i landskapsläget väljer kameran inte den minsta möjliga bländaren utan helt enkelt alltid den minsta bländaren, dvs f8? Är det då inte tillräckligt med ljus för att använda f8 så väljer den helt enkelt f2.8 istället. Något ologiskt i så fall, men ser man till dem olika exponeringskombinationerna som jag fick så verkar det helt klart vara fallet.
 
Nej, jag menar att kameran skulle gjort ett annat val vad gäller kombinationen bländare/slutare. Om vi tar exemplet jag gav tidigare i tråden fick jag i porträttläget kombinationen f2.8 och 1/60s.

I landskapsläget borde kameran välja en så liten bländare som möjligt för att få ett så stort skärpedjup som det bara går. I ovanstående fall borde kameran valt kombinationen f8 och 1/8s för samma exponering, men den väljer en kombination på f2.8 och 1/8s. Samma bländare som i porträttläget, men med en betydligt längre slutartid alltså..

Detta är den kombination som visas i LCD-fönstret när jag är på väg att ta bilden. Nu upptäckte jag dock att när jag går in i visningsläget och kollar EXIF-informationen efter att bilderna är tagna så visar den identiska kombinationer av bländare och slutare. Om porträttläget har f2.8 och 1/60s borde landskapsläget rimligtvis visa EXIF-informationen f8 och 1/8s om jag inte räknar fel. Men det gör den alltså inte! Båda bilderna blir dock rätt exponerade..
 
Du körde inte med typ auto iso för det skulle kunna ställa till det. Hur blev bilderna annars med så lång slutartid...
 
eldaren3 skrev:
Du körde inte med typ auto iso för det skulle kunna ställa till det. Hur blev bilderna annars med så lång slutartid...

Nej, ISO stod på 80. Ingen aning hur bilderna egentligen blev (mer än att de var hyfsat exponerade och naturligtvis hade skakningsoskärpa) eftersom jag bara har sett dem på LCD-skärmen. Att det blev så lång slutartid som 1/8s beror på att jag tog några bilder inne på biblioteket strax innan jag skrev inlägget för att kunna kolla EXIF-informationen. Så jag hade inga intentioner att skapa några perfekta bilder.. ;-).

Något skumt är det allt. Men jag får väl se om det står något i manualen om detta.
 
Senast ändrad:
forstheim skrev:
...I landskapsläget borde kameran välja en så liten bländare som möjligt...

Kanske jag missförstår hela tråden, men du ville att kameran skulle välja tex f8 istället för f2.8?
Då skulle ju slutartiden bli på tok för lång... Eller?
Kameran prioriterar säkert slutartiden, den får inte bli mer än 1/8 som du fick i ditt exempel.
Alltså så som du själv skriver i första inlägget.

Alternativet är ju f8 och 1 sekund, för att få en bild med lika mycket ljus som f2.8-1/8.
 
Ja det låter skumt, i landskapsläget skall väl kameran blända ner oavsett vad slutartiden blir, vad skall man annars ha det läget till, det finns ju stativ.

/kent.
 
eldaren3 skrev:
Du körde inte med typ auto iso för det skulle kunna ställa till det. Hur blev bilderna annars med så lång slutartid...

Som jag skrev tidigare så körde jag på ISO 80 och inte på auto. MEN..jag granskade manualen när jag kom hem och fann att i läget SCENE så kopplar kameran över till automatisk isoinställning. Så där i ligger problemet..

I hyggligt ljus ska det ju inte vara några problem att använda "landskap", men när ljuset tryter gör man nog bäst i att välja något annat än sceneläget. Känns tryggare att använda Av eller manuellt så att man har någorlunda koll på läget..
 
Zoso skrev:
Ja det låter skumt, i landskapsläget skall väl kameran blända ner oavsett vad slutartiden blir, vad skall man annars ha det läget till, det finns ju stativ.

/kent.

Precis, det var det jag också menade. Men som sagt, i SCENE-läget går kameran över till automatisk ISO-inställning och ställer därmed till det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.