Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon g15 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

kajsaelsa

Medlem
Hej!
Jag har lite frågor angående kompakta systemkameror. Jag har inte mycket erfarenhet av kameror och vet inte vad som är bra att ha när man ska köpa en.
Jag har nu en Nikon D90 med nikkor 18-105 och nikkor 50mm.
Jag tycker mycket om min kamera men den är så klumpig och tung att ha med sig i handväskan.
Så jag undrar vad ni rekomenderar för kamera?
Har kollat lite på en Canon g15 och har fått höra att den ska vara väldigt bra.
tack på förhand,
Kajsa Persson!

Fujifilms XPRO 1

Hej!
Jag har lite frågor angående kompakta systemkameror. Jag har inte mycket erfarenhet av kameror och vet inte vad som är bra att ha när man ska köpa en.
Jag har nu en Nikon D90 med nikkor 18-105 och nikkor 50mm.
Jag tycker mycket om min kamera men den är så klumpig och tung att ha med sig i handväskan.
Så jag undrar vad ni rekomenderar för kamera?
Har kollat lite på en Canon g15 och har fått höra att den ska vara väldigt bra.
tack på förhand,
Kajsa Persson!

Jag har kört Canons systemkameror i hela mitt långa liv. Numera har jag hittat en mindre kamera med mycket bra bildresultat: Xpro-1. Kolla lite på den och se om den kan vara något för dig. Jag har flera kompakter och även en Canon G11 som är en trevlig kamera, men den har ingen chans mot Xpro-1

Ett betydligt vassare alternativ men en tusing dyrare än G15 är G1X, jag äger en sån och kan säga att den ger bättre och avsevärt mindre brusiga bilder än min D300 (som jag sålt). Den är lite större än G15 men är nog bland det bästa i kompaktväg just nu!

Sökaren?

Ett betydligt vassare alternativ men en tusing dyrare än G15 är G1X, jag äger en sån och kan säga att den ger bättre och avsevärt mindre brusiga bilder än min D300 (som jag sålt). Den är lite större än G15 men är nog bland det bästa i kompaktväg just nu!

G1X är säkert en bra kamera, men jag vill ha (kräver) en bra optisk sökare och då räcker inte G-kamerorna till. Därför kör jag Xpro-1, men visst, det skiljer en rejäl slant. Jag har fortfarande kvar min G11, men efter Xpro-1 kommer den inte särskilt ofta med. Förutom sökaren är den en mycket bra kamera med bildresultat som räcker för det mesta! GX1 är dessutomflera snäpp bättre om man klaras sig utan en ordentlig optisk sökare.

Jag rekommenderar en större handväska:)

Allvarligt talat så finns det ju rätt mycket spegellöst att välja på. Problemet med de flesta av dem är att de saknar riktig sökare. Att komponera bilden vi displayen på kamerans baksida är inte speciellt bra i solljus, och även stabiliteten blir lidande när man inte kan ta stöd mot huvudet när man fotograferar. Förutom att bildskärmen på kamerans baksida är tekniskt svårare att se i soljus p.g.a. reflexer och låg ljusstyrka, så blir omgivningen mera påträngande och det blir svårare att välja bildavgraänsningar.

Till en del spegellösa finns det EVF som tillbehör men de är ofta klumpiga och kostar ofta någon tusenlapp eller två, så försök hitta någon kamera med inbyggd EVF. Själv har jag en liten Nikon V1 som alltid är med även vid de tillfällen jag inte har möjlighet att släpa på min Nikon D800. Bildkvaliteten från V1:an är ungefär som från en bättre kompaktkamera, och det räcker i de flesta fall, men man ska nog inte gärna göra större bilder än A2 då den endast har 10 megapixlar.
Det jag gillar med den förutom att den är liten, är blixtsnabb autofokus, hög bildhastighet, och väldigt bra batteritid. Stänger man av displayen på baksidan kan den klara en bra bit över tusen bilder på en laddning, vilket är avsevärt bättre än de flesta kompakter.

Jag har kört Canons systemkameror i hela mitt långa liv. Numera har jag hittat en mindre kamera med mycket bra bildresultat: Xpro-1. Kolla lite på den och se om den kan vara något för dig. Jag har flera kompakter och även en Canon G11 som är en trevlig kamera, men den har ingen chans mot Xpro-1

Väljer man Fuji X-E1 istället, blir kameran både mindre och billigare fast med samma bildkvalitet. Om jag minns rätt får du även ingång för extern microfon för video som saknas på X-Pro1. Undvik därimot Fujifilm X-M1 som saknar riktig sökare. Skillnaden är att XPro1 har optisk sökare medan X-E1 har EVF

Jag har också en D90 med bland annat samma optik som du och är utmärkt nöjd. Jag har dessutom en Caon S100 som ryms i en jeansficka om så önskas. Dessa bägge kompletterar varann utmärkt.

Mitt råd: behåll din Nikon för "seriös" fotografering och köp en kompetent fickkamera (t.ex. en S100) för de tillfällen din D90 är för stor.

Per.

Japp!

Väljer man Fuji X-E1 istället, blir kameran både mindre och billigare fast med samma bildkvalitet. Om jag minns rätt får du även ingång för extern microfon för video som saknas på X-Pro1. Undvik därimot Fujifilm X-M1 som saknar riktig sökare. Skillnaden är att XPro1 har optisk sökare medan X-E1 har EVF

X-E1 är ett bra alternativ om man vill avstå från den optiska sökaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar