Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G11 vs. Panasonic DMC-GF1

Produkter
(logga in för att koppla)

Tiia

Medlem
Jag funderar på att köpa en ny kamera som är lätt att ha med men ändå har systemkamerans funktioner. Jag vill alltså ha en kamera som är så liten som det går med bra funktioner samt som helst fungerar i svag belysning också. Jag är amatörfotograf och har en systemkamera nu men som följer med alldeles för sällan just pga. storleken och att den fungerar dåligt när det är mörkare eller jag befinner mig inomhus.
Jag har blivit tipsat om de här två kamerorna. Jag skulle vilja veta vad ni anser jag ska köpa. Vilken av de här kamerorna är bättre eller finns det kanske någon annan kamera som är värt att köpa.
Tacksam för alla svar!

Antingen tar jag med min systemkamera och orkar jag inte släpa med den så blir det för tillfället min gamla Ixus 55 som får hänga med.
G11 är inget man direkt stoppar i bröstfickan...tyckte den var förvånansvärt stor. Panasonice GF-1 vet jag inte, men den verkar ju onekligen trevlig.
Ett annat förslag är ju Panasonic LX3, vilket skulle bli min nya kompakt om bara pengar fanns eller min Ixus slutade fungera :D

Jag hävdar att det är nästan poänglöst med kameror som har manuella inställningar men liten pyttesensor (G11). Just bländaren avgör nästan helt bildens karaktär och effekten blir minimal med liten sensor. Just därför är GF1 överlägsen om man har ambitioner att utnyttja kamerans fördelar i övrigt.
Hade G11 10ggr större sensor vore den klart intressant.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.