Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FS4000US scanner: problem med brus. Någon annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

marelius

Medlem
Jag har en Canon FS4000US filmscanner, köpt juli-02. Den ger utmärkt bildkvalitet, men jag lider av ett problem:
brus, alltså prickar, i mörka partier på scannade dia och på motsvarande sätt i ljusa partier på negativ. Bruset verkar komma mest i den gröna kanalen och visar sig som grönaktiga prickar i mörka delar av dior och - mer störande - som röda prickar i ljusa delar på negativ. Ansikten kan se ut som mässlingpatienters!

Har kontaktat Canon om detta och se svarar bara 'skicka in scannern så får vi se...'.

Jag undrar om någon känner igen problemet och har erfarenhet av Canons service.

John

Dessa typer av konsumentskannrar lider ofta av brus till stor del på grund av att de inte klarar av läsa in täta filmdelar så värst bra.

kanske är ditt brus normalt, kanske inte, svårt att veta utan bildexempel.

Ta en titt på ett inlägg jag gjort tidigare:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=6333&highlight=bl%E5

Kanske kan det hjälpa lite.

Använder du Canons program eller har du använt Vuescan? Det verkar som om det populära Vuescan ger mer brus än originalprogrammet.

Märks det bara efter skärpning?
Det finns en trevlig metod för att skärpa bilder som minskar bruseffekten.
När jag får tid, skannar som bara den just nu (fikapaus) så kan jag beskriva metoden.

Senast ändrad:
Det är inget som jag tänkt på.Jag gjorde en snabbtitt på Supra100 bilder inskannade med VueScan 7.5.60, men hittade inget att anmärka på. Jag kan dock vara mindre känslig än du eller så är det min TFT-skärm som lurar mig.

mipert, vilka bildläsare klassar du som denna typ av konsumentskanrar?

Använder du VueScan så avinstallera det fort! Jag tyckte det var superbra till en början ända tills jag såg bruset.......

Numera kör jag bara med orginal, det tar längre tid och är ganska drygt (med tanke på hur smidigt VueScan är) men det får man ta

Låter som skit på filmen. Fingeravtryck brukar se ut så och är inte lätt för FARE att ta bort. Smuts blir svart på dia och ljust på neg.

Jag kör också Canon 4000US och har inga problem mer än någon prick någon gång som måste klonas bort. Vad jag inte gillar är att det finns så få kanaler för olika filmer i Canons och VueScans program.

Jag orkar inte köra Canons program eftersom det är mer än dubbelt så långsamt i skanningen jämfört med VueScan. Hur kan det bara bli så stora skillnader.

Givetvis kunde man ju också önskat med bättre dynamikomfång, men, men...

Senast ändrad:
Med konsumentskannrar menar jag sådana i stil med Canoscan FS2710, 4000, Minoltas budgetskannrar och liknande.

De fungerar rätt bra för mycket, jag använder min FS2710 för enklare jobb där bilder skall tryckas upp till A5. Framförallt dagspress och direktutskick.

Det finns tre problem med dem:
1. Skärpan duger inte riktigt, bilderna får aldrig den där riktiga skärpan.
2. Bruset är för högt.
3. De klarar inte av att separera toner i täta filmpartier vilket gör det svårt att skanna negativ från motiv med hög kontrast.

Det finns flera olika metoder som man kan använda för att ha kontroll på skärpans kvalitet.

Jag kör numera ofta med följande flöde:
LAB/ljushetskanal-lägg på oskarp mask/välj a_kanal-lägg på filter median värde 1/upprepa på b_kanal/RGB.

Med denna metod slipper man få den mosaikeffekt som man annars ser när man skärper bilder från enklare skannrar. Inga olikfärgade pixlar som stör på jämna ytor.
Kör det som action.

Prova och se.

Problemen med prickar (vad de nu är...) syns både med Canons FilmGetFS 1.03 och (något mera) med VueScan (7.5.60). Störningarna är ungefär lika stora vid 2000 dpi och vid 4000.
Problemen har inte med damm eller repor att göra. De skadorna ser ut på annat sätt. (Och de försvninner ju spårlöst med Canons FARE, till skillnad från den enklare retuscheringen i VueScan.)

Det som gör att jag tror det är brus är att om jag scannar flera pass (med VueScan, omöjligt i FimGet) så försvinner problemet.
Att jag tycker det verkar onormalt bygger på att störningarna är så olika i olika färgkanaler, som jag skrev så är det gröna prickar i mörka partier (dia), inte röda eller blå. Och på negativ är prickarna istället röda.

Jag får kanske skicka in apparaten till Canon ändå, fast det skulle ju kännas fånigt att få tillbaka den utan åtgärd efter flera veckor...
John

Exempelbilder

Nu har jag till slut gjort ett exempel på hur mitt brus-problem yttrar sig.
Den bifogade bilden visar ett utsnitt på 100*100 pixels från en diabild, scannad på olika sätt
* VueScan, 1 pass, 1000 dpi
* VueScan, 1 pass + 1 långsamt pass, 1000 dpi
* VueScan, 1 pass, 2000 dpi
* VueScan, 3 pass, 2000 dpi
Fler exempel i nösta meddelande (annars blir filen för stor!)

Del-bilderna är försedda med förklarande text.
Scannern är Canon FS4000US. Jag har använt Canon FilmGet FS 1.03 och VueScan 7.5.62. Filmen är Kodak EktaChrome E100VS.
Jag har inte applicerat några filter eller gjort några justeringar.

Jag är inte nöjd med resultatet från VueScan utan att scanna flera pass.
FilmGet gör något för att minska bruset. Tyvärr är dess exponering inte bra - mycket kontrast i mörka partier går förlorad.

ÄR DETTA NORMALT? Jag funderar på om scannern har fabrikationsfel som ger en onormalt hög brusnivå.

Jämförelserna med olika upplösning tycker jag visar att det inte rör sig om effekter av filmkorn.

Bilagor

• noise2.jpg
    noise2.jpg
    41.3 KB · Visningar: 229
Bildexempel, forts.

Forts på bildexempel
* FilmGet, 1 pass, 1000 dpi
* Översiktsbild

Bilagor

• noise1.jpg
    noise1.jpg
    23.8 KB · Visningar: 234